راه‌آهن رشت-آستارا منتظر تصمیم سرنوشت‌ساز روس‌ها

با حضور هیات روسی و بازدید از راه‌آهن رشت-آستارا، بناست سرمایه‌گذاری و اجرای این خط ریلی از سوی روسیه بررسی شده و در نهایت درصورت موافقت دو طرف ایرانی و روسی، تفاهم‌نامه همکاری تهیه و به امضای طرفین برسد.

به گزارش ایسنا، محور ریلی رشت - آستارا با طول ۱۶۴ کیلومتر، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که به گفته مسئولان تا کنون عملیات اجرایی ۱۲ کیلومتر از سمت آستارا و ۱۰ کیلومتر از سمت رشت آغاز شده است؛ همچنین بنا شده با همکاری روسیه، بخش دیگری از تامین مالی این پروژه انجام شود.

همچنین مهرداد بذرپاش که پس از مرحوم رستم قاسمی سکان وزارت راه و شهرسازی را در دست گرفت هم با اشاره به تکمیل پروژه رشت-آستارا تاکید کرد تمامی سیاست‌های وزیر سابق راه و شهرسازی در دستور کار قرار دارد و در عین حال ما به‌دنبال افزایش دسترسی‌های ریلی به کشورهای همسایه هستیم.

البته تاکید معاونان وزارت راه و شهرسازی این است که به دلیل اهمیت راه‌آهن رشت-آستارا، با وجود نیاز به سرمایه‌گذاری در این زمینه، حتی بدون حضور روسیه هم این خط ریلی تکمیل خواهد شد؛ اما اکنون که از سوی روسیه در کشور حضور یافتند تا از خط آهن رشت-آستارا بازدید کنند، به نظر می‌رسد موضوع همکاری میان دو کشور، پررنگ‌تر از قبل شده است.

در این راستا در روزهای گذشته، خبر بازدید هیات روسی از راه‌آهن رشت-آستارا منتشر شد و در حال حاضر بناست سرمایه‌گذاری و اجرای این خط ریلی از سوی روسیه بررسی شده و در نهایت درصورت موافقت دو طرف ایرانی و روسی، تفاهم‌نامه همکاری تهیه و به امضای طرفین برسد.

به گفته خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- اعتبار مورد نیاز برای احداث این مسیر ریلی، ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که در صورت تکمیل مسیر طی سه سال این رقم معادل ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش روز برآورد می‌شود و ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه اجرا و ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای ارزیابی اراضی مورد نیاز است.

خادمی همچنین به‌تازگی با اشاره به اشتیاق روسیه برای همکاری در احداث راه‌آهن رشت- آستارا گفت:‌ مذاکرات با روسیه مدتی است در حال انجام است و با توجه به پیگیری‌های این کشور در بحث سرمایه گذاری برای احداث این خط ریلی، بازدیدی از مسیر صورت گرفت. در ادامه بازدید طی جلسه‌ای موارد اصولی این همکاری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در صورت موافقت طرفین، تفاهم‌نامه همکاری تهیه و به امضای طرفین می‌رسد.

وی هزینه های اجرای این ابر پروژه ریلی را بسیار سنگین اعلام کرد و گفت: با توجه به عبور این خط آهن از زمین‌های شالیزاری، نبود مصالح و معادن مورد نیاز، هزینه بالای تملک اراضی، به منظور ساخت این خط ریلی اعتباری بالغ‌بر ۸۰۰ میلیون یورو بدون احتساب هزینه تملک اراضی مورد نیاز است. در حال حاضر زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر تکمیل شده و آماده ریل‌گذاری است. در سال جاری نیز مناقصه قطعه پایانی به طول ۱۱.۵ کیلومتر برگزار شد و عملیات اجرایی آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال انجام است.

تا کنون مقدمات تامین مالی پروژه با استفاده از منابع داخلی شروع شده و توافقاتی با سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر روش‌های تامین مالی پروژه برای تملک اراضی مسیر صورت گرفته است، اما هنوز نحوه تامین مالی روسیه در این پروژه مشخص نیست و به گفته مسئولان، نوع سرمایه‌گذاری روسیه در این پروژه، نحوه طراحی، بهره‌برداری و نحوه مشارکت دو کشور در حال مذاکره است؛ تا در نهایت با تخصیص اعتبار لازم، تامین مالی پروژه‌ رشت-آستارا هم مشخص شود.

انتهای پیام‌

  • شنبه/ ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401110100414
  • خبرنگار : 71541