لاتاری ۹میلیون نفری برای ۲۰هزار خودرو

در آخرین قرعه‌کشی خرید خودرو، از بین هر ۴۶۰ متقاضی فقط یک نفر بخت برنده‌شدن دارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «در شرایطی که تداوم عرضه خودرو در بورس‌ کالا به‌ دلیل سنگ‌اندازی‌ها، با اما و اگرهای زیادی مواجه شده، به دستور سازمان بازرسی بار دیگر عرضه خودرو از طریق قرعه‌کشی از هفته قبل از سر گرفته‌ شد. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد رکورد شرکت در طرح قرعه‌کشی خودرو ‌شکسته شده و بیش از ۲/۹ میلیون نفر برای خرید فقط ۲۰ هزار خودرو ثبت‌ نام کرده‌اند.

نحوه عرضه خودرو در چند سال گذشته به یک چالش بزرگ تبدیل شده است زیرا در سال‌های اخیر میزان تولید کاهش یافته و جمع کل تولیدات داخلی کفاف تقاضای بازار را نمی‌دهد. به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی‌ از سال ۱۳۹۷ شیوه جدیدی را برای فروش به‌ کار گرفته‌اند و از طریق قرعه‌کشی، خودروهای تولیدی‌شان را به مشتریان تخصیص داده‌اند.

متهم: سهمیه‌بندی

طبق تجربه سال‌های گذشته هر نوع سهمیه‌بندی کالا به افزایش تقاضا و تشکیل صف منجر شده، زیرا قیمت‌های غیر رقابتی به‌ طور طبیعی حجم تقاضا را افزایش می‌دهد و حتی موجب می‌شود تقاضاهای غیر واقعی به شکل محسوسی افزایش یابد. بر همین اساس از ابتدای سال‌ جاری قرار شد تا از طریق مکانیسم‌های بورس‌ کالا قیمت‌ها در یک فرآیند رقابتی کشف و تقاضاهای واقعی شناسایی شود. این عرضه‌ها ظرف چند ماه گذشته تداوم یافت و ۴۰ هزار خودرو در بورس‌ کالا عرضه شد اما به‌ دلیل افزایش مخالفت‌ها نهایتا هفته گذشته سازمان بازرسی با برگزاری یک نشست با مدیران شرکت‌های خودروساز از آنها خواست تا از همان شیوه قدیمی قرعه‌کشی خودرو استفاده کنند. این موضوع با وجود حمایت‌های وزارت اقتصاد و صنعت ابهام‌های تازه‌ای را بر سر تداوم عرضه خودرو در بورس‌ کالا به‌ وجود آورده است.

ثبت رکورد تازه

ایران‌خودرو از یکشنبه هفته گذشته تازه‌ترین ثبت‌ نام برای قرعه‌کشی خود را آغاز کرد. ثبت‌ نام برای شرکت در این طرح تا دیروز ادامه داشت. در این طرح چهار محصول شامل سورن‌پلاس دوگانه‌سوز، پژو پارس سال سفارشی (ELX)، پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P و راناپلاس عرضه شد. سه دسته از متقاضیان شامل متقاضیان عادی، مادران دارای دو فرزند و دارندگان خودروهای فرسوده می‌توانستند در این قرعه‌کشی شرکت کنند. تازه‌ترین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد در جریان این قرعه‌کشی ۹ میلیون‌ و ۲۰۰ هزار متقاضی ثبت‌ نام کرده‌اند که رکورد تازه‌ای در سیستم قرعه‌کشی خودرو محسوب می‌شود. در حالی‌ که تعداد خودروهای قابل عرضه فقط ۲۰ هزار دستگاه است. پیش از این در آبان‌ماه امسال شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در یکی از قرعه‌کشی‌های خودروسازان ثبت‌ نام کرده بودند که در نهایت فقط ۳۹ هزار خودروی تولیدشده در ایران‌خودرو عرضه شد. شدت تقاضا در قرعه‌کشی تازه ایران‌خودرو به حدی بود که سایت ثبت‌ نام ایران‌خودرو در هفته گذشته به‌ دلیل افزایش شدید تقاضا با اختلال مواجه و به همین دلیل زمان ثبت‌ نام طی دو مرحله تمدید شد.

تقاضای واقعی بازار

این میزان تقاضا برای خرید خودرو در حالی ثبت شده است که داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد از میان ۲۵.۷ میلیون خانوار ایرانی فقط نیمی از آنها یعنی ۱۳ میلیون خانوار، دارای خودرو هستند. داده‌های تکمیلی وزارت صنعت نشان می‌دهد حجم واقعی تقاضا در بازار خودرو حداکثر ۱.۵ میلیون دستگاه در سال است. این آمار به‌وضوح با تعداد افرادی که برای خرید خودرو ثبت‌ نام کرده‌اند، تفاوت آشکاری دارد. با استناد با این آمار می‌توان گفت روش قرعه‌کشی که از آن با نام لاتاری خودرو نیز نام برده می‌شود به‌ دلیل اجرای شیوه منسوخ سهمیه‌بندی، به افزایش تصاعدی و افراطی حجم تقاضا منجر شده؛ حال آنکه ممکن است بسیاری از تقاضاهای واقعی بی‌پاسخ بماند.»

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1401102617955
  • خبرنگار :

برچسب‌ها