کتاب سازی زرد، مشکل جدید حوزه کتاب در قم

مدیر کتابفروشی دنیای کتاب قم با بیان اینکه بیشتر مخاطبین کتابفروشی‌ها دهه هشتادی و دهه نودی‌ها هستند، گفت: کتابسازی زرد در قم مشکل در حوزه کتاب ایجاد کرده است.

حسین قوامیان امروز ۲۵ دی ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: اجرای طرح تخفیف در کتابفروشی‌ها بار مالی زیادی برای ما دارد اما حضور مردم در فضای کتابفروشی برای ما اهمیت زیادی دارد. محیط های مناسبی در اینجا قرار داده شده تا کتابی که می‌خواهند مطالعه کرده و خرید آگاهانه داشته باشند که این امکان در خرید غیرحضوری وجود ندارد.

وی در خصوص فعالیت‌های پنج سال گذشته این مجموعه توضیح داد: نشست های زیادی داشتیم در این پنج سال که طی آن‌ها از نویسندگان و بازیگرانی که کتاب داشتند دعوت به عمل آمده است.

قوامیان با بیان اینکه بچه‌های دهه هشتاد و نودی بیشتر اهل کتاب بوده و مخاطب ما هستند، گفت: در گذشته کتاب‌های ترجمه بیشتر فروش داشت اما مدتی است کتاب‌های تألیفی هم بسیار خواهان پیدا کرده است در کل پس از کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب‌های رمان، روانشناسی و کسب و کار بیشترین فروش را داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه کرونا، تورم و افزایش قیمت کاغذ تأثیر زیادی بر فروش کتاب داشت گفت: از دیگر مشکلاتی که در حال حاضر در قم وجود دارد کتاب‌سازی بیش از حد آن‌هم کتاب‌های زرد است یعنی یا ترجمه ضعیفی دارند یا محتوای مفیدی ندارند.

قوامیان با بیان اینکه در حال حاضر دنیای کتاب ۶۴ هزار کتاب از ۱۵۰۰ ناشر برتر کشور در ۲۰۰ موضوع دارد، گفت: کتابفروشی‌های که در سطح قم ایجاد می‌شوند برای ما فرصت هستند، زیرا باتوجه به اینکه بیشتر نیمه دولتی هستند ممکن است کامل نباشند و مشتریان را به اینجا ارجاع می‌دهند.

وی در خصوص برخی از برنامه‌های آینده دنیای کتاب عنوان کرد: سعی داریم کتاب‌های تألیفی را در جایگاه خاصی قرار دهیم همچنین جلساتی برای مترجمین قم و ویراستاران برگزار خواهیم کرد تا مشکل کتاب سازی در قم حل شود.

قوامیان با بیان اینکه کتاب‌های زرد در کتاب فروشی‌ها توزیع نمی‌شود تأکید کرد: پایدار ماندن کتابفروشی‌ها مستلزم حمایت دولت است، البته روش‌هایی از جمله ایجاد کافه در کتابفروشی‌ها در رونق آن‌ها بسیار مؤثر است زیرا تجربه نشان است کسانی که متقاضی کافه‌ها هستند کتابخوان هم هستند.

مدیر کتابفروشی دنیای کتاب قم در رابطه با برنامه‌هایی برای توسعه این مجموعه گفت: توسعه کتابفروشی با فروشگاه فرق دارد. کتابفروشی نیاز به نیروی متخصص و باتجربه دارد که ما برای توسعه با این مشکل مواجه هستیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401102517197
  • خبرنگار :