نتیجه پیگیری ایسنا در رفع مشکلات مردم پیرسهراب؛

رفع شکستگی خط انتقال آب از سد زیردان چابهار

بخشدار پیرسهراب از توابع شهرستان چابهار گفت: خط اصلی لوله انتقال آب از سد زیردان چابهار به ۴۰۰ روستای پایین دست که در محدوده روستای هوشمب و نیامبیت شکسته و بیش از 2 ماه آب بصورت یک جوی روان رها بود با رسانه ای شدن این خبر در خبرگزاری ایسنا در کمتر از چند روز ترمیم و مشکلات رفع شد.

عبدالصمد پناد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از خبرگزاری ایسنا برای پیگیری این مشکل که بیش از 2 ماه گذشته بود و کسی بفکر نبود نهایت تشکر و قدردانی را دارم که به مسائل و مشکلات مردم روستاهای دورافتاده توجه دارند و آنها را رسانه ای می کنند و کاری که بیش از 2 ماه پیش باید انجام می شد با یک پیگیری رسانه ای سریعا مورد رسیدگی قرار می گیرد واقعا جای سپاس دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات مهم و عمده مردم پایین دست سد زیردان، عدم افتتاح تصفیه خانه آب است که اکنون مردم آب خام را که مستقیم از سد زیردان می آید به قیمت آب تصفیه شده و کلرزنی شده و استاندارد می‌خرند و استفاده می کنند، آیا این قابل قبول است که آب مردم بخش پیرسهراب و سایر مناطق دشتیاری و پلان و تلنگ حتی کلرزنی نشود.

وی خواستار پیگیری این مشکل شد و افزود: رسانه ها مشکلات را منعکس کنند تا شاهد آبادانی و توسعه مناطق محرومی نظیر پیرسهراب باشیم.

بخشدار پیرسهراب در ادامه با بیان این مطلب که مردم تشنه و بی آب مجبورند این آب خام را بنوشند چون چاره ای ندارند، یادآور شد: مسوولان حوزه آب و فاضلاب چابهار آمار می دهند که صدها روستا را آبرسانی کردیم اما اقدام خاصی برای آماده‌سازی و بهره برداری از سیستم تصفیه خانه آب هنوز انجام نشده است و آب فعلی مصرف مردم بخش پیرسهراب از نظر کیفیت و بهداشتی فرق چندانی با آب هوتگ ندارد و مردم همیشه می گویند غیر بهداشتی است و نیاز است سریعا کیفیت آن بررسی شود تا مردم دچار مشکلات و بیماری ها نشوند.

وی گفت: بخش پیرسهراب ۱۲۱ روستا، ۳۵ هزار نفر جمعیت، ۸۳ روستا دارای شورای اسلامی و ۶۹ روستا دارای دهیاری دارد و این بخش در حوزه راه، مدرسه و زیرساختها و به ویژه اجرای طرح هادی و اجرای طرحهای تولیدی و اشتغالزایی از محروم ترین مناطق ایران است.

کریم بلوچ یکی از مطالبه گران و پیگیرکنندگان مشکلات مردم بخش پیرسهراب چابهار نیز به خبرنگار ایسنا گفت: چرا متولیان حوزه آب و فاضلاب چابهار و کشور به مشکلات مردم روستاهای بخش پیرسهراب و حوزه دشتیاری درخصوص تامین آب شرب بهداشتی و سالم رسیدگی نمی کنند؟

وی گفت: در 11 سال اخیر 52 کودک و همچنین افراد بزرگ و کوچک ساکن در منطقه دشتیاری، تلنگ و چابهار برای تامین آب از گودال های حفر شده جهت جمع آوری آب باران برای استفاده مردم و احشام یا به زبان بلوچی هوتگ افتاده و غرق شده اند و یا طعمه گاندو (تمساح پوزه کوتاه) شده اند و شمار زیادی نیز زخمی شده اند. آیا وقت آن نرسیده با این همه کشته و زخمی برای تامین آب مردم بعد از گذشت چند دهه از آب سالم و بهداشتی بهره مند شوند آیا حق مردم این است که بعد از سالها انتظار آب خام با بوی لجن و بی کیفیت از عمق سد زیردان به لوله های آب هدایت و به خانه های مردم روستایی ارسال شود بدون اینکه تصفیه شود و کلرزنی و بهداشتی شده و بعد به مردم داده شود.

بلوچ ادامه داد: دستگاههای نظارتی، قضایی، اطلاعاتی، سازمان بازرسی و دهها نهاد ناظر در عملکرد مسوولان و به ویژه فرماندار محترم چابهار و استاندار جدید انقلابی و جهادی واقعا خبر ندارد 400 روستای پایین دست سد زیردان در حوزه شهرستان چابهار و تلنگ قصرقند آب خام و غیر بهداشتی با قیمت آب بهداشتی خریداری و در حال مصرف هستند چرا پیگیری نمی کنند؟ آیا برای آنها جان مردم مهم نیست که به دلیل استفاده از این آب بی کیفیت دچار بیماری شده و جان دهند.

کریم بلوچ گفت: باید روشن شود متولیان حوزه آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان این آب که هیچ فرقی با آب هوتگ ندارد به چه قیمتی به مردم فروخته می شود درخواست داریم این مورد سریعا رسیدگی و با جزییات به اطلاع عموم مردم برسانند.

گلشاه بلوچ عضو شورای اسلامی روستا و یکی از معتمدان بخش پیرسهراب نیز گفت: چندین مرتبه از شبکه بهداشت و درمان برای تست و بررسی کیفیت آب بخش پیرسهراب و سایر روستاهای پایین دست سد زیردان آمده اند و آنان با آزمایشاتی که انجام داده اند صراحتاً عنوان کردند این آب خام که بدون تصفیه از سد زیردان می آید غیرقابل شرب و آشامیدن است و فقط برای استحمام، شستشو ظروف و احشام قابل استفاده است.

وی خواستار رسیدگی به مشکلات مردم بخش پیرسهراب شد و افزود: چرا برخی مسوولان کم کاری و پاسخگوی مشکلات مردم نیستند آیا نباید مسوول با انگیزه انتخاب تا درد و مشکلات مردم را بهتر متوجه باشند.

عبدالندیم صدیقی فر نیز گفت: بدلیل استفاده از آب لوله کشی غیر بهداشتی در بخش تلنگ چند نفر از اعضای خانواده دچار سنگ کلیه و بیماری های روده ای شده اند و حتی برای درمان چند نوبت به کرمان رفته ایم، بنظرم این آب غیر بهداشتی است و سریعا باید پیگیری کشوری شود و مسوولان مرکز کشور به داد مردم برسند و نباید این آب برای آشامیدن استفاده شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار نیز از پیگیری رسانه ها در رفع مشکلات مردم این منطقه تشکر کرد و افزود: چابهار با ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد مشکلات زیادی در حوزه آب، راه، حاشیه نشینی، برق و طرح هادی دارد، تمامی مشکلات براساس اولویت ها در حال پیگیری هستیم و از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم. چون مردم ولی نعمت هستند و نظام جمهوری اسلامی بر پایه و قدرت مردمی استوار است. آنها در همه صحنه ها حضور دارند و خدمت بی منت از وظایف مسوولان است.

جواد سپاهی افزود: پس از رسانه ای شدن شکستگی خط لوله آب سد زیردان شخصا چندین مرتبه در روستای نیامبیت و بخش پیرسهراب حضور پیدا کرده و این مشکل را بررسی و دستورات لازم را صادر کردم که به نتیجه رسید و طی چند روز شکستگی رفع شد.

وی گفت: برای ساخت تصفیه خانه آب برای 400 روستای پایین دست سد زیردان هم پیگیری هایی انجام شده است و امیداوریم به نتیجه برسد و مشکلات بیش از 100 هزار نفر از مردم حوزه شهرستان چابهار در این خصوص هم حل شود و از آب با کیفیت و تصفیه شده بهره مند باشند.

بیشتر بخوانید:

شکستگی خط انتقال آب از سد زیردان چابهار به ۴۰۰ روستای پایین دست، به ۲ ماه رسید

نبود تصفیه‌خانه و کیفیت پایین آب شرب روستا نشینان پایین دست سد زیردان چابهار

داغ «پیرسهراب» با جان باختن فرزندان دشتیاری در هوتگ زنده شد

قتلگاهی به نام «هوتک»

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۵ دی ۱۴۰۱ / ۰۷:۱۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1401102516605
  • خبرنگار : 50599