روح الله شیرازی در جلسه ساماندهی بازماندگان از تحصیل استان اظهار کرد: موضوع بازماندگان از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان از مهمترین مباحث و مشکلات پیش روی آموزش و پرورش است که به تعریف دقیق و صحیح نیاز دارد.
وی با بیان اینکه تارکان از تحصیل و بازماندگان از تحصیل دو مقوله متفاوت هستند افزود: وسعت مساحت و پراکندگی نامتعارف جمعیت استان، کمبود نیروی انسانی، فقر اقتصادی و مباحث فرهنگی و اجتماعی از مهمترین دلایل ترک و بازماندگی از تحصیل در سیستان و بلوچستان است.
شیرازی تصریح کرد: از آنجایی که سیستان و بلوچستان استانی مهاجرت پذیر و مهاجرت فرست است، یک سوم آمار اعلامی تحت عنوان بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان که از سوی وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است، در این استان حضور ندارند و در دسترس نیستند.
وی به اجرای طرح ساماندهی بازماندگان از تحصیل موسوم به «سبات» اشاره کرد و گفت: از مرداد ماه سالجاری مرحله شناسایی این طرح آغاز شده و انتظار می رود تا پایان سال این پالایش به اتمام رسد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه رفع مشکل بازماندگان از تحصیل در این استان نیازمند نگاه و حمایت ملی است، گفت: خوشبختانه این نگاه در دولت سیزدهم ایجاد شده و با راه اندازی قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی، موضوع بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان به یکی از اولویتهای وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است.
شیرازی ساخت و توسعه مدارس شبانه روزی از مهمترین راههای انسداد بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل عنوان کرد و گفت: ساخت جهادی فضای آموزشی در استان توسط خیرین و اداره کل نوسازی مدارس استان، ساخت هنرستان و همچنین تلاش برای افزایش سهمیه جذب نیروی انسانی از مهمترین اقداماتی است که برای حل این معضل انجام شده و ادامه دارد.
وی با اشاره به وجود رویکرد عدالت تربیتی و آموزشی در وزارت آموزش و پرورش وحمایت های ارزنده استاندار سیستان و بلوچستان گفت: آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند معضل بازماندگان از تحصیل را حل کند بلکه در این مسیر به همکاری و مشارکت سایر نهادها و دستگاههای اجرایی و همچنین معتمدین نیازمند است.
انتهای پیام