محمدرضا رضویراد در گفتوگو با ایسنا در خصوص وضعیت جایگاههای CNG استان اظهار کرد: در استان ۱۹۳ جایگاه CNG وجود دارد که ۷۸ جایگاه در شهر مشهد فعالیت میکنند. مشهد هم نزدیک به ۳۸ الی ۴۰ جایگاه دارد که برای شهرداری مشهد است و توسط شرکتهای بهرهبردار بخش خصوصی بهرهبرداری میشود. بنابراین شهرداری این فعالیت را به پیمانکار واگذار کرده و سود خالص خود را دریافت میکند.
وی با اشاره به اینکه ما همیشه در فصل زمستان درگیر افت فشار گاز جایگاها هستیم، افزود: باید فشار ۱۷ بار باشد که در زمستان کاهش پیدا میکند. در حال حاضر بحث قطعی گاز جایگاهها مطرح نیست، زیرا این اتفاق باید در شرایط بحرانی رخ دهد. ما این مورد را در چند سال گذشته شاهد بودیم که جایگاههای CNG را تعطیل کردند. بنابراین پس از صنعت، در شرایط بحرانی گاز جایگاههای CNG قطع میشود.
رئیس انجمن صنفی جایگاهداران CNG خراسان رضوی با اشاره به فروش جایگاهها افزود: تقریبا اکثر جایگاههای CNG در خراسان رضوی تنها با ۵۰ الی ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت میکنند زیرا هیچ جذابیتی برای مصرف این گاز بین مردم وجود ندارد. فاصله نرخ بنزین و گاز CNG به قدری پایین است که صرفه اقتصادی ندارد که مردم در صف جایگاهها برای منتظر CNG بمانند و بیشتر به سمت مصرف بنزین میروند.
رضویراد خاطرنشان کرد: وضعیت گازرسانی جایگاهها مناسب است اما تنها با افت فشار گاز روبهرو هستیم. معمولا جایگاهها باید در روز ۱۷ بار ورودی داشته باشند اما گاهی به دلیل افت فشار تا ۱۴ بار هم تنزل پیدا میکند اما این مشکل برای امسال نیست و در اکثر سالها و با آمدن فصل زمستان با آن روبرو هستیم.
وی با اشاره به حادثه شهر یاسوج و انفجار در یکی از جایگاههای CNG تصریح کرد: اگر ایمنیهای لازم در جایگاهها صورت نگیرد، ممکن است این اتفاق در شهر مشهد هم رخ دهد، مدتی است که قرار بر این شد خودروهای دوگانهسوز دستی، تست و جلوی سوختگیری آنها گرفته شود اما متاسفانه شرایط این اقدام فراهم نشد و ارگانهای مربوطه وظایف خود را به درستی انجام ندادند و ممکن است عواقب آن در آینده به مشهد و استان هم برسد.
رئیس انجمن صنفی جایگاهداران CNG خراسان رضوی با بیان اینکه همه مسائل در شهر مشهد خوب است و اتفاقی رخ نمیدهد، افزود: خودروهای بسیاری وجود دارد که چند سال است گازی شدند اما استانداردهای لازم رعایت نشده و متاسفانه هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری رخ دهد. در این زمینه جایگاهداران هیچ نقشی ندارند و ما نمیتوانیم جلوی سوختگیری آن خودرو را بگیریم، زیرا قرار بود سازوکاری تعریف شود اما هنوز محقق نشده است.
انتهای پیام