علت فقر در سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی چیست؟

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مشکل عمده در عدم سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی استان ناکافی بودن تسهیلات بانکی است، گفت: هزینه‌های اجرای طرح‌های کشاورزی در چند سال اخیر به شدت بالا رفته و منابع تسهیلاتی به نسبت این افزایش قیمت رشد نکرده است.

حسین بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علل فقر سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: طرح‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه به دو بخش تقسیم می‌شود، یکسری طرح‌ها توسط خود بهره‌برداران و کشاورزان اجرا شده و مهم‌ترین اهداف آن‌ها برای این کار جذب تسهیلات بانکی است و بدون این منابع مالی نمی‌تواند کار اجرایی انجام دهند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مشکل عمده در عدم سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی استان ناکافی بودن تسهیلات بانکی است، عنوان کرد: هزینه‌های اجرای طرح‌های کشاورزی در چند سال اخیر به شدت بالا رفته و منابع تسهیلاتی به نسبت این افزایش قیمت رشد نکرده است.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری در جذب تسهیلات تکلیفی و قانون بودجه در حوزه کشاورزی رتبه خوبی دارد، اما  در مجموع این تسهیلات ناکافی است و جوابگوی متقاضیان طرح‌های کشاورزی در استان نیست، برای مثال در حوزه گلخانه‌ها تعداد زیادی مجوز صادر شده است، اما ظرفیت برای پرداخت تسهیلات حداکثر برای ۲۰ هکتار برآورد می‌شود و برای مابقی طرح‌ها تسهیلات کافی وجود ندارد و این طرح‌ها بدون تسهیلات امکان اجرا ندارند، زیرا سرمایه‌گذار توان مالی بالایی ندارد.

بهرامی با اشاره به موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی در چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: در مراحل صدور مجوز برای طرح‌های کشاورزی موانعی وجود دارد، یک سرمایه‌گذار برای اجرای طرح نیازمند اخذ تعداد زیادی استعلام از دستگاه‌های اجرایی است و قوانین این دستگاه‌ها در بسیاری مواقع بازدارنده هستند و مانع سرمایه‌گذاری می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: شایع‌ترین مشکل سرمایه‌گذاران در حوزه کشاورزی بحث قانون حرایم است، در این قانون فرد باید حرایم مربوط به خطوط انتقال آب، گاز، راه و ... را رعایت کنند که این مسئله موجب می‌شود تا سرمایه‌گذار به‌علت تداخل با حرایم نتواند در زمین مورد نظر خود طرح را اجرا کند، همچنین این حرایم شامل محدودیت‌های محیط‌زیستی و منابع‌طبیعی نیز می‌شود و باعث بروکراسی پیچیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات به متقاضیان سرمایه‌گذاری دارای شرایط سختی است، عنوان کرد: وثیقه‌ها، هزینه‌های جانبی مانند حق ثبت، نوشتن طرح و ...از جمله مشکلات پیش‌روی سرمایه‌گذار در اخذ تسهیلات است، در مرحله بعد اگر طرح به سرانجام و به مرحله تولید برسد، سرمایه‌گذار با دغدغه فروش محصول مواجه خواهد شد.

بهرامی بیان کرد: اکنون حمایت قاطعی از تولیدکننده صورت نمی‌گیرد، بازار دچار نوسانات شدید می‌شود و این مسئله امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد، امکان صادرات برای محصولاتی که برندسازی نشده‌اند، وجود ندارد، این‌ها موانعی است که پس از اجرای طرح گریبانگیر سرمایه‌گذار می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه نیاز اصلی سرمایه‌گذاری در طرح‌های کشاورزی آب است، توضیح داد: یکی از مجوزات مورد نیاز برای طرح سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی بحث تامین آب است، دشت‌های استان در حالت ممنوعه و بحرانی قرار گرفته‌اند، برای برداشت آب از زاینده‌رود و کارون با مشکل مواجه هستیم  و این مسئله موجب ایجاد مانع در اجرای طرح‌های کشاورزی شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۷ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401101710652
  • خبرنگار : 50250