آغاز سرشماری زمستانه جمعیت حیات وحش استان مرکزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سرشماری زمستانه حیات وحش در مناطق تحت مدیریت و زیستگاه های استان آغاز شده است.

یوسف یوسفی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هدف از انجام سرشماری برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت حفاظتی گونه‌های تحت حفاظت، اطلاع از زاد و ولد حیات‌وحش و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های قبل است، افزود: در راستای اجرای این طرح ۱۲ منطقه تحت مدیریت استان تحت سرشماری سم داران شاخص قرار می گیرند.

وی اظهار کرد: محیط بانان هر منطقه، کارشناسان حیات وحش و پرسنل اجرایی یگان حفاظت محیط زیست، متخصصین و جمعی از دوستداران حیات وحش در اجرای این سرشماری مشاکرت می کنند .

یوسفی گفت: تیم‌های سرشماری کننده در گروه‌های ۲ یا ۳ نفره در مسیرهای مشخص در زیستگاه‌های این گونه‌ها حرکت کرده و گونه‌های مشاهده شده را در فرم‌های مربوطه ثبت می‌کنند و روش سرشماری به صورت مشاهده مستقیم است.

وی با بیان اینکه پس از انجام کار میدانی و ثبت مشاهدات در فرم‌های مربوطه، این اطلاعات جمع آوری و جمع بندی می‌شود، افزود: پس از جمع بندی نهایی میزان حداقل گونه‌های مذکور با توجه به اطلاعات به دست آمده در سرشماری سنوات گذشته، تجزیه و تحلیل کارشناسی می‌شود و اطلاعات به دست آمده از این تحلیل‌ها جهت مدیریت و حفاظت گونه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یوسفیبا بیان اینکه استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است، گفت: تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۶۵ گونه پستاندار، ۲۲۲ گونه پرنده، ۵۵ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست، ۱۷ گونه ماهی بومی و ۱۳۳۶ ۳۳۶ گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است .

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۲ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401101207091
  • خبرنگار : 50210