وعده‌هایی از رئیس جمهور و عملیاتی شدن در نهبندان

فرماندار شهرستان نهبندان گفت: وعده‌های دولت سیزدهم پس از سفر رئیس جمهور به این شهرستان در مسیر تحقق قرار گرفت. 

ابوالفضل ایروانی، امروز چهارشنبه ۷ دی در یک گفتگوی رسانه‌ای اظهار کرد: ۲۵ آذر ماه و همزمان با سفر رئیس جمهور به دیار آسبادها، منطقه برخوردار اما محروم نهبندان، مطالبات جدی مردم همیشه در صحنه مطرح شد تا چاره جویی و گره گشایی شود.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: این مطالبات از محورهای حادثه خیز شهرستان گرفته تا کمبود نیروی پزشک متخصص، ضعف زیرساخت‌های معادن، مشکلات مرزنشینان و درخواست برای بازگشایی مجدد بازارچه‌های مرزی که مدت‌هاست از مطالبات بر حق مردم این دیار است را شامل می‌شد. 

فرماندار نهبندان گفت: نهبندان با داشتن ۹۶ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در حوزه مرزنشینی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و در این سفر، موضوع دریافت عواید حاصل از فروش سوخت مرزنشینان، مشکلات کوله بران مرزنشین و رسیدگی به خواسته های آن‌ها و بازگشایی مجدد بازارچه‌ها  جزء خواسته‌ها مطرح شد که مصوباتی را هم در پی داشت. 

ایروانی بیان کرد: در این باره رئیس جمهور پرداخت عواید سوخت مرز نشینی برای یک مرحله را وعده داد و درخصوص بررسی ادامه روند پرداخت آن نیز قول مساعد داد و بیش از هزار و ۵۰۰ نفر مرزنشین باید از عواید سوخت مرز نشینی برخوردار شوند.

وی همچنین با اشاره به سفر استاندار و پیگیری اصلاح آیین نامه طول مرزنشینی از ۲۰ به ۵۰ کیلومتر نیز افزود: با این اقدام مرزنشینان بیشتری از عواید حاصل از فروش سوخت بهره مند می‌شوند. 

فرماندار نهبندان، کمبود پزشک متخصص را دیگر مطالبه این مردم اعلام کرد و گفت: بلافاصله موضوع تخصیص پزشک متخصص انجام و در حال حاضر با دستور رئیس جمهور برای حل این مشکل ۱۱ پزشک متخصص در حوزه‌های مختلف چشم پزشکی، اطفال، سونوگرافی و رادیولوژی در شهرستان مستقر شده و در حال خدمات رسانی به مردم هستند.

ایروانی تصریح کرد: در این سفر با توجه به مشکلات ناشی از عدم ماندگاری و تاب آوری نیروهای پزشک، قول  تخصیص سهمیه برای پزشکان بومی و ارتقاء بخش سلامت دانشکده داده شد؛ همچنین اصلاح در سیستم سازمان سنجش و آزمون های استخدامی جزو مصوبات این سفر بود. 

وی یادآور شد: نهبندان با داشتن ۲۵ نوع ماده معدنی و ۱۴۶ معدن که ۸۲ مورد آن فعال است، دومین شهرستان معدنی استان و بهشت معادن به شمار می رود، اما ضعف‌های زیرساختی و مالیات جزو مطالبات فعالان این حوزه است که بر اساس مصوبات سفر، این موضوع در شورای معادن مطرح و برای معافیت مالیاتی معادن مصوبه‌ای بر این مبنی که اگر معدنی واحد فرآوری در کنارش داشته باشد معافیت مالیاتی برای آن محقق شود، مطرح و پیگیری شود.
 

پیگیری‌ها برای افزایش شعاع مرزنشینی

فرماندار نهبندان از آمادگی واگذاری زمین در شهرک صنوف آلاینده به متقاضیان خبر داد و در پاسخ به درخواست کسبه برای آسفالت معابر شهرک کارگاهی با اشاره به محدودیت حوزه خدمات شهری شهرداری و قیر برای آسفالت از پیگیری‌های لازم در این زمینه گفت.

ایروانی افزود: در حوزه افزایش شعاع مرزنشینی و رسیدگی به کوله بران هم اقداماتی در حال پیگیری است و  از آن جا که  توسعه تجارت با همسایگان مطرح  و این امر مستلزم بازگشایی مرزهاست قرار بر برآورد امکانات بازارچه‌ها گذاشته شد. 

وی در خصوص دیگر مطالبه که در حوزه راه‌ها و دوبانده سازی جاده‌ها بود نیز گفت: در بحث دو بانده سازی محور بیرجند- نهبندان، قطعه بیرجند - سربیشه به اتمام رسیده اما  ۱۴۷ کیلومتر از این مسیر محروم از باند دوم است‌.

به گفته ایروانی؛ موضوع برگزاری مناقصه و بحث استقرار پیمانکار برای باند دوم محور نهبندان به سمت شوسف در حال انجام است و از سمت زابل به نهبندان نیز دو بانده سازی ۷ کیلومتر مسیر شروع شده و منتظر بهره برداری هستیم.

انتهای پیام 

  • چهارشنبه/ ۷ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401100703843
  • خبرنگار : 50026