حضرت زهرا(س) و قیام در مقابل فتنه و انحراف جامعه اسلامی پس از پیامبر(ص)

نویسنده کتاب خطبه فدکیه ذوالفقار فاطمه (س) عوامل انحرافات جامعه با توجه به خطبه فدکیه را تشریح کرد.

حجت الاسلام سروری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عظمت حضرت زهرا (س) و ویژگی‌های شاخص این حضرت بیان کرد: برای درک ژرفای اقیانوس دخت پیامبر اعظم، منابعی بهتر از قرآن و احادیث اهل بیت (ع) نیست؛ بر اساس منابع، شأن نزول بیش از ۵۰ آیه یا اختصاص به حضرت فاطمه (س) دارد یا مشترک بین ایشان و سایر اهل بیت (ع) اشاره شده است اما عموم مفسران شیعه و اهل سنت سوره کوثر را در شأن حضرت فاطمه (س) دانسته‌اند.

نویسنده کتاب خطبه فدکیه ذوالفقار فاطمه (س) با اشاره به اینکه زندگی حضرت زهرا (س) برای همه الگو است در خصوص چرایی این مسئله توضیح داد: نکته اول آن است که حضرت فاطمه زهرا(س) با هیچ حاکم ظالمی بیعت نکرد؛ حضرت مهدی (عج) هم بیعت هیچ سلطان ستمگری را بر گردن ندارد. دوم اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها با اینکه حق خلافت ظاهری و حکومت را از امام علی (علیه السلام) سران سقیفه سلب کردند، اما هیچگاه برای باز گرداندن خلافت، از اسباب غیرعادی استفاده نکردند.

عوامل انحراف جامعه پس از رسول الله

وی در ادامه با اشاره به عوامل انحراف جامعه پس از رسول خدا اظهار کرد: آنچه از زبان حضرت زهرا (س) تحت عنوان خطبه فدکیه پس از رسول خدا بیان شده است فقط اختصاص به گذشته ندارد و برای امروزجامعه ما و آیندگان منشور و راهنمایی است به طوری که می‌توان گفت خطبه فدکیه لغت نامه‌ای به ای شیعه است.

نویسنده کتاب خطبه فدکیه ذوالفقار فاطمه(س) بیان کرد: مخاطب فرمایشات وخطبه های حضرت فاطمه (س) به دو گروه هستند: اول آنهایی که راه خود را از ولایت و امامت جدا کردند ونسل به نسل این انحراف را ادامه داده‌اند و دوم گروه پیروان وموالیان ودوستان امامت و ولایت هستند که خواب غفلت آن‌ها را نگیرد و بدانند که دشمن برای نفوذ با هر حربه، به میدان آمده ومی آید مثل حربه و جنگ مذهب علیه مذهب.

عوامل انحرافات در جامعه

حجت الاسلام والمسلمین سروری در خصوص عوامل انحراف در جامعه با توجه به خطبه فدکیه بیان کرد: سست شدن در اعتقادات وارزش های دینی اولین عامل است؛ حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه می‌فرمایند «وَ اَشْهَدُ اَنَّ اَبی‏ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ»؛ کلمه "اَبی" خیلی مهم است یعنی من دختر پیامبر هستم شما چنین اجحاف می‌کنید، ظلم می‌کنید، خیانت می‌کنید، آزار واذیت می‌کنید. سپس ایشان ادامه دادند «من دختر همان کسی هستم که فرمود: فاطمه پاره تن من است و هرکس او را بیازارد گویی مرا آزرده است».

وی با بیان اینکه دومین عامل، رو آوردن مردم به بت‌های جان دار وبی جان است ( َجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ) گفت: شرک یا خفی است یا جلی و روح سالم خدا باور، نبوت باور، ولایت باور و قیامت باور را آلوده می‌کند؛ آلودگی زدایی از این شرک نیز فقط به وسیله ایمان امکان پذیر است که مقدمه‌ای برای خداباوری است.

پدید آمدن بیماری مهلک نفاق در جامعه

نویسنده حوزوی در خصوص عامل سوم اظهار کرد: عامل سوم شامل پدید آمدن بیماری مهلک نفاق در جامعه است (ظَهَرَ فیکُمْ حَسْیکَةُ النِّفاقِ)؛ خطر اهل نفاق، برای هر جامعه از خطر هر دشمنی بیشتر است چرا که از یک سو شناخت آن‌ها غالباً آسان نیست و از سوی دیگر دشمنان داخلی هستند و گاه چنان در تارو پود جامعه نفوذ می‌کنند که جدا ساختن آن‌ها کار بسیار مشکلی است و از طرفی روابط مختلف آن‌ها با سایر اعضاء جامعه، کار مبارزه را با آن‌ها شوار می‌سازد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری در خصوص شاخصه‌های منافقین ابراز کرد: نفاق منافقین را به تعبیر قرآن هم می‌توان در ایمان و عقیده، وهم در عمل آن‌ها دید اما مهم‌ترین شاخصه آن‌ها ، دروغگویی است (وَ اللَّهُ یشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکاذِبُونَ»[منافقون/۱] خدا گواهی می‌دهد که منافقان در گفته خود دروغگو هستند). دومین شاخصه آن‌ها بزرگ جلوه دادن ضعف‌های کوچک در جامعه بوده و سومین آن شایعه پراکنی در جامعه است.

سه ترفند و ضربه مهلک به پیکره اسلام

این محقق حوزوی در ادامه به ضربه مهلک به پیکره اسلام با اشاره به این خطبه بیان کرد: تلاش برای ناکار آمدی دین، لباس بلند و کهنه بر قامت دین کردن و دین را از میان تهی کردن از جمله ترفندهای دشمنان است (نَطَقَ کاظِمُ الْغاوینَ: سکوت گمراهان شکسته شد از خاموشی بیرون آمدند؛ وَ نَبَغَ خامِلُ الْاَقَلّینَ: انسان‌های پست و فرومایه قدر و منزلت پیدا کردند و ظاهر شدند).

خطر نفوذ فرصت طلبان وی با تأکید بر خطر نفود فرصت طلبان بیان کرد: بعد از رحلت رسول خدا (ص)، مسیر انقلاب اسلامی که آن حضرت ایجاد کرده بود عوض شد. در اثر رخنه افراد فرصت طلب و رخنه دشمنانی که تا دیروز با اسلام می‌جنگیدند، اما بعدها با تغییر شکل و قیافه خود را در صفوف مسلمانان داخل کردند محتوای انقلاب تغییر کرد.

تبعیت از شیطان وگامهای انحرافی او

حجت الاسلام والمسلمین سروری با اشاره به بخشی دیگر از این خطبه اظهارکرد: تبعیت از گام‌های انحرافی شیطان از دیگر تهدیدات شیطانی و عوامل انحراف در جامعه پس از رسول الله بود که در این خطبه به آن اشاره شده است (وَ اَطْلَعَ الشَّیْطانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ، هاتِفاً بِکُمْ: و شیطان سر خویش را از مخفی‏گاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند) به عبارتی دیگر تبعیت عملی از شیطان باعث محوشدن ارزش‌ها وعامل سقوط و انحراف جامعه شد که خداوند در بسیاری از آیات قرآن کریم انسان را از تبعیت از شیطان نهی کرده است.

قرار دادن جامعه در دام فتنه

نویسنده و پژوهشگر حوزوی در ادامه با اشاره به بخشی دیگر از این خطبه اظهارکرد: در بخشی از این خطبه گفته می‌شود «اَلا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا؛ آگاه باشید که در فتنه قرار گرفته‌اید» که در این رابطه سید بن طاووس روایتی را از امام هادی (ع) نقل می‌کند که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «سَتَکُونُ بَعْدِی فِتْنَةٌ مُظْلِمَةٌ: به زودی بعد از من فتنه عظیم و تاریکی به وقوع خواهد پیوست»؛ فتنه مظلمه نیز، فتنه‌ای است که انسان را از دیدن و شنیدن حق کور وکر می‌کند، قلب را از درک حق منحرف می‌سازد و فکر مردم را مثل فضای دوزخ تاریک می‌کند.

منکر شدن سنت‌های الهی در جامعه

وی با بیان اینکه یکی دیگر از بخش‌های این خطبه به منکر شدن سنت‌های الهی در جامعه اشاره دارد گفت: در این بخش از خطبه که آمده است «وَ اِهْمالِ سُنَنِ النَّبِیِّ الصَّفِیِّ: سران سقیفه شروع کردند به خاموش کردن و از بین بردن سنن پیامبر برگزیده» به این موضوع اشاره دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها غدیر بود که هفتاد روز پیش صورت گرفته بود.

محو کردن حرمت‌ها در جامعه

این نویسنده حوزوی بخش دیگری از این خطبه را اشاره به محو کردن حرمت‌ها در جامعه دانست و گفت: این بخش از خطبه که در آن حضرت زهرا (س) فرموده است «وَ اُضیعَ الْحَریمُ، وَ اُزیلَتِ الْحُرْمَةُ عِنْدَ مَماتِهِ: حرمت‌ها پایمال شد و حق ما را پس از پیامبر پایمال کردند».

کینه و حسادت نسبت به علی بن ابی طالب علیه السلام

وی در ادامه با اشاره به کینه و حسادتی که نسبت به امام علی (ع) شکل گرفته بود اظهار کرد: بسیاری از مشکلات جامعه را باید ناشی از حسادت و کینه ورزی خواص دانست؛ سکوت قبایل در مقابل پایمال شدن حق امیرالمؤمنین علیه السلام نتیجه کینه و حسادتی بود که نسبت او از جنگ‌ها وشکست ها در دل داشتند. دورشدن مردم از صراط مستقیم یعنی علی علیه السلام از دیگرعوامل انحراف جامعه بعد از رسول خدا بود.

وی در خصوص خطر بزرگ عقاید فاسد و انگیزه‌های انحرافی در جامعه نیز با توجه به این خطبه توضیح داد: عقاید واندیشه های فاسد و امیال انحرافی هر جامعه‌ای را مضمحل می‌کند؛ عقید سالم، انسان را متوجه واقعیات در تمام مراتب هستی می‌کند و در مقابل عقیده ناسالم انسان را از همه چیز غافل می‌کند (وَ خَطَلِ الاْراءِ، وَ زَلَلِ الاَهْواءِ: تباهی عقیده، و انحراف اندیشه و تزلزل اراده‌ها).

حجت الاسلام والمسلمین سروری اضافه کرد: سران سقیفه با حذف ظاهری امام معصوم در حاکمیت جامعه، زمینه گسترش اندیشه‌های التقاطی را در میان مسلمانان فراهم کردند و سه جریان برای تقویت سقیفه خود به را انداختند؛ نخست جریان ضرب و شتم مخالفان دستگاه خلافت توسط یک قبیله وحشی وخون ریز بنام بنی اسلم که باعث رعب و وحشت مردم مدینه شد، دوم جریان تبلیغاتی وتطمیع و حربه تزویر در جامعه و سوم جریان جعل حدیث با پنهان ‌داشتن احادیث نبوی و جلوگیری از نشر آن و در مقابل، نشر احادیث مشکوک و ساختگی.

نویسنده کتاب خطبه فدکیه ذوالفقار فاطمه(س) اظهارکرد: در بخشی دیگر از این خطبه آمده است «وَ بِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ یعنی چه بد ذخیره‌هایی مردان شما برای خود پیش فرستادند» که به معنای این است که آینده اسلام را تیره و تار کردند، چون از خط اصیل تداوم اسلام یعنی علی (ع) دفاع نکردند.

وی عنوان کرد: حضرت زهرا در ادامه می‌فرمایند «أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ فِی الْعَذابِ هُمْ خالِدُونَ: خداوند به جهت این کارشان بر آن‌ها خشم گرفت و در عذابی جاودانه خواهند ماند» چون این کار یک گناه عادی نیست، بلکه به خطر انداختن اصل اسلام است، به همین جهت در ادامه فرمودند «لاجَرَمَ لَقَدْ قَلَّدَتْهُمْ رِبْقَتَها: یعنی بدون شک قلاده این مسئولیت بر گردنشان خواهد بود».

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۵ دی ۱۴۰۱ / ۲۱:۴۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401100503093
  • خبرنگار :