نماینده ولی فقیه در همدان:

ائمه جمعه رقیب هیچ مسئولی نیستند

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان گفت: مسئولان این را بدانند که ائمه جمعه رقیب هیچ مسئولی نیستند بلکه پدر معنوی هر شهر به شمار می‌روند که باید بین مسئولان و مردم وحدت و همدلی و انسجام ایجاد کنند.

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی دوشنبه ۵ دی‌ماه در مراسم تکریم و معارفه امام‌جمعه شهر بهار، اظهار کرد: امام‌جمعه مسئولیت اجرایی ندارد و شهردار و فرماندار نیست که قرار باشد پل و آسفالت و راه بسازد اما آنچه که مسئولیت امام‌جمعه است در راس همه امور مسائل فرهنگی بوده که باید این مشکلات در مسائل فرهنگی را شناسایی کرده و با کمک مسئولان و دستگاه های فرهنگی ذیربط این مشکلات فرهنگی را پیگیری کنند و در مرتفع شدن آن گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه در جلساتی که ائمه جمعه استان با مسئولان هستند مسائل و مشکلات شهرستان ها را به سمع و نظر مسئولان می‌رسانند و مطرح می کنند، خاطرنشان کرد: ائمه جمعه مسئولیت شرعی آنها این است که مطالبه گری و پیگیری داشته و حلقه وصل بین مردم و حاکمیت باشند و مطالبات و مشکلات را احصاء کرده و به مسئولان انتقال دهند که خوشبخانه همواره این‌پیگیری ها توسط ائمه جمعه  وجود داشته است.

امام‌جمعه همدان با تاکید بر اینکه همه مسئولان باید در کنار هم باشند چراکه همه ما در یک کشتی در خدمتگزاری  به مردم هستیم، افزود: امام‌جمعه باید برای حل مشکلات حوزه خود برنامه ریزی کند اما برای حل مشکلات به همراهی همه مسئولان و وحدت و یکپارچگی آنها به طور قطع نیاز دارد.

شعبانی‌موثقی در ادامه یادآور شد: خوشبختانه شرایط شهرستان بهار و فامنین از نطر وحدت مسئولان در وضعیت بسیار خوبی است که به یقین این شرایط از نقش موثری در پیشبرد برنامه‌های ائمه جمعه این دو حوزه برخوردار خواهد بود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان همدان هم اظهار کرد: امام‌جمعه سابق شهر بهار در سه سال و نیم گذشته با تدبیر، سعه صدر و حلم و مدیریت خوب خود  فعالان فرهنگی را به حرکت واداشت که امیدواریم با همین همت و جدیت منشا خیر و تحول و برکت در شهرستان ملایر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مولایی ائمه جمعه را فرمانده قرار گاه فرهنگی نماز جمعه دانست و تصریح کرد: در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با مقام معظم رهبری در پنجم مردادماه امسال مقام معظم رهبری از نمازجمعه تعبیر به یک عمل استثنایی داشتند که متولی این‌عمل استثنایی امام جمعه است.

وی افزود: عمل استثنایی به علت اینکه هر هفته این عمل اجتماعی زنان و مردان مؤمن یک شهر در یک مکان برای ذکر الله و بندگی و اطاعت از خدا  بوده و قصد آنها فقط تحقق بندگی و عبادت است.

مولایی با بیان اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری تجمعات بسیاری شکل می‌گیرد اما نمازجمعه یک اجتماع معنوی، دلی و اعتقادی و سیاسی پر از عبادت بوده که هر هفته تکرار می شود و به خاطر این تکرار به حج رجحان برتری دارد، یادآور شد: این اجتماع خاصیت آن این است که  ذکر الله تقویت شده و هر قومی که بر می داریم به خدا تقرب بیشتری پیدا خواهیم کرد و انسان را در خدمت خدا قرار می دهد.

فرماندار شهرستان بهار هم اظهار کرد: در دو سه ماه اخیر یکی دیگر از کوران‌ها و پیچ های تاریخی در مسیر انقلاب را گذراندیم که از این نوع کوران ها، پیچ‌ها و گردبادها را انقلاب اسلامی ما بسیار به خود دیده و عبور از این کوران‌ها را مدیون مقام معطم رهبری، و شهدا و  سربازان انقلاب هستیم.

روح‌الله نباتی افزود: مفتخریم شهرستان بهار یک شهرستان مومن انقلابی، حزب‌اللهی، مولد، کارآفرین و دارای مردمانی پاک نیک و خوش سیرت و جوانانی پر نشاط است.

وی با اشاره به اینکه همواره روحانیت رابطه قوی با مردم دارند و این منش و رفتار در امام جمعه سابق و امام جمعه جدید شهر بهار کاملا مشهود بوده و هست، تصریح کرد: اگرچه از حضور حجت الاسلام والمسلمین ارزنده امام جمعه سابق شهر در شهرستان بهار محروم می‌شویم و از رفتن ایشان ناراحتیم اما خرسندیم در سنگر دیگری در خدمت نظام و انقلاب است و خوشحالیم مرد انقلابی و جهادی دیگری را  در شهرستان بهار پذیرا خواهیم بود.

نباتی با اشاره به خدمات امام‌جمعه سابق شهر بهار تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمین ارزنده امام‌جمعه سابق بهار این کهنه‌سرباز جنگ و ولایت در طول دفاع مقدس دین خود را به اسلام ادا کرده و رشادت ها، رزمندگی و دلاوری وی به ویژه در قرارگاه رمضان و سربازی وی در مسیر ولایت در کارنامه‌اش همواره می‌درخشد.

وی با بیان اینکه حجت الاسلام ارزنده موجب وفاق و همدلی بین نیروهای انقلاب بعد از شهادت حاج میرزا محمد سلگی در استان همدان و شهرستان بودند، گفت: همواره نقش آفرینی وی به عنوان پدر معنوی شهر با ایجاد وفاق و همدلی و حمایت از عناصر حاکمیت، حمایت از نظام و انقلاب، کمک مومنانه در شرایط سخت کرونایی، بحث بحران آب و داشتن دغدغه فرهنگی شهر طی این سال‌ها در شهرستان بر کسی پوشیده  نبوده و نیست.

فرماندار بهار در ادامه با اشاره به معارفه امام جمعه جدید شهر حجت الاسلام مصباح یادآور شد: وی فردی فرهیخته، بزرگوار و انقلابی با کارهای بزرگ و جهادی در شهرستان ملایر و فامنین بوده‌اند و در بین مردم بودن، غیرت و تعصبت نسبت به مردم داشتن وجه مشترک امام‌جمعه سابق و جدید شهر بهار به شمار می‌رود. 

رئیس حوزه علمیه شهرستان بهار هم گفت: دوران به شدت حساسی است، اگر در دولت انقلابی نتوانیم خدمت کنیم چگونه می‌خواهیم امیدواری را به مردم برگردانیم؟

حجت الاسلام والمسلمین زارعی افزود: اگر ذره ای در پُست و ریاست، مقام و عناوین مختلف که به روی دوش ما گذاشته شده، غفلت کنیم به والله قسم نخواهیم توانست در روز قیامت جواب فاطمه زهرا، اهل بیت، شهدا و مادران شهدا را بدهیم.

وی تاکید کرد: هر کس هر مسئولیتی دارد اگر بداند بهتر از وی نیز وجود دارد که بهتر می‌تواند در خدمت مردم باشد، ماندن بیشترش غصب بوده و وای به حال کسی که به خاطر مسئولیت چنین و چنان جایگاهی بگیرد چراکه باید فردای قیامت پاسخگو بود.

امام جمعه جدید شهر بهار هم با بیان اینکه خدا ما را در زمانه ای به دنیا آورد که بهترین زمان و نورانی‌ترین زمانه به فرموده امام‌خمینی(ره) است، گفت: ذره ذره این انقلاب جواب دارد هر مسئولی در هر جایگاهی مسولیت سنگینی بر دوش داشته که این مسئولیت عزت نیست، عزت آن موقع است که مشکل و دردی را دوا کنیم و در خدمتگزاری و امید دادن به مردم وقت نشناس باشیم و اجازه ندهیم بر چهره آقایمان غبار غم بنشیند.

حجت‌الاسلام رضا مصباح شهر بهار را شهر سلسله جنبان عرفا و شهری مقدس دانست و افزود: همین امر وظیفه بنده در این شهر در عرصه فرهنگی را سنگین تر خواهد کرد و اگر بدانم نمی توانم ثانیه ای در این مسئولیت تعلل نخواهم کرد، بنده گ غلام و نوکر مردم هستم و خاک را با افتخار از کفش مردم پاک می کنم با این نگاه به بنده نگاه کنید.

امام جمعه سابق شهر بهار هم گفت: دنیا و مسئولیت‌های دنیوی همه گذرا بوده اگر کسی با دید عبرت نگاه کند عاقبت به خیر خواهد بود در غیر این صورت این مسئولیت‌های دنیوی و این دنیا مانند شکوفه بهاری به یک چشم بر هم زدن به پایان می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین ارزنده با تاکید بر اینکه مردم  شهرستان بهار انسان هایی متدین ولایتمدار و مذهبی هستند، یادآور شد: برخی می‌گویند مردم بهار وضعیت مالی خوبی  دارند اما من می گویم مردم بهار گنج شان به پولشان نیست گنج آنها به ولایتمداری و همراه با نظام و ولایت بودن  آنها هستند و این امر همواره برای آنها مایه مباهات بوده است.

وی با بیان اینکه توفیق بزرگی با وجود امام‌جمعه جدید نصیب مردم بهار شده است، گفت: امام جمعه برای خدمت به مردم آمده است، به خدا قسم اگر کسی بخواهد کوچکترین ریگی پیش راه امام جمعه بگذارد و روز قیامت باید پاسخگو باشد و چون امروز که می روم این سخن را می گویم‌ تا برخی تصور نکنند که این سخن را به خاطر خود بیان می‌کنم.

ارزنده یادآور شد: اگر کسی مانع کارهای فرهنگی، اجتماعی و خدمات امام‌جمعه شود اعتقادم بر این است که جایی برای توبه و استغفار ندارد.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رضا مصباح، امام‌جمعه سابق شهر فامنین به عنوان امام‌جمعه جدید شهر بهار معرفی و از خدمات سه سال و نیم محمد علی ارزنده امام‌جمعه سابق شهر بهار تقدیر و قدردانی شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۵ دی ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401100502982
  • خبرنگار : 50037