۵ استان دارای بیشترین بیسواد/ ۲ میلیون ایرانی تنها تا «سوم ابتدایی» درس خوانده‌اند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی آماری از وضعیت باسوادی در کشور ارائه کرد و گفت: ۴۸.۸ درصد جمعیت ایران قبل از انقلاب باسواد بودند که امروز به حدود ۹۷ درصد رسیده است. بر اساس آخرین آمارها، یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیسواد مطلق در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله در کشور داریم.

به گزارش ایسنا، علیرضا عبدی در نشستی خبری به مناسبت تاسیس سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی به مروری بر پیشینه تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی پرداخت و گفت: آموزش برای همگان مورد تاکید امام راحل بود و عمق نگاه ایشان در مسیر رسیدن یک جریان انقلابی به آن نقطه نهایی در این رویکرد دنبال می‌شد که باید علم در قله و اوج خودش باشد.

وی افزود: اقدامات نهضت بالنده بوده و کارهای بزرگی را به ثمر رسانده است. جمعیت ما از ۳۶ میلیون به ۸۵ میلیون رسیده است. ۴۸.۸ درصد جمعیت ایران قبل از انقلاب باسواد بودند که امروز به حدود ۹۷ درصد رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به فاصله میان باسوادی مردان و زنان اشاره کرد و گفت این عدد ۲۳.۴  بوده است که به ۶ درصد رسیده و فاصله بین سواد شهری و روستایی از ۳۶ به ۱۱ درصد رسیده است.

عبدی خطاب به افرادی که هنوز باسواد نشده‌اند گفت: نهضت  سوادآموزی هرکجا که باشید مشتاق است به شما کمک کند تا باسواد شوید. راه‌ها و روش‌های مختلفی برای این امر وجود دارد و حتی می‌توانید در منزل با اعضای خانواده درس خواندن را شروع کنید و فرزندتان را به عنوان پشتیبان حمایت کنیم و حتی آموزش دهنده به منزلتان اعزام کنیم.

وی ادامه داد: در این میان جا دارد از سازمان زندان‌ها، نظام وظیفه، جهادکشاورزی و سایر نهادهایی که همراه ما هستند قدردانی کنیم.

تعریف جدید نهضت سوادآموزی از «سواد»



رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه ما سه پایه تحصیلی سواد، انتقال و تحکیم را داریم گفت: ما در دوره جدید به سمت سوادهای تابعی رفته‌ایم یعنی افراد چیزی را می‌خوانند که با کار و اقتضائات زندگی شان تطابق دارد، برای کشاورزان، اصناف و... کتاب های تابعی چاپ کرده‌ایم. به عنوان مثال ۱۲ جلد کتاب برای زنان و دختران عشایری داریم.

عبدی افزود: از اصناف درخواست می‌کنم نسبت به باسوادی جامعه هدف خود بی تفاوت نباشند. درخواست دیگرم از جامعه علمی کشور است. نخبگان، خبرگان و دانشمندان حوزه تعلیم و تربیت باید به این موضوع توجه کنند که نهضت سوادآموزی روی تعریف جدید سواد تمرکز کرده است.

اتمام ماموریت اول نهضت سوادآموزی تا چند سال دیگر

لزوم ورود به دوره‌ای جدید از فعالیتها



وی ادامه داد: گام دوم نهضت بر مبنای تعریف جدید سواد چگونه خواهد بود؟ جامعه نخبگانی باید در تعریف و طراحی چنین رویکردی به ما کمک کنند چراکه تا چندسال آینده ماموریت اول نهضت سوادآموزی به پایان می‌رسد و باید وارد دوره جدیدی از فعالیت‌های خود شود. اینجاست که دست یاری به سوی جریان نخبگانی دراز می‌کنم.

۲ میلیون ایرانی مدرک ابتدایی ندارند و تا سوم ابتدایی درس خوانده‌اند 



رئیس سازمان نهضت سوادآموزی آخرین آمار باسوادی در کشور را اعلام کرد و گفت: بر اساس آخرین آمارها، یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیسواد مطلق  در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله در کشور داریم. همچنین بر اساس اطلاعات سامانه خودمان، آمار نوسوادها که تا سوم ابتدایی خوانده اند و مدرک پایان ابتدایی را ندارند، تقریبا دو میلیون و ۵۰ هزارنفر است. تلاش می‌کنیم تا پایان‌ دولت سیزدهم بیسوادی را ریشه کن و وارد گام دوم نهضت سوادآموزی شویم.

عبدی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعدیل ۱۳۰۰ آموزش دهنده نهضت گفت: ما با کسی به صورت مستقیم ارتباط استخدامی نداریم و آموزش دهنده ها از طریق موسساتی با ما همکاری کرده و این موضوع اگر هم اتفاق افتاده باشد در مسیر نهضت نبوده است. 

عبدی با بیان اینکه موضوع سوادآموزی باید در یک مقطعی به سرانجام برسد، درست است که چون عنوان فعالیت ما "نهضت" است باید فوری انجام می‌شد، اما به طورکلی برای این امر زمان مشخص نشده است. ما شیب های تند برای سوادآموزی را داشته‌ایم، اما در هیچ کجای دنیا، جریان سوادآموزی پایان نمی پذیرد. 

استانهای دارای بیشترین بیسواد

وی درباره استان هایی که بیشترین آمار بیسوادان را دارند اظهار کرد: براساس آخرین آماری که ما داریم سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان و هرمزگان بیشترین میزان بیسوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را دارند. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره سخت شدن شناسایی بیسوادان و روند شناسایی بیسوادان مطلق باقی مانده گفت: مرجع رسمی اعلام آمار ما، مرکز آمار ایران است. لازم است در حوزه بیسوادی به آمار و اطلاعات دقیق برسیم. این مهم از مطالبات ما از شورای عالی سواد است و باید به ما کمک کنند جریانی را داشته باشیم که به آمار دقیق بیسوادها دست یابیم. 

عبدی افزود: برای شناسایی و کمک به این افراد مدل هم افزای شبکه‌ای طراحی کرده‌ایم که یکی از آنها جریان دانش آموزی است که کارشان شناسایی است و می‌توانند در اطراف خود شناسایی انجام دهند، ضمن آنکه اگر به آموزش سواد کمک کنند در نظام تشویقی قرار می‌گیرند و می‌توانند خودشان، معلم شان و یا آموزش دهندگان به افراد شناسایی شده کمک کنند. 

وی ادامه داد: همین حالا هم به دنبال اجرای طرحی برای پالایش بیسوادی هستیم که کار سختی است. آمار اعلامی ما عمدتا آمار خوداظهاری بوده است و امکان خطا دارد و ما در حال پالایش آمارها هستیم. 

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1401093020495
  • خبرنگار : 71424