مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری:

ساختار فرهنگی استان مرکزی در بحث باروری، آسیب دیده است

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی اظهار کرد: ساختار فرهنگی که در بحث باروری در استان وجود دارد یک ساختار آسیب دیده است و باید روی ترمیم آن کار کنیم .

پروین مفتح‌زاده امروز سه شنبه ۲۹ آذرماه، در کمیسیون پیشگیری و مقابله با تهدیدات بیوتروریستی استانداری مرکزی اظهار کرد: مقام معظم رهبری سیاست های کلی خانواده را طی ۱۶ بند به دستگاه های اجرایی ابلاغ کردند که باید توسط همه دستگاه ها اجرایی شود .

وی افزود: در استان مرکزی جمعیت زیر ۵ سال ۵.۶۲ درصد، جمعیت زیر ۱۵ سال ۱۵.۶۳ درصد، جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ۶۷.۲۴ درصد، جمعیت ۶۵ سال به بالا ۷.۴۹ درصد، میزان باروری کلی ۱.۲۳ درصد و رتبه باروری استان در کشور ۲۶ است.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی تصریح کرد: نرخ باروری از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ کاهشی بوده است. این نرخ در سال گذشته ۱.۳۴ بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۱.۲۳ رسیده که متاسفانه باز هم کاهشی است .

وی با بیان اینکه در استان مرکزی ۳ مرکز درمان ناباروری وجود دارد، افزود: تعداد زوجینی که در استان ما مشکل ناباروری دارند ۳۶۰۰ زوج است و از این لحاظ جزو استان های خوب هستیم .

مفتح زاده با تاکید بر اینکه مشکل اصلی ما در استان در بخش تمایل به باروری است، تصریح کرد: تمرکز ما باید روی این موضوع باشد و در جلسات متعددی که از اردیبهشت ماه تاکنون داشته ایم به این نتیجه رسیدیم که در واقع بیشترین مشکلی که در استان مرکزی داریم در بحث فرهنگ سازی برای افزایش میل به باروری است .

وی افزود: ساختار فرهنگی که در بحث باروری در استان وجود دارد یک ساختار آسیب دیده است و باید روی ترمیم آن کار کنیم . در شورای فرهنگ عمومی استان به این نتیجه رسیدیم که ما در تمام فعالیت هایی که انجام می دهیم، باید پیوست فرهنگی را رعایت کنیم. در استان ده‌ها مجمع فرهنگی با یک هدف تشکیل شده است در حالی که واقعا نیازی به این تعداد مجمع نیست و باید همه مجامع را یکی کنیم تا به تصمیمات جامع و اساسی برسیم .

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی با بیان اینکه بعضی استان ها در امور مربوط به جمعیت خیلی خوب کار می کنند و جزو استان های برتر هستند افزود: متاسفانه در این چند سال ما در استان مرکزی از فرصت های خود برای فرهنگ سازی استفاده نکردیم .

وی درباره جذب اعتبارات لازم اظهار کرد: اعتبارات برای حل مسائل در استان هایی که مسئولین آن پیوست و هماهنگی فرهنگی خوبی با هم دارند و هماهنگ تر با یکدیگر برخورد می کنند بهتر اختصاص یافته است ‌که در این خصوص ما نیز باید هماهنگی بهتری داشته باشیم .

مفتح زاده با اشاره به تشکیل اتاق وضعیت در استان مرکزی گفت: تشکیل اتاق وضعیت از دیماه اتفاق مثبتی است چرا که همه دستگاه ها در اتاق وضعیت، عضو هستند و گزارش های خود را به صورت لحظه ای ارائه می کنند. هر اتفاقی که در بحث جمعیت در استان رخ می دهد در این اتاق مطرح می شود .

مهدی پزشک نیا مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری مرکزی نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از اهداف پدافند غیرعامل در کشور، تشخیص پیش دستانه تهدیدات است و باید با توجه به شرایطی که اکنون داریم برنامه ریزی هایی برای آینده داشته باشیم. کمیته علمی در بحث باروری به مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تشکیل و پژوهش های زیست محیطی در مشکلات ناباروری به مدیریت اداره کل محیط زیست استان انجام خواهد شد .

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401092919895
  • خبرنگار :