حجتالاسلاموالمسلمین محسن مهاجرنیا در کرسی آزاداندیشی باموضوع «گفتمان انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، با اشاره به اینکه مهمترین موضوعی که انقلاب اسلامی قبل از هر چیزی دنبالش بود، مقوله «تقوا» است، عنوان کرد: معمولاً تقوا را منفی معنا میکنند میگویند یعنی اجتناب کردن، دوری کردن، پرهیز کردن، ولی معنای مثبت هم دارد و تقوا به معنای مراقبت از نفس، رفتار، کردار و اعمال نیز هست.
وی بیان کرد: معمولاً انسانها و جوامع چهار نوع رابطه دارند، انقلاب اسلامی هم روی همین چهار نوع رابطه افراد با خودشان، با دیگران، رابطه با طبیعیت و رابطه با خدا برنامه ریزی کرد.
وی افزود: هیچ انقلابی در دنیا نیامده که رابطه انسانها را با خدا تنظیم کند. بسیاری از انقلابها دقیقاً عکس این عمل کردند، اصلاً مأموریت انقلاب اکتبر روسیه، قطع ارتباط انسانها با خدا بود. یا انقلاب کبیر فرانسه و انقلابهایی که در دنیای غرب اتفاق افتاد، همه رویکرد ضد دینی داشتند و امروزه در عمل دیده میشود که تلاش آنها این است که انسانها را از معنویت، از خداباوری، از توحید و از اعتقادات دور کنند.
مهاجرنیا ادامه داد: مأموریت اصلی انقلاب اسلامی آشتی میان زمین و آسمان و آشتی میان انسانها با خدا بود. انقلاب خدا را به صحنه زندگی آورد و با انسانها آشتی داد. این در حقیقت جزء انحصارات وبِرند انقلاب اسلامی بود این رابطه، محور اساسی انقلاب ما بود. ما باید این بِرندرا تقویت و برجسته میکردیم که نکردیم.
وی افزود: رابطه بین انسان و خدا که انقلاب بانی آن است، «تقوای سیاسی» نام دارد. «تقوا» یعنی تقویت این رابطه، تقوا یعنی موانع این رابطه را حذف کنیم، یعنی هر چیزی مانع بین انسان و خداست را برداریم و هر چیزی را به این ارتباط شتاب میدهد، تقویت کنیم.
رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر گفت: تقوا در انقلاب اسلامی میگوید: که ای انسانها اگر رابطه خود و خدا را تقویت کنید و در این مسیر قرار گیرید « إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا» معرفت برایتان ایجاد میشود، فهم و شعور و آگاهی ایجاد میشود « مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا» خدا راه را باز می کند؛ بنابراین اگر یک وقتهایی راه بسته میشود این نشان میدهد که شرط « مَنْ یَتَّقِ اللَّه» حاصل نشده است.
وی با اشاره به آیه « وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» گفت: این آیه میفرماید: اگر کسانی تقوا پیشه کنند و در مسیر واقع بشوند خداوند راه باز می کند « یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا» یعنی مشکلات و موانع بر طرف میشود. اگر با ابزار و با سازوکار «تقوا» این ارتباط را مراقبت کنیم، خداوند مسیر رزق را فراهم می کند.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از وعدههایی که خداوند داده و برای انقلاب هم صدق می کند این است که تقوای همه جانبه، تقوای سیاسی، تقوای فردی، تقوای اجتماعی و ... باید رعایت بشود «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ» یعنی ای کسانی که ایمان آوردید، یا در انقلاب اسلامی؛ ای کسانی که پای این انقلاب ایستادید و با ایمان تان باعث پیروزی این انقلاب شدید «قُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا»، محکم، برهانی، استدلالی و منطقی سخن بگویید که دیگران از شما بپذیرند، طوری استدلال کنید و از این انقلاب دفاع کنید که مخاطبین شما بفهمند این انقلاب به صورت جدی در مسیر حق و عدالت قرار دارد.
مهاجرنیا با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی مبنایش بر تقوا بوده، اظهار کرد: آیه دیگر میفرماید « إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ» اگر شما پای کار بایستید، کید دشمنان، نقشه های دشمن هرگز نمی تواند علیه شما کارآمد شود، ولی چون شما مراقبت نمی کنید و تقوا را رعایت نمیکنید، مشکلات برای شما ایجاد میشود.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر کسی در جمهوری اسلامی مسئول است، کسی که در صف و خط مقدم ایستاده و جز نخبگان جامعه است، مسئولیت تقوایی اش بیشتر از دیگران است، چون قرآن میفرماید برتری و نخبگی شما به تقواست. کسانی در مسیر انقلاب اسلامی بخواهند نقش بیشتری ایفا کنند باید تقوایشان هم بیشتر باشد، هر چه مسئولیت سنگین تر باشد، تقوا باید بیشتر باشد.
وی بیان کرد: در قانون اساسی سختترین شرایط تقوا را برای ولی فقیه در نظر گرفته اند، آنجا هفت شرط برای ولی فقیه آمده یکی از شرایطش تقواست، تقوا و عدالت، آن هم گفتند چقدر تقوا؟ در حدّ رهبری امّت اسلام، یعنی خواستند سخت بگیرند. تنها جایی که بحث امّت در قانون اساسی آمده همین جا است.
مهاجرنیا افزود: رهبری باید تقوا داشته باشد، بقیه مسئولین هم همینطور از رئیس جمهور تا بقیه مسئولین، شایسته سالاری که در دین میگویند؛ شایسته سالاری در همه چیز است، در تخصص، در تعهد، در تقوا، در عدالت و...، این شرایط لازمۀ انقلابی بودن است.
وی گفت: اگر در انقلاب اسلامی مسئولی اختلاس کند، مسئولی خیانت کند، مسئولی شایسته کاری نباشد و انسانی به خاطر کارهای این مسئول با انقلاب زاویه پیداکند. نتیجه این میشود که بی تقوایی یک مسئول، یک انقلابی، باعث میشود نه تنها خودش، بلکه رابطه مردم را با خدا مشکل دار کند. به همین دلیل انقلابیون و خواص مسئولیت شان سنگین تر است.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: انقلاب اسلامی به ما یاد داده است که ایمان به غیب وایمان به خداوند را در سرّ و در علن، باید رعایت و تقویت کنیم ولی متأسفانه برخی در ظاهر و در جامعه و بین مردم به آن تظاهر میکنند، ولی در باطن سر از اختلاس در می آورند، اینها کسانی هستند که به گفتمان انقلاب اسلامی آسیب می زنند.
وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، گفت: متّقی کسی است که ایمان دارد اعتقاد دارد و انقلاب اسلامی آمده این را تقویت کند. انقلاب همه حرفش این نیست که اقتصاد را تقویت کنم، سیاست را در دنیا برجسته کنم، بله آن کار هم باید بکند، همه اقتصاد و سیاست این نیست، بلکه پایه اقتصاد و پایه سیاست «تقوای الهی» است.
وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب از اصطلاحی با عنوان طهارت و طهارت اقتصادی یاد کرده اند و شرط مسئولیت و کارگزاری در نظام اسلامی را «طهارت اقتصادی» می دانند این مضمون در قرآن با تعبیر «الْمُطَّهِّرِینَ»، «الطَّیِّبُینَ»، «الطَّیِّبَاتِ» و «حَیَاةً طَیِّبَةً»آمده است. در آیات مربوط به قیامت هم با عبارت «سَلَامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ»آمده است یعنی سلام بر شما مؤمنان که پاک وارد بهشت شدید. این پاکی از ویژگیهای «تقوای سیاسی» است که یکی از دال های شناور و مفاهیم کلیدی انقلاب اسلامی است.
مهاجرنیا ادامه داد: اگر ما در مسیر باشیم، اگر رابطه بین خودمان و خدا، بین جامعه و خدا، بین مسئولان و خدا، بین انقلابیون و خدا را درست کنیم، حقیقت انقلاب اسلامی محقق میشود و آن اسلام نابی که امام راحل مدعیش بود تحقق پیدا می کند که فرمود « قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا» اینها انسانهایی بودند که پای کار ایستادند و تا آخر ادامه دادند.
وی افزود: تقوا مهمترین سازوکاری است که انقلاب اسلامی به ما یاد داده و ترمیم کننده، اصلاح کننده و شتاب دهنده همه حقیقت دین و اسلام ناب و انقلاب اسلامی است، ان شاالله که همه ما بتوانیم در این مسیر قبل از اینکه به دیگران توصیه کنیم، خودمان اهل تقوا باشیم خودمان رابطه خودمان با خدا را درست کنیم، با خدا رفیق شویم و آشتی کنیم. همانطور که امام راحل فرمودند اگر تکتک انسانها اصلاح شوند، جامعه هم اصلاح میشود.
انتهای پیام