نیاز امروز جامعه دانشجویی، مطالبه‌گری منطقی و کنش‌گری درست است

لفظ دانشجو در کنار معنی دانش‌جو بودن، همواره برای ما تداعی‌گر الفاظ دیگری مانند از جمله پرسش‌گری، مطالبه‌گری، بیدارگر جامعه و .... بوده و تعبیر شهید بهشتی در وصف جایگاه و نقش دانشجو در جامعه که می‌گوید «دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود»، نشان از اهمیت این جایگاه در جامعه دارد.

به تعبیر مورخان، جنبش سازمان یافته دانشجویی در ایران از سال ۱۳۱۳ با اتحادیه دانشجویی حزب توده آغاز به کار کرد و پس از آن، تشکل‌های اسلامی دانشجویی نیز شکل گرفت و همین تشکیلات، باعث شد تا دانشجویان در حوادث مهم کشور، نقش پررنگی داشته باشند.

جامعه دانشجویی کشور پس از حدود دو سال فعالیت مجازی و غیرحضوری با بازگشایی مجدد و از سرگیری حضوری فعالیت‌های آموزشی، دوره جدیدی را شروع کرده و مطالبه گری و فعالیت‌های دانشجویی نیز در تلاش است که به روال سابق خود برگردد و انتظار می‌رفت دانشگاه‌های استان همدان پس از بازگشایی در فروردین سال‌جاری تاکنون، حداقل انتخابات شورای صنفی دانشجویان را برگزار می‌کردند تا دانشگاه بوعلی سینا به عنوان دانشگاه مادر و معین استان و دانشگاه علوم پزشکی که جایگاه مهمی دارد، بدون شورای صنفی نباشند!

آرژین امینی، فعال دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت روز دانشجو و در رابطه با مطالبه گری دانشجویی، با اشاره به سخنان امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر که می‌فرمایند: «برای کسانی که به تو نیاز دارند، زمانی معین کن که در آن فارغ از هر کاری به آنان پردازی. برای دیدار با ایشان به مجلس عام بنشین، مجلسی که همگان در آن می‌توانند حاضر شوند و بفرما تا یاران و نگهبانان به یکسو شوند، تا مراجعه کنندگان بی هراس و بی لکنت زبان سخن خویش بگوید که من از رسول الله(ص) بارها شنیدم که می گفت: پاک و آراسته نیست امتی که در آن امت، زیردست نتواند بدون لکنت زبان حق خود را از قوی دست بستاند.»، اظهار کرد: برای رفع مشکلات بهتر است جامعه دانشجویی به گونه‌ای دغدغه‌مند به موضوع‌ها ورود کنند و با بررسی مشکلات و ارائه پیشنهادات و راهکار ها موجب رفع مشکلات شوند. هر چقدر که دانشجو فعال‌تر باشد به طور قطع دانشگاه هم پویا تر خواهد بود.

وی ادامه داد: نیاز امروز جامعه دانشجویی، مطالبه‌گری منطقی و کنش‌گری درست است که در این راستا با توجه به آیین ‌نامه شورای صنفی و فعالیت‌های آن در دانشگاه می‌توان از آن به عنوان یکی از نهادهای فرا تشکلی اسم برد چراکه این شورا بر خلاف تشکل‌های سیاسی مبرا از هر گونه گرایش و وابستگی طیفی است و به عنوان نماینده عموم دانشجویان شناخته می‌شود و می‌توانند مطالبات دانشجویان و دغدغه های ایشان را پیگیری کند اما دانشگاه بوعلی از سال ۹۸ دیگر انتخابات شورای صنفی را در دانشگاه برگزار نکرده است.

امینی تصریح کرد: در جامعه فعلی دانشجو فردی‌ است که گفته می‌شود دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد اما در ظواهر امر، اینطور نیست بلکه اگر به غذای سلف اعتراض کند، بهانه گیر است، به استاد اعتراض کند، ناشکر است و در نهایت اعتراض‌هایش با عبارت دانشجو باید سرش در درس و کتابش باشد، خنثی می‌شود. باز هم اگر یک بررسی اجمالی در معنای دانشجو کنیم، دانشجو فردی بسیار مستعد و با توانایی بالاست که باید به سرعت درس‌هایش را با نمرات عالی پاس کرده و در موقعیت ها و مدارج بالا اعم از دولتی و غیردولتی قرار گیرد تا دیگران از حضورش منتفع شوند اما در جامعه چطور؟ پر واضح است که پیشنهادهایش حتی برای توسعه اوضاع علمی دانشجویان دیگر و رشد و ترقی دانشگاه هم رد می‌شود چه رسد رسیدن به مدارج عالی و بالا.

وی ادامه داد: در نهایت دانشجوی مستعد ما در این مرحله هم با شنیدن عباراتی چون بودجه کافی برای پیشبرد اهداف شما نداریم، باز در نطفه خفه می شود! اگر بخواهیم وظایف دانشجو را بررسی کنیم، دانشجو فردی است که باید همیشه حاضر و آماده باشد، مقید به قانون سه شانزدهم باشد، برود، بیاید، درس‌هایش را به موقع بخواند، در تمام پروژه‌ها و امتحانات و پرسش های شفاهی و کتبی شرکت کند اما در کارها و مسائل دانشگاه دخالت نکند.

این فعال دانشجویی یادآور شد: یک فرد اگر دانشجوی دانشگاه دولتی باشد که وظایفش سخت‌تر است چراکه علاوه بر تمام اینها باید بسیار شکرگزار هم باشد. شکرگزار فرصتی استثنایی برای تحصیل رایگان و در نهایت در این مرحله هم تمامی فعالیت‌های دانشجو تحت عنوان مطالبه حق یا صدای دانشجو با عبارت «دانشجو را چه به فعالیت صنفی و سیاسی» در اواسط راه متوقف می شود!

وی با طرح این پرسش که دانشجو به راستی کیست؟ گفت: دانشجوی جوان ۱۸ تا ۲۲ ساله ای ست که از اول راه دغدغه این را دارد که بعد از اتمام چهار سال دوران کارشناسی چه باید کرد؟ باید سربازی برود؟ در آزمون ارشد شرکت کند؟ در خانه بنشیند؟ کسب و کار خودش را راه بیندازد؟ سرکار برود و قید درس را بزند؟ و تمام چهار سال کارشناسی برخلاف اینکه توقع می‌رود در حال مطالعه و علم اندوزی باشد باید درگیر دوران پساکارشناسی باشد که در آخر چه خواهد شد؟ آیا آن دکتر و مهندس و وکیل و فضانورد و معلمی می شود که دانشگاه و خانواده و جامعه از او انتظار دارند؟ یا در نهایت باید به شغلی نون و آب دار در جامعه راضی شود حالا هرچه که باشد؟

امینی ادامه داد: اجازه دهید دوباره این سوال را بپرسیم دانشجو کیست؟ دانشجوی دانشگاه دولتی که از آموزش رایگان بهره‌مند هست، کیست؟ ما خودمان هم نمی دانیم دانشجو کیست یعنی می‌دانستیم اما از وقتی قیمت‌های نجومی آزاد کردن مدرک را دیدیم مفهوم دانشجو از فکرمان پرید!

این فعال دانشجویی در رابطه با روز دانشجو، مطرح کرد: روز دانشجو، روزی که طبق عرف و عادت از مقام و منزلت دانشجویی تکریم به عمل می‌آورند اما طی این سال های اخیر به سبک و سیاقی متفاوت این تکریم به عمل آمده. دانشگاه در حال حاضر تبدیل به مکانی است که بدون حضور دانشجو، مانند کویری است که آمالش تقویت زیرساخت های بنیادین جوامع است اما در حال حاضر این امید تبدیل به سرابی شده است.

وی ادامه داد: به عقیده بنده دانشجوها باید در پیشبرد اهداف و برنامه‌های مختلف چه در فضای دانشگاهی و چه کشور، نقش آفرینی کنند. در اصل دانشگاه علاوه بر مسائل علمی و آموزشی، محل رشد، تکامل، مسئولیت پذیری و زندگی اجتماعی است. باید در دانشگاه با احترام و توجه به شأن دانشجو و تقویت هر چه بیشتر روحیه‌ مطالبه‌گری دانشجوها بیشتر تلاش شود. اگر دانشجو نسبت به مشکلات و مسائل بی‌تفاوت باشد این خود سبب بیشتر شدن مشکلات خواهد شد و ممکن است که بی‌تفاوتی برخی مسئولان هم به دنبال داشته باشد.

مرتضی دهقانی، دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان علوم پزشکی همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت مسأله مطالبه‌گری دانشجویی، اظهار کرد: جامعه و دانشگاهی که تهی از مطالبه گری باشد، به مثابه جسمی بی روح و بدون غایت است، مطالبه گری صحیح رشد و تعالی فردی و همچنین پیشرفت جامعه را دربرمی‌گیرد و باعث تقویت بنیان‌ های فکری و اقدامات اجرایی آن ارگان و سیستم می ‌شود.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به آرمان گرایی و مطالبه گری مطلوب باید خون جگر خورد و برای شناخت و بیان مشکل در حیطه وظایف انتقادگری تلاش دوچندان کرد تا تبلور و تولد اندیشه ‌های جدید و بروز خلاقیت ‌ها و برنامه‌ های تخصصی، عملی شود.

دهقانی ادامه داد: مطالبه گری باید به صورت متداوم و با صبر و حوصله همراه باشد همچنین در این حین باید به نحوه بیان و زمان مطالبه گری اشاره کرد که در نهایت منجر به دستیابی به نتیجه مطلوب می شود.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: یکی از موارد دیگر در این امر برپایی تریبون های عمومی دانشجویی است که دانشجویان در محافل عمومی و خصوصی به پیگیری مطالبات متخصصانه خود بپردازند.

وی توضیح داد: برای مطالبه گری دانشجویی ظرفیت قابل تأملی در اختیار تشکل‌های دانشجویی قرار دارد که با پیگیری های مستمر نتیجه مطلوب حاصل شود. امیدواریم مسئولان دانشگاهی قدرت انتقادپذیری خویش را نیز افزایش دهند و با هویت بخشیدن به دانشجویی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب مؤذن جامعه است، گام هایی را در مسیر پیشرفت فضای آکادمیک دانشگاهی بردارند.

دهقانی با تأکید بر اینکه بحث مطالبه گری در سال های اخیر با توجه به لمس عینی و ذهنی مشکلات توسط قشر نخبه و فعال دانشجویی رنگ و بویی جدی و تخصصی به خود گرفته است، گفت: غالباً مشاهده می‌شود که بها دادن به این قشر نتایج مثبتی به همراه داشته است. یکبار دیگر به این موضوع مهم اشاره می‌کنم که مسئولان باید برای فعالان دانشجویی هویت قائل شوند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۶ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401091610829
  • خبرنگار :