چند مطالبه از اتوبوسرانی قزوین/ رفع تبعیض در خدمات شهری

ساماندهی وضعیت حمل‌ونقل عمومی در شهر واجد اهمیت است اما متأسفانه برنامه‌ریزی برای افزایش کیفیت حمل‌ونقل شهری به حاشیه رفته و مهم‌ترین اصل مدیریت شهری که صیانت از حقوق شهروندی است، دور از دیدرس مسئولان قرار گرفته است.

یکی از عرصه‌های مهم خدمات‌رسانی مدیریت شهری، حمل‌ونقل عمومی است؛ ناوگان جابه‌جایی مسافر روزانه، بسته به جمعیت شهری، ده‌ها نفر از شهروندان را از محلی به محل دیگر منتقل می‌کند؛ قاعدتاً حجم بالای مراودات انسانی در این حوزه، متضمن وضع و اجرای قوانین و مقرراتی جهت صیانت از حقوق افراد است. شهر قزوین نیز ازجمله شهرهایی است که از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی رنج می‌برد و چالش‌های بسیاری را برای شهر و شهروندان به وجود آورده است.

بی‌شک حمل‌ونقل باکیفیت از شاکله‌های حقوق شهروندی است و بی‌تردید یکی از حقوق اصلی شهروندان برخورداری از حق جابه‌جایی و حمل‌ونقل مطلوب است و در این راستا، ساماندهی وضعیت حمل‌ونقل عمومی در شهر واجد اهمیت است؛ اما متأسفانه برنامه‌ریزی برای افزایش کیفیت حمل‌ونقل شهری موضوعی است که به حاشیه رفته است.

ایسنا در این گزارش به بررسی هرچه بیشتر وضعیت ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قزوین پرداخته است.

کثیفی صندلی ایستگاه‌های اتوبوس، روشن نکردن بخاری اتوبوس‌ها، کمبود جایگاه شارژ شهروندکارت و رفتار نامناسب برخی رانندگان از گلایه‌های شهروندان قزوینی به ایسناست.

روز شنبه است عقربه ساعت ۷ صبح را نشان می‌دهد، به اواسط آذرماه رسیده‌ایم هوای پائیزی رو به سرمای زمستان رفته است؛ از خانه به سمت ایستگاه اتوبوس سر خیابان می‌روم نزدیک به یک ربع است که منتظر اتوبوس هستم؛ ساعت ۷:۲۰ دقیقه است اتوبوس مسیر مینودر به بازار- دروازه رشت، توقف می‌کند و سوار می‌شوم.

چشم می‌چرخانم تا در بین صندلی‌های خالی، جایی برای نشستن پیدا کنم، تمام صندلی‌ها پر است. به میله تکیه می‌دهم، کثیف و سیاه بودن صندلی‌هایی که رنگ اصلی‌اش گویا زرد بوده توجهم را جلب می‌کند.

نداشتن پول خرد بهانه‌ای برای گرفتن کرایه بیشتر

در همین حین به صحبت با خانمی که کنارم ایستاده می‌پردازم. زهرا مرادی که یک بانوی شاغل است؛ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: برای رفتن به محل کار هرروز از اتوبوس‌های درون‌شهری استفاده می‌کنم اما متأسفانه حدود یک سال است که صندلی‌های اتوبوس مسیر مینودر به بازار بسیار کثیف است و هیچ ساماندهی‌ای در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: توجه به حقوق شهروندی موضوع مهمی است و باید ساماندهی اتوبوس‌ها که از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی و خدمات شهری محسوب می‌شود، مورد توجه مسئولین حمل‌ونقل درون‌شهری قرار گیرد.

هنوز صحبتم با خانم مرادی قطع نشده که متوجه مشاجره یک بانو با راننده می‌شوم که گویا دعوایشان بر سر کرایه است.

به سراغ این بانوی قزوینی می‌روم. مریم قاسمی بیان می‌کند: کرایه نقد اتوبوس از ۱۵۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان افزایش‌یافته است و برخی از راننده‌ها سه هزار تومان کرایه دریافت می‌کنند و می‌گویند پول خرد ندارند.

وی با اشاره به اینکه صندلی‌ها بسیار کثیف است و رغبتی برای نشستن روی صندلی ندارد، عنوان می‌کند: با افزایش کرایه‌ها حداقل انتظار می‌رود که وضعیت اتوبوس‌ها ساماندهی انجام شود و شاهد ارائه خدمات بهتری باشیم.

این شهروند قزوینی تأکید می‌کند: در سطح شهر تعداد جایگاه‌هایی که کارت اتوبوس شارژ می‌کنند اندک است و در شهرک مینودر نیز ظاهراً یک جایگاه شارژ کارت وجود دارد.

یکی دیگر از این مسافران نیز به ایسنا می‌گوید: اتوبوس‌ها در تابستان کولر ندارند و در زمستان از داشتن بخاری محروم‌ هستند و زمانی که به راننده اعتراض می‌کنیم پاسخ می‌دهند کرایه اتوبوس‌ها کم است پس انتظار روشن بودن بخاری نداشته باشید.

تبعیض در خدمات شهری شمال و جنوب شهر

وی ادامه می‌دهد: اتوبوس‌هایی که از سبزه‌میدان برای رفتن به نقاط شمال شهر قزوین تعبیه‌شده، اتوبوس‌های جدید و بسیار تمیزی است؛ اما اتوبوس‌های ولیعصر به دروازه که مقصد آن جنوب شهر است ساماندهی نشده است.

این شهروند قزوینی با اشاره به اینکه در محله هادی‌آباد زندگی می‌کند، می‌گوید: برای محله هادی‌آباد اتوبوسی در نظر گرفته نشده است، چند ماه پیش مینی‌بوس‌هایی در این محله وجود داشتند اما پس از مدتی نیز ناپدید شدند. متأسفانه شهروندان این منطقه از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی بی‌بهره‌اند.

به ایستگاه بازار می‌رسم، به دنبال جایگاه این ایستگاه برای نشستن مسافران می‌گردم، ظاهراً جایگاهی وجود ندارد و مسافران باید، ایستاده منتظر رسیدن اتوبوس باشند.

به سمت ولیعصر حرکت می‌کنم؛ به پارک‌سوار، یا ایستگاه شهید بهشتی می‌رسم، ایستگاه اتوبوس‌های این ناحیه که در اتفاقات اخیر آسیب‌دیده‌اند، به دلیل وجود خرده‌شیشه‌ها فضای مناسبی برای نشستن ندارد. این ناحیه جزو پرترددترین نقاط شهر است و مسافرین زیادی با اتوبوس‌های پارک‌سوار به نقاط مختلف شهر جابه‌جا می‌شوند و حالا مجبور هستند ۲۰ دقیقه سرپا بایستند.

علی مرادی که یکی دیگر از شهروندان قزوینی است در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: ایستگاه اتوبوس پارک‌سوار به دست اغتشاشگران در اتفاقات اخیر تخریب‌شده؛ اما پس از گذشت چند ماه همچنان اقدامی برای تعمیر این ایستگاه صورت نگرفته است.

وی درباره دیگر مشکلات موجود در ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تصریح می‌کند: یکی دیگر از مشکلات این حوزه این است که رانندگان برای پیاده شدن مسافر در ایستگاه صبر نمی‌کنند و باعجله به راه خود ادامه می‌دهند و به همین دلیل شهروندان موقع پیاده شدن چون اتوبوس باعجله راه افتاده است از پله‌ها به زمین پرت شده و دچار آسیب می‌شوند.

این شهروند قزوینی عنوان می‌کند: راننده‌ها معمولاً حوصله ندارند و خوب رانندگی نمی‌کنند وقتی هم به آن‌ها تذکر می‌دهیم، آن‌قدر بدبرخورد می‌کنند که از گفته خود پشیمان می‌شویم.

شست و شوی داخل اتوبوس‌ها اواخر این هفته انجام می‌شود

محمدمهدی تقوی مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: به دلیل مشکلات فنی و مشکلات قراردادی که بین پیمانکار و کارواش اتوبوس‌ها وجود داشته این کارواش از فروردین‌ماه سال جاری به بعد تعطیل بوده است. بنده که مردادماه به این سمت منصوب شدم سیستم کارواش اتوبوس‌ها تعطیل بود در همین راستا با پیگیری‌های صورت گرفته، این کارواش مجدداً راه‌اندازی شد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۱۲۵ اتوبوس در قزوین از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح الی ۸ شب خدمات‌رسانی می‌کنند که روشویی تمام اتوبوس‌ها انجام‌شده است و اواخر این هفته نیز شست و شوی داخل اتوبوس‌ها انجام می‌شود.

این مسئول درباره ساماندهی ایستگاه‌هایی که در اتفاقات اخیر آسیب دیدند، تأکید می‌کند: در اتفاقات و اغتشاشات اخیر حدود یک میلیارد تومان به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری قزوین، خسارت واردشده است و با توجه به اینکه بودجه‌ای در این خصوص در نظر گرفته نشده بود، در تلاش هستیم بودجه‌ای برای بازسازی این موارد اخیر اخذ کنیم تا عملیان بازسازی و بهسازی صورت گیرد.

تقوی بابیان اینکه ۱۰ جایگاه شارژ کارت در قزوین فعال است، می‌گوید: جایگاه‌های شارژ کارت بلیت اتوبوس در قزوین در پایانه دانشگاه بین‌الملل، پایانه، سرداران، نادری، سعدی، دروازه رشت، مینودر مستقر است و حدود ۲۰ فروشگاه بزرگ به‌عنوان عامل شارژ کارت بلیت شهروند همه‌روزه از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح الی ۸ شب آماده خدمت‌رسانی به شهروندان قزوینی هستند. شهروندان می‌توانند از طریق نصب نرم‌افزار paypad بر روی گوشی موبایل با امکان nfc کارت خود را شارژ کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین بیان می‌کند: از یک ماه پیش که هوا سرد شده است اعلام کرده‌ایم تمامی رانندگان اتوبوس‌ها موظف به روشن کردن بخاری هستند و شهروندان می‌توانند از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۲۱۰ و یا شماره تلفن ۳۳۲۳۲۳۶۲ انتقادات خود را مطرح کنند.

وی درباره اتوبوس در محله هادی‌آباد ادامه می‌دهد: عرض خیابان محله هادی‌آباد به‌طوری است که امکان ورود اتوبوس در این خیابان وجود ندارد چند مینی‌بوس برای این محله در نظر گرفته‌شده بود که به دلیل تعداد کم مسافرین و درنتیجه عدم توجیه اقتصادی مینی‌بوس‌ها در این منطقه دیگر فعالیت نمی‌کنند.

این مسئول در پایان بیان می‌کند: در تلاش هستیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ناوگان حمل‌ونقل عمومی سطح کیفیت خدمات‌رسانی را افزایش دهیم.

به گزارش ایسنا، اتوبوس‌ها در فضای شهری بخشی از جلوه شهر محسوب می‌شوند بنابراین انتظار می‌رود به ساماندهی خدمات شهری توجه بیشتری شود تا شهر دارای جلوه زیباتری باشد و شهروندان نیز برای استفاده از اتوبوس‌ها هرروزه مصائب بسیاری را متحمل نشوند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401091308205
  • خبرنگار : 50553