توافقنامه حل بحران سیاسی سودان روز دوشنبه امضا می‌شود

شورای حاکمیت انتقالی سودان اعلام کرد، توافقنامه سیاسی چارچوبی که مبنای حل بحران سیاسی کنونی در این کشور را تشکیل می‌دهد، روز دوشنبه به امضا می‌رسد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سونا، این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان، محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، معاون البرهان، فرمانده نیروهای واکنش سریع با نمایندگانی از گروه‌های امضا کننده بیانیه سیاسی نشستی برگزار کردند.

در این نشست کمیته سه جانبه سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سازمان توسعه "ایگاد"و کمیته‌ای از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، عربستان و امارات و اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای عضو آن در سودان حضور داشتند.

بر اساس این بیانیه، در این نشست تحولات روند سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در مورد توافقنامه سیاسی چارچوبی که مبنای حل و فصل بحران سیاسی فعلی در کشور را تشکیل می‌دهد، تفاهماتی حاصل شد.

شورای حاکمیت انتقالی سودان اعلام کرد، توافقنامه سیاسی چارچوبی همچنان برای بررسی و مشارکت سایر طرف‌های توافق باز است تا در مرحله دوم توافق نهایی و تمهیدات قانون اساسی انتقالی ظرف چند هفته تکمیل شود و مقدمه‌ای برای تشکیل یک دولت مدنی باشد.

در پایان این بیانیه آمده است که طرف‌های سودانی توافق کردند که این توافقنامه روز دوشنبه پنجم دسامبر ۲۰۲۲ با حضور گسترده مقامات داخلی و بین المللی به امضا برسد.

روز یکشنبه الواثق البریر، عضو ائتلاف اپوزیسیون سودان گفت، گروه‌های انتقال سیاسی آماده امضای توافقنامه چارچوبی با بخش نظامی هستند. مقدمات این کار باید با آزادی بازداشتی‌ها و توقف خشونت علیه معترضان انجام شود.

گروه‌های آزادی و تغییر، مخالف دولت فعلی سودان هم پیش از این اعلام کردند که با بخش نظامی تفاهماتی حاصل شده است و انتظار می‌رود توافقنامه چارچوبی با نظامیان به زودی امضا شود و مسیر را برای رسیدن به توافقی جامع هموار کند، توافقی که تشکیل یک دولت مدنی ۲۴ ماهه را که به برگزاری انتخابات آزاد و شفاف منتهی می‌شود، تضمین کند.

ماه مه جلسات گفتگوی مستقیم میان طرف‌های سودانی با نظارت کمیته سه جانبه با هدف حل بحران سیاسی این کشور آغاز شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401091207631
  • خبرنگار : 71592