یک مبلغ دین:

حفظ وحدت ملی، امنیت‌ آفرین است

یک مبلغ دین حفظ وحدت ملی را امنیت‌آفرین دانست و گفت: خداوند بر ایمان تاکید دارد زیرا فرد مومن ابتدا خود را از عذاب الهی مصون داشته سپس سعی در حفظ حقوق دیگران دارد تا به آن تعدی نکند، این نوع رفتار امنیت‌آفرین است و حس امنیت را در جامعه نهادینه می‌کند.

محدثه قدس در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص امنیت و عوامل ایجاد و سلب آن گفت: امنیت یکی از ضرورت‌های زندگی بشر است و هرکسی در هرجایی از این دنیا نیازمند حس امنیت است. نظام‌های فکری متعدد جهان، معانی مختلفی را برای امنیت قائل‌اند اما ما از منظر جامعه‌شناسی و منابع اسلامی به موضوع امنیت خواهیم پرداخت و در این میان از آیات و روایات و احادیث وام می‌گیریم.

وی گفت: امنیت وجود شرایط مطلوب برای تک تک اعضای جامعه است که از هرگونه ناامنی و تهدیدی در امان و مصون باشند، این حس ناامنی می‌تواند بالقوه یا بالفعل باشد؛ در شرایط روزهای اخیر و تهدید کسبه از سوی دشمنان داخلی و خارجی و حوادثی که برای دارایی آنها افتاد و یا حس ناامنی که ایجاد شد از این جنس است که امنیت ستیزان داخلی و خارجی حس در امان بودن را از جامعه سلب کردند.

این کارشناس مذهبی در خصوص عوامل ایجاد کننده امنیت در جامعه اشاره کرد: طبق آیات قرآن کریم، نخستین عامل امنیت‌آفرین در جامعه «ایمان» است و خداوند تاکید بر مومن بودن بندگان خود دارد، یکی از وجوه مومن بودن و بندگی هم احساس امنیت افراد در کنار یکدیگر است؛ ایمان عاملی بازدارنده است و فرد را از ارتکاب به هر عملی که امنیت خود و دیگران را به ‌خطر اندازد حفظ می‌کند.

وی افزود: در اندیشه‌ اسلامی انسان با ایمان، با دوری از افکار مخرب، ابتدا درست می‌اندیشد و سپس کار و رفتار خود را مدیریت می‌کند و اعضا و جوارحش را از تعدی به حقوق خود و دیگران باز می‌دارد که هر چیزی را نبیند و هر چیزی را نشنود تا بر عمل خود کنترل داشته باشد زیرا تعدی و تفریط در امور، تنبیه و عقوبت دنیوی و اخروی را در پی دارد و همین مجازات حس ناامنی ایجاد می‌کند.

قدس حفظ وحدت ملی را امنیت‌آفرین دانست و تصریح کرد: خداوند بر ایمان تاکید دارد زیرا فرد مومن ابتدا خود را از عذاب الهی مصون داشته سپس سعی در حفظ حقوق دیگران دارد تا به آن تعدی نکند، این نوع رفتار امنیت آفرین است و حس امنیت را در جامعه نهادینه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند به پیامبر بر تشکیل حکومت اسلامی تاکید کرده که اصلی‌ترین رکن آن برقراری قسط و عدل است و تجلی این ۲ عامل، آسایش و امنیت همه جانبه مردم را به همراه دارد، در این حاکمیت هر کسی در هر جایی نسبت به حفظ امنیت دیگران مسئول است.

این مبلغ دین عنوان کرد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران جنگ هشت ساله بر ما تحمیل شد که با خود حس ناامنی و ناآرامی را به همراه داشت اما کسانی برای حفظ امنیت این آب و خاک و مردمانش جانفشانی کردند، مردان بزرگی از هر قشر و صنف و سن و سالی خود را در برابر تامین امنیت جامعه مسئول دیدند و پا به میدان نبرد با دشمن گذاشتند.

وی ادامه داد: جانفشانی سردار سلیمانی و یارانش در منطقه، موید همین مطلب است، دشمنان داعش را ساختند تا احساس ناامنی ایجاد کرده و از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند، کل منطقه ناامن شد و ناهنجاری‌های بسیاری در سوریه و عراق به وقوع پیوست و در این میان عده‌ای در لباس مدافعان حرم برای حذف داعش و بازگرداندن امنیت به جامعه ایثار کردند.

قدس ضمن بیان اینکه در برابر امنیت‌ستیزان باید با دفاع‌نظامی ایستادگی کرد، گفت: خداوند در آیه ۲۵ سوره حدید می‌فرماید که ما آهن را قرار دادیم تا خطری سخت در برابر مردم باشد، یعنی اگر مردم احساس ناامنی کردند و قادر به کنترل آن نبودند افرادی با آمادگی و توان و سلاح نظامی جلوی امنیت‌ستیزان ایستادگی کنند.

وی در پایان گفت: امام علی(ع) در ذیل همین آیه می‌فرماید، اینجا منظور از حدید و آهن دفاع از عدل و قسط در جامعه است که برای حفظ آن‌ها باید دست به سلاح نظامی برد چون ناامنی تا جایی پیش می‌رود که جان مردم را به خطر می‌اندازد؛ پس در ابتدا با اخلاق اسلامی پیش‌می‌رویم اما بعد از مدتی برای حفظ جان مردم از تهدیدهای دشمنان، نیروهای حفظ امنیت در جامعه به میدان می‌آیند و برای تامین آرامش و آسایش مردم در قالب پلیس، سپاه و بسیج نقش‌افرینی می‌کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۹ آذر ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401090905604
  • خبرنگار :