رایزنی علی‌اف و پوتین درباره امنیت مرزی جمهوری آذربایجان-ارمنستان

رئیس جمهوری آذربایجان در تماسی تلفنی با همتای روسی خود در مورد توافق‌های اخیر برای امنیت در مرز باکو و ایروان رایزنی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دفتر ریاست جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش در تماس تلفنی شامگاه سه‌شنبه درباره اجرای عملی توافق‌نامه‌های حاصل شده در سوچی در ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی میان رهبران مسکو، باکو و ایروان و همچنین بیانیه‌های مشترک قبلی این سه کشور در سطح مقامات عالی مذاکره کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این دو رهبر بر اهمیت ادامه تلاش‌ها در یک چهارچوب سه‌جانبه برای تضمین امنیت در مرز آذربایجان-ارمنستان و احیای خطوط حمل و نقل در قفقاز جنوبی تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: دورنماهای مربوط به توسعه همکاری انرژی نیز در این تماس تلفنی به بحث گذاشته شد.

روابط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۹۱ میلادی هنگامی که ارتش ارمنستان منطقه ناگورنو-قره‌باغ، منطقه‌ای که از نظر بین‌المللی بخشی از آذربایجان محسوب می‌شود و همچین هفت منطقه مجاور را به کنترل خود درآورد، مخدوش و متشنج شده است.

همزمان با آغاز درگیری‌های جدید در سپتامبر ۲۰۲۰، جنگ ۴۴ روزه‌ای شکل گرفت که در جریان آن جمهوری آذربایجان چندین شهر و بیش از ۳۰۰ شهرک و روستا را که به مدت بیش از ۳۰ سال تحت کنترل ارمنستان بودند، گرفت. یک توافق سه‌جانبه با میانجی‌گری روسیه در نوامبر ۲۰۲۰ به این جنگ خاتمه داد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401090201018
  • خبرنگار : 71477