فرهاد حامدی، معاون صنایع دستی استان کردستان در کرسی تعاون و کارآفرینی با عنوان «بررسی مسائل و مشکلات تعاونیهای صنایع دستی سنندج» که به همت واحد اشتغال جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: این نشستها در راستای همافزایی و هماندیشی بیشتر بین ادارات و فعالان حوزه صنایع دستی و تعاون صورت میگیرد.
وی با اشاره به اینکه در بخش تعاونی به جای هم افزایی و تولید مشترک، بحث جزیرهای عمل کردن بسیار مشهود است، افزود: تولید در حوزه صنایع دستی مفهوم خلقت را دارد، لذا افزایش راندمان، خلاقیت و نوآوری، تولید براساس نیاز جامعه در تعاونیها باید بسیار مشهود باشد اما بعد از گذشت ۱۵ سال تعاونیها به جای پویایی و فعال بودن، بیشتر اسمی هستند.
معاون صنایع دستی استان کردستان، با اشاره به مدل مشاغل خانگی گفت: یک فعال صنایع دستی در هر رشته ابتدا در قالب یک سنت خانگی کار خود را شروع میکند، بعد از قِبل آن به یک درآمد میرسد و در نتیجه اعضای خانواده را در این رشته همراه میکند و به کسب و کار در این بخش میپردازند.
شناسنامهدار شدن تولیدات صنایع دستی
وی افزود: زمانیکه سازمان صنایع دستی زیر نظر سازمان صنایع و معادن فعالیت خود را آغاز میکند برای این امر یک فرایند علمی و دولتی تشکیل میدهند، لذا این صنایع شناسنامهدار می شوند و جامعه صنعتگران را تشکیل می دهند و در قالب این تشکلها مورد حمایت قرار میگیرند.
حامدی با اشاره به اینکه در گذشته صنایع دستی جزو نیازهای اساسی جامعه ما بوده است، افزود: صنایع دستی با توجه به نیازهای افراد جامعه ایجاد شد؛ بعد از استیلای صنعت بر کل جهان، صنایع دستی با تکیه بر اصالت و زیباییشناسی خود پیش رفته است اما در کشورهای پیشرفته هند، چین، تایلند و آمریکا در راستای حفظ هویت خود، صنایع دستی را مورد حمایت قرار میدهند و آن را جزو هویت خود میدانند.
معاون صنایع دستی استان کردستان بیان کرد: در کشورهای جهان سوم به جای هویت بیشتر به فکر نان سفرههایمان هستیم چراکه ما هنوز به بلوغ صنعتی نرسیده ایم و صنایع دستی به ما این مفهوم را تداعی میکند که ما مشغول تولید یک صنعت هستیم که باید کاربردی باشد نه تزئینی.
وی افزود: یک کارگاه تولید صنایع دستی با یک برنامه ریزی صحیح، می تواند نسبت به مشاغل خانگی تأثیر بیشتری داشته باشد، بر همین اساس اولویت ما در صنایع دستی کارگاههاست، چراکه در کار فردی صنایع دستی فعالیت این افراد ناملموس است.
ورود جهادددانشگاهی به عرصه مشاغل خانگی
معاون صنایع دستی استان کردستان، با ابراز خرسندی از ورود جهاددانشگاهی در مشاغل خانگی گفت: این نهاددانشگاهی با آموزش، سازماندهی و بازدید از طرحهای مشاغل خانگی و اتصال به بازار فعالان این عرصه را مورد حمایت قرار میدهد و به آن ها ایده میدهد.
وی افزود: صنایع دستی در کردستان تا زمانی که نتوان جنبه گردشگری را تقویت و از قدرتها استفاده کرد، جوابگوی حداقلهای نیازها نیست.
حامدی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان صنایع دستی باید تولید را در اولویت فروش قرار دهند، اظهار کرد: ما متأسفانه تولیدهایی که در شأن صنایع دستی استان به عنوان یک محصول فاخر باشد، نداریم چراکه محصول فاخر و خوب قاطعاً راه خود را برای فروش پیدا میکند.
وی افزود: به دلیل ضعف بنیه مالی، نبود نیروی تولید، فعالان عرصه صنایع دستی نمیتوانند تولید انبوه داشته باشند، که این امر خود از دلایل ضعف حوزه صنایع دستی استان است. که اگر صنایع دستی ما به سمت تولید انبوه حرکت نکند قطعا شکست میخورد.
احداث بزرگترین بازارچه صنایع دستی غرب کشور در کردستان
معاون صنایع دستی استان کردستان، با اشاره به اینکه خوشبختانه در کردستان یک مجتمع صنایع دستی در استان ایجاد شده است، افزود: این مجتمع صنایع دستی با ۲۳ کارگاه راهاندازی شده است و اولویت ما در استقرار در این کارگاهها تعاونیهای صنایع دستی است.
وی با اشاره به آغاز به کار بزرگترین بازارچه و مجموعه صنایع دستی غرب کشور در استان بیان کرد: با پیگیریهای بسیار زیاد این بازارچه در یک مکان بسیار مناسب با کارکرد گردشگری تأسیس خواهد شد.
حامدی، با اشاره به اینکه در این بازارچه ۴۰۰ دهنه فروشگاه ایجاد می شود، افزود: در این راستا تعاونیهای صنایع دستی و فعالان عرصه صنایع دستی باید تولیدات مناسب و خلاقانه برای عرضه در این بازارچه تولید کنند
وی با بیان اینکه تولیدکننده دنبال راحتترین راه برای درآمد است، افزود: ما با وجود بهرهمندی از تعداد زیادی افراد خلاق در حوزه صنایع دستی، به جایگاه واقعی در این صنعت نرسیده ایم، که در این راستا باید با آموزش زیاد و تقویت جسارت در وجود تولیدکنندگان، بنیه مالی، دانش فنی و سواد عالی این عرصه را فعال کنیم.
تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیاردی به تعاونیهای کردستان
محمد جمیل رحمانی، کارشناس مسئول بخش اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: در راستای اجرای سیاستهای وزارت صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی و حوزه تعاون تشکلهای تعاونی در بخش صنایع دستی تشکیل و ارتقا یافت.
وی به نقاط ضعف و قوت تعاونیهای صنایع دستی اشاره کرد و افزود: نبود زنجیرههایی در قالب اتحادیه و یا تعاونی زنجیره ارزشی و تعاونی تأمین نیاز تولیدکنندگان از معضلات اصلی این حوزه است.
کارشناس مسئول بخش اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کردستان، با اشاره به تشکیل اتحادیه تعاونیهای صنایع دستی استان بیان کرد: در چند سال آغاز فعالیت این اتحادیه فعالیت شاخصی انجام نگرفته است که برای پویایی این اتحادیه، باید پیگیری تغییر بافت هیئت مدیره ها و چابکسازی اتحادیهها را در دستور کار خود داشته باشیم.
جزیرهای عمل کردن ادارات از معایب حوزه صنایع دستی
وی جزیرهای عمل کردن ادارات مختلف را یکی دیگر از معایب تعاونیهای صنایع دستی دانست و گفت: این امر موجب شده که استفاده آنچنانی از توان اتحادیهها و تعاونیهای تأمین نیاز تولیدکنندگان نداشته باشیم.
رحمانی، به اتصال به بازار سه هزار نفر از فعالان حوزه صنایع دستی به همت جهاددانشگاهی کردستان اشاره و اظهار کرد: اگر ما بتوانیم فعالان حوزه صنایع دستی را به اتحادیه متصل کنیم بیشتر میتوانیم از آنان حمایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه طی دو سال اخیر اعتبارات خاصی به بخش تعاون تخصیص داده شده است، گفت: اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی از ردیف اعتباری بانک توسعه تعاون به تعاونیهای استان تخصیص یافته است، که امیدواریم با این اعتبار بتوانیم در راستای اشتغالزایی در حوزه تعاونیهای صنایع دستی گام مؤثری برداشته شود.
کارشناس مسئول بخش اشتغال اداره تعاون کردستان، با اشاره به اعتبارات بانک رسالت به بخش تعاون در قابل تفاهمنامه ادامه داد: بیشتر این اعتبار با کارمزد دو درصد به تعاونیهای فعال در بخش بانوان تخصیص داده شده است که میتواند به تعاونیهای حوزه صنایع دستی تحت پوشش قرار دهد و تعاونیهای روستایی از این اعتبار با کارمزد شش درصد میتوانند استفاده کنند.
برندسازی و تبلیغات؛ لازمه توسعه فعالیت در عرصه تولید
سامان شیخ اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان، در این کرسی به موضوع بازاریابی و برندسازی و تبلیغات پرداخت و گفت: امروز با وجود آنکه ابزار تغییر میکند اما روشها و زمینهها و مدل ذهنی ما همان روشها گذشته است.
وی افزود: مشکلات را باید به مسئله تبدیل کرد تا بتوان راهکارهای رفع مشکل را پیدا کرد چراکه مشکلات غیرقابل کنترل و مسائل قابل کنترل هستند چراکه در مسئله، مشکل صورتبندی شده و راهحلهایی برای آن معرفی شده است و فرد بین راهحلها یکی را برمیگزیند.
شیخ اسماعیلی افزود: عدم رفع مشکلات ما را با سه بحران هدر رفت زندگی، بحران تصمیم، از دست دادن توان دیدن مسائل مواجه میکند که این امر میتواند کارآیی ما را پایین بیاورد.
وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات عدم فروش تولیدات حوزه صنایع دستی منعطف کردن توجه فرد به بخش تولید است، افزود: هنرمندان بیشتر برای تولید باید به سمت برندسازی و تبلیغات بروند، در حالی که هنرمندان بیشتر وقت خود را صرف تولید میکنند، اما انسانهای امروز بیشتر از اینکه کالا بخواهند دنبال هویت هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان، با اشاره به اینکه امروز در بازار بی کیفیتترین محصولات بیشترین مصرف دارند، افزود: چراکه بیشتر روی تبلیغ و برندسازی کار کردهاند.
بهترین نوع بازاریابی؛ شناخت نیاز مصرفکنندگان
وی با اعلام اینکه بهترین نوع بازاریابی شناخت نیاز مصرفکنندگان است، افزود: بازاریابی، فروختن محصولاتی که روی دست ما باد کرده، نیست؛ بازاریابی فروختن محصولاتی است که مردم برای خرید آن صف ببندند و شما را بینیاز از عملیات فروش کند.
شیخ اسماعیلی خاطرنشان کرد: اصول بازاریابی، مبانی برندسازی، شناخت روشهای تبلیغات، مذاکره و اقناع، مهارتهای فروش، کانالهای توزیع، تولید محتوا و ... در حوزه فروش محصولات بسیار حائز اهمیت است.
وی به انواع تبلیغات براساس رسانه و کانال تبلیغاتی اشاره کرد و یادآور شد: تبلیغات محیطی، فروشگاهی، تبلیغات انتشاراتی، رویدادی، دیجیتالی، رسانهای و ... از انواع تبلیغات بوده است که فرد تولیدکننده باید آن را مورد توجه قرار دهد.
آقارضا باقری نژاد، مدیر اشتغال و تجاریسازی جهاددانشگاهی کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: براساس آمار کسب شده یکی از بخشهای موفق در حوزه مشاغل خانگی تعاونیها هستند و مشاغل خانگی در کردستان در حوزه صنایع دستی بسیار موفق است.
وی افزود: با توجه به این پتانسیل و فعالیت تعاونیها و کارآفرینان موفق در حوزه صنایع دستی، لذا سیاستگذاران و مسئولان حوزه اشتغال جهاددانشگاهی طرح مشاغل خانگی را در راستای حمایت از فعالان این حوزه اجرا کرد.
مدیر اشتغال و تجاریسازی جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: جهاددانشگاهی کردستان از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ کار اتصال به بازار نزدیک به سه هزار نفر از فعالان حوزه مشاغل خانگی را به انجام رسانده است و قرارداد جدید مشاغل خانگی سال جاری منعقد شد.
وی با اشاره به اینکه در این طرح نیازمند همراهی و تعامل پیشرانان موفق در حوزه مشاغل خانگی هستیم، یادآور شد: امیدواریم بتوانیم همچون سالهای قبل بتوانیم کارهای خوبی در حوزه مشاغل خانگی انجام دهیم.
انتهای پیام