این علائم، نشانه بیماری "کلیه" در نوزادان و کودکان است

یک فوق تخصص کلیه کودکان به تشریح علل و علائم بروز اختلالات کلیوی در کودکان و نوزادان پرداخت.

دکتر ابوالحسن سیدزاده به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی (21 تا 27 آبان) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه امکان بروز مشکلات کلیوی در کودکان و حتی نوزادان محتمل است، گفت: دسته ای از نوزادان هستند که مشکلات کلیوی آنها از زمان جنینی آغاز شده و در همین زمان دچار مشکلات ساختاری کلیه می شوند.

وی افزود: یک راه برای شناسایی این نوزادان انجام سونوگرافی پیش از تولد است که تا حد زیادی اختلالات ساختاری کلیه در آن قابل تشخیص است و بلافاصله پس از تولد نوزاد می توان کار درمان آن را آغاز کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دسته دیگری از نوزادان هستند که پس از تولد به دلیل برخی عوامل از جمله کمبود اکسیژن، عفونت، تولد پیش از موعد و... دچار مشکلات کلیوی و حتی نارسایی کلیوی می شوند.

سیدزاده با بیان اینکه نارسایی کلیوی به دو دسته حاد و مزمن دسته بندی می شود، گفت: در نارسایی حاد کلیوی، علائم نارسایی کلیه ظرف چند روز با انجام برخی درمان ها و دیالیز حاد برطرف شده و کلیه ها به وضعیت عادی برمی گردد، اما در موارد نارسایی مزمن متاسفانه کاری نمی توان انجام داد و در نهایت باید دیالیز و پیوند کلیه برای کودکان و نوزادان صورت گیرد.

این فوق تخصص کلیه کودکان در خصوص علائم نارسایی کلیه در نوزادان و کودکان گفت: یکی از نشانه های بارز در این زمینه ادرار قطره قطره و منقطع است و والدین باید در این زمینه هوشیار باشند.

وی افزود: همچنین بوی بد ادرار یک نشانه مهم در تشخیص مشکلات کلیوی در نوزادان و کودکان است.

سیدزاده گفت: علامت دیگر این است که نوزاد خوب وزن نمی گیرد و در این زمان باید به وجود مشکلات کلیوی شک کرد. همچنین تب های بدون دلیل می تواند نشانه عفونت ادراری و اختلالات کلیوی باشد.

این فوق تخصص کلیه کودکان گفت: هرچند زردی در نوزادان شایع است، اما زردی طولانی مدت باید از نظر وجود عفونت های ادراری مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401082718644
  • خبرنگار : 50182