یک نویسنده عنوان کرد:

تلویزیون، ماهواره و فضای مجازی دشمن نه اما رقیب کتاب و کتابخوانی هستند

یک نویسنده سلطه تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر و اینترنت را مورد تأکید قرار داد و گفت: تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر و اینترنت دشمن کتاب نیستند اما رقیب کتاب و کتابخوانی هستند و گاهی رقیب با انسان کاری می کند که دشمن نمی کند لذا ما نباید مفتون این ها بشویم.

محمد اسفندیاری پژوهشگر و نویسنده برجسته استان قم در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که امروز ۲۵ آبان ماه به مناسبت سی اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی از مدیران استانی و اهالی کتاب در سال غدیر کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای این استان برگزار شد، با تأکید بر این که میانگین آمار مطالعه در کشور ما بسیار پایین است، بیان کرد: اولین آمار از میانگین مطالعه کشورمان طبق برآورد یونسکو در سال ۱۳۵۳ سالی یک ثانیه و نیم بوده و در سال ۱۳۷۳ یکی از جامعه شناسان برجسته آمار مطالعه در ایران را سالی یک دقیقه اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه آمار میانگین مطالعه در کشور کم است، افزود:  فرهنگ جامعه ما شفاهی است نه کتبی و معلومات بسیاری از مردم بر پایه شنیده ها و نه خوانده های آنان است در حالی که شنیده ها چندان دقیق نیست.  

به گزارش ایسنا، اسفندیاری با اشاره به این که سه گروه از مردم در جامعه ما مطلقا مطالعه نمی کنند، اظهار کرد: نخست بیسوادان و کم سوادان و گروه سوم باسوادان دانشگاهی هستند که مطلقا به جز کتب درسی کتاب نمی خوانند که این‌ها را نمی توان جز افراد کتابخوان دانست.

وی یکی از علل کتاب گریزی در جامعه را گرانی کتاب عنوان کرد و گفت: مسئله گرانی کتاب در ایران سال های پیش در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا شایعه بود اما در حال حاضر به حقیقت پیوسته است اما نباید از کتاب فرار کرد لذا باید برای رشد فکری همچون دیگر نیازها هزینه کرد.

این نویسنده کمبود کتابخانه را عامل دیگری برای کتاب گریزی جامعه دانست و افزود: اگر چه تعداد کتابخانه ها در سال های اخیر افزایش پیدا کرده اما همچنان نیاز به احداث کتابخانه داریم در همین رابطه وجود کتابخانه های سیار یک ضرورت است که قبل از انقلاب ابتکار یک خانم بود لذا باید کتابخانه های سیار به ویژه در روستاها فعال شود.

اسفندیاری سومین عامل کتاب گریزی را کتاب زدگی معرفی و ادامه داد: در جامعه ما کتاب های بازاری و زرد بیشتر از کتاب های علمی است و همین مسئله باعث گریز از کتاب می شود.

وی تأکید کرد: در خصوص کتاب های خوش‌خوان به خصوص در حوزه دین کمبود داریم به عنوان مثال در موضوع حجاب کتاب های خوش‌خوان ارائه نشده است.

این پژوهشگر کمبود وقت را از دیگر عوامل عنوان کرد و گفت: وقتی در جامعه ای مردم دو شغل کار کنند زمانی برای مطالعه ندارند و نمی توانند کتابخوان شوند در حالی که در اصل ۴۳ قانون اساسی گفته شده ساعات کار در جامعه باید به صورتی باشد که هر کس علاوه بر کار زمانی را برای خودسازی معنوی و خودسازی علمی اختصاص دهد.

وی سلطه تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر و اینترنت را مورد تأکید قرار داد و ادامه داد: تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر و اینترنت دشمن کتاب نیستند اما رقیب کتاب و کتابخوانی هستند و گاهی رقیب با انسان کاری می کند که دشمن نمی کند لذا ما نباید مفتون این ها بشویم.

این نویسنده اضافه کرد: بسیاری از مردم در جامعه ما با اهمیت کتاب و مطالعه آشنایی ندارند در حالی که اهالی کتاب عاشق دانستن هستند و دانایی انسان است که توانایی های او را افزایش می دهد.

وی در خصوص اینکه افراد چه کتاب هایی را باید مطالعه کنند، یادآور شد: در روایات فراوان از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) تاکید شده که انسان باید به دنبال علم نافع برود لذا کتاب هایی را بخوانید که با مسائل زندگی مرتبط باشد کتاب هایی که یک مسئله را حل و یا مشکلی را رفع کند.

اسفندیاری در پایان با بیان این که انسان باید علم دین و علم زندگی داشته باشد، ابراز کرد: همه باید به دنبال علم زندگی باشیم زیرا در این علم دچار عقب ماندگی هستیم و در همین راستا در چهل سال اخیر کتاب های بسیاری در این زمینه نوشته شده است.

لازم به ذکر است در این مراسم ضمن قدردانی از کتابداران و اهالی کتاب از اثر " کودک و کتاب" و همچنین پنج کتاب بریل دومین کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم رونمایی شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ آبان ۱۴۰۱ / ۲۳:۰۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401082518102
  • خبرنگار : 50455