آیتالله سید یوسف طباطبایینژاد در چهاردهمین جلسه هماندیشی ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزش و پرورش که امروز با حضور مدیران حوزههای علمیه، مدیرکل ها و معاونان پرورشی آموزش و پرورش استانها در سالن جلسات هتل نماز مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یک معلم میتواند افرادی را تربیت کند تا جهانی را آباد کنند، اگر معلم خوبی وارد بدنه آموزش و پرورش نشود تربیت هزاران نفر به خطر خواهد افتاد.
وی افزود: اینکه روحانیون در آموزش و پرورش نقش داشته باشند خوب است اما چه نقشی را ایفا کنند خیلی مهم است. این موضوع که در هر مدرسه یک روحانی حضور داشته باشد بسیار طرح خوبی است اما باید ببینیم به این تعداد روحانی نیاز داریم.
طباطبایینژاد بیان کرد: تعداد زیاد روحانیون مهم نیست نکته باارزش این است که روحانیونی را برای آموزش به مدارس اعزام کنیم که بتوانند آنچه معیار و هدف نظام و انقلاب است را به درستی به دانش آموزان تعلیم دهند.
وی مطرح کرد: در این حوزه نباید شعاری عمل کنیم و تنها بر آمارها تکیه کنیم. تعداد زیاد روحانیون ملاک نیست بلکه از افرادی در این کار استفاده کنیم که ابتدا خودشان معتقد و ساخته شده با رویکردهای دینی باشند.
وی با اعلام اینکه ما به اندازه تمام مدارس روحانی جهت تعلیم دانش آموزان نداریم، گفت: هر کس لباس روحانیت بر تن کرد استحقاق تعلیم و تربیت ندارد، ما در روحانیت هم نیاز به تعلیم و تربیت دینی داریم. بهتر است به جای اینکه روحانی به مدارس ابتدایی اعزام شود، روحانیون برتر را به دانشگاههای فرهنگیان اعزام کنیم تا اینگونه با تعلیم معلمان برای هر مدرسه یک روحانی تربیت کرده باشیم. درواقع اگر معلمان ما تعلیم نبینند، نمیتوانیم در حوزه آموزش و پرورش موفق باشیم.
امام جمعه اصفهان اظهار کرد: تشابه به برتر همین است که کشورهای کوچک به دنبال تشابهسازی و الگو گرفتن از کشورهای توسعه یافته هستند. امرزه تشابه به برتر باعث شده صنعت کشورهای برتر ندیده گرفته شود و برهنه شدنشان را ترویج دهند.
وی در ادامه بیان کرد: مثال فوق نشان دهنده این است که معلمان باید خودشان الگوی درستی باشند تا دانشآموزان از آنها یاد بگیرند. کار اصلی روحانیت این است که مطالب دینی را به درستی تبیین کنند و به فرهنگیان آموزش دهند اینگونه با ازدیاد علم دینی معلمان، میتوان به دانش آموزان تعلیم داد.
مدیر اجرایی حوزههای علمیه اصفهان مطرح کرد: ساختن معلمان بهتر از این است که روحانیون وارد مدارس شوند. این عمل یک رقابت است دلیل اینکه مربیان پرورشی از مدارس جمع شدند همین بود که ساختار آموزشی درستی نداشتیم. باید در ساختارهای آموزشی اهداف مهمتری مدنظر باشد.
وی در پایان تاکید کرد: مساجد و پایگاههای دینی را باید تقویت کنیم، تنها روحانی بودن و حوزوی بودن ملاک آموزش دین نیست. باید ویژگیهای دینی و شرایط آموزش مسائل دینی را داشته باشند.
انتهای پیام