به گزارش ایسنا، سعید جلیلی به خراسان جنوبی سفر کرد و تعدادی از اساتید دانشگاههای استان با وی دیدار کردند. در این دیدار دو ساعته، مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه و لزوم توجه بیشتر به دانشجویان و نسل جوان، عدم حمایت از اساتید دانشگاهها، بی توجهی به مهاجرت نخبگان و اساتید علمی، کمبود بودجههای آموزشی، تحصیل فرزندان برخی مسئولان در خارج کشور،از مهمترین دغدغههای جامعه دانشگاهی اعلام شد.
اراده حرف اول را میزند
محمد موسوی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند در این نشست اظهار کرد: هیچ راهی جز اراده و تلاش ما برای حل مشکلات وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در حوادث اخیر دشمن از تمام تلاش خود برای آسیب زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده کرد تا به گونهای حواس همه را از پیشرفتهای کشور و نظام دور کند، افزود: یکی از اهداف دشمن ایجاد اختلاف بین نسل قدیم یعنی صاحبان انقلاب و نسل جدید از طریق بزرگنمایی مشکلات و ضعفها با کمک رسانه و فضای مجازی است غافل از اینکه جامعه دانشگاهی، جوانان دلسوز و مردم ولایتمدار ما فریب دشمنان را نمیخورند.
موسوی میرزائی تصریح کرد: در زمینههای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سایر مشکلات زیادی در کشور وجود دارد که جامعه دانشگاهی یا مردم و جوانان راضی نیستند اما همه ما مصمم بوده و باور داریم راه حل همه این مشکلات از مسیر اراده ما میگذرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه همه ما باور داریم ایادی استکبار و جامعه جهانی پیشرفت ما را نمیخواهند لذا باید مشکلات را حل کرده و با دانش، پژوهشها، تربیت نسل خوب و لبیک گفتن به مقام معظم رهبری بر مشکلات فائق آییم، خاطرنشان کرد: بهعنوان جز کوچکی از جامعه سعی کردهایم از شرایط پرتلاطم فعلی در حیطه وظایف خود در قالبهای مختلف خدمتگزار مردم باشیم زیرا اگر مردم عملکرد خوب ما را ببینند به این نظام بیشتر اعتماد خواهند کرد.
توان تبلیغ درست در جامعه را نداریم
محمدحسین نمایی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: به ازای هر جوانی که دستگیر میشود باید یک فرد هم سن من را مجازات کنند چراکه ما بودیم کار را به اینجا رساندیم، ما نتوانستهایم جوانان را به درستی آگاه کنیم.
وی با بیان اینکه عدهای از جوانان خواسته یا ناخواسته در اتفاقات اخیر حاضر شدند مقصر جوانان نیستند بلکه مسوولان و اساتیدی هستند که نتوانستهاند اذهان آنها را هدایت کنند، تصریح کرد: یکی از بزرگترین ضعفهای کشور نبود کار فرهنگی است.
نمایی با بیان اینکه توان تبلیغ درست در جامعه را نداریم، باید مسائل جامعه به درستی برای نسل جوان تبیین شود تا فریب توطئههای دشمن را نخورند، بیان کرد: وضعیت موجود اقتصادی همه را خسته و درمانده کرده است، با تبیین درست شرایط و حل مشکلات، جوانان و مسایل مربوط به آنان را درک کنید، جای دفاع هم برای ما بگذارید تا بتوانیم پاسخگوی سوالات جوانان باشیم.
دانشگاه سازنده ترین نقش را در آبادانی دارد
سیدجواد حسینی واشان، رئیس بسیج اساتید خراسان جنوبی نیز گفت: دانشگاهها مهمترین و سازندهترین نقشها را در مسیر پیشرفت و آبادانی جوامع ایفا میکنند.
وی با بیان اینکه در دوره کنونی یکی از زیرساختهای اصلی پیشرفت و توسعه مقوله آموزش، پژوهش، گسترش و تجهیز مراکز آموزشی عالی، پرداختن به مساله علم و بالا بردن سطح علم در جامعه است، تصریح کرد: خراسان جنوبی از قدیم الایام یکی از قطبهای اصلی تولید علم و فرهنگ در ایران بوده و شمار زیادی از دانشمندان و پدران علم در دامان این دیار پرورش یافته و سابقه طولانی در احداث مدارس و دانشگاهها دارد.
رئیس بسیج اساتید خراسان جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین قطبهای علمی کشور بیش از هزار نفر عضو هیات علمی، ۲ هزار نفر استاد مدعو و بیش از 42 هزار نفر دانشجو وجود دارد.
وی ادامه داد: خراسان جنوبی رتبه نخست کشور در ولایتمداری است و در اتفاقات اخیر خراسان جنوبی کمترین حواشی را داشت در دانشگاهها نیز همین مساله حاکم بود و علیرغم تلاش و همت زیاد رسانههای بیگانه برای آوردن مردم به خیابان اما در استان ما اقدامات نابهنجار کمی مشاهده شد.
حسینی بیان کرد: علیرغم اقدامات تبیینی که در دانشگاهها انجام شده امروزه یک سری سوالات در اذهان دانشجویان، اساتید و مجموع جامعه و جوانان وجود دارد.
وی ادامه داد: در کشوری که در برخی شاخصها رتبههای نخست جهان را دارد چرا این دستاوردهای بزرگ در جامعه تبین نمیشود و آنچه بیشتر برای مردم ملموس است گرانی و تورم است.
رئیس بسیج اساتید خراسان جنوبی افزود: با توجه به سوابق تاریخی و تجربیات سالهای گذشته و عدم اعتماد به اروپا و آمریکا چقدر امیدواریم باشیم که با تیم مدیریتی جدید شرایط اقتصادی جامعه تغییر کند، ۱۶ ماه از آغاز دولت مردمی سیزدهم گذشته است اما در بخش قابل توجهی از مدیریتها، مدیران قبلی حضور دارد و در اتفاقات اخیر رگههایی از نفوذ مشاهده شد.
هجرت اساتید در نتیجه ترویج ناامیدی
عبدالرضا رضایی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند نیز گفت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری برای پیشرفت کشور ایجاد امید و امیدآفرینی در جامعه به ویژه نسل جوان است؛ این در حالیست که نه تنها در جوانان دانشجو که در خیلی از اساتید به طرق مختلف شاخص امید به دلایلی از جمله کاهش منزلت اجتماعی، مشکلات اجتماعی، وضعیت معیشت و سایر کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: نتیجه ناامیدی هجرت اساتید دانشگاه میشود در حالیکه برای تربیت و پرورش یک استاد هزینههای زیادی میشود؛ در مسائل اخیر بواسطه مسأله ناامیدی، پشتوانه حداکثری اعضای هیات علمی از موضوعات سیاسی را از دست دادیم و بحث کاهش نشاط اجتماعی دانشجویان را داریم.
سرگردانی هویتی در جوانان
حسین فرزانه پور، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز گفت: امروز با دومساله مهم مواجهایم که یکی از آنها سرگردانی نسل جوان برای هویت آنهاست، اما چرا باید بین هویت ایرانی اسلامی تفرقه بیندازیم و نسل جوان را روز به روز از اسلام و دین دور کنیم.
وی افزود: همه در بطن جامعه هستیم و نمیخواهیم خود را گول زنیم لذا باید به الگوی ایرانی اسلامی هویت و بها داده شود و نسلی سرگردان امروز را به هویت اصلی خود برگردانیم.
استفاده از ظرفیت هنر دینی در توسعه معنوی کشور
ذبیح اله اوحدی، رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی نیز با تاکید بر استفاده از ظرفیت هنر دینی در توسعه معنوی کشور، اظهار کرد: دانشجو از سواد سیاسی ـ علمی و معنوی برخوردار است.
وی با بیان اینکه با تاکیدات روایی باید به هوش سیاسی و معنوی نیز پرداخته شود، افزود: سناریوی فتنه مومن را آب دیده میکند و منافق را رسوا میکند.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با بیان اینکه فتنه جزئی از سنت الهی و مسیر رو به رشد کائنات است، تصریح کرد: فتنه نوعی غربالگری و حجامت الهی است و این فتنه همراهی نمیشود.
اوحدی با بیان اینکه در سیاست روایی ائمه مردم ما با هوش، زیرک و قوی معرفی شدهاند و در دانشگاهها به سواد علمی، سیاسی و معنوی بها داده میشود، تصریح کرد: دشمن قوه خیال جوانان ما را با فضای مجازی در تصرف قرار داده است اما ما مسوول هستیم و نمیتوانیم نسبت به جوانان خود بیتفاوت و بدون دغدغه باشیم.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با اشاره به لزوم مطالبهگری تصریح کرد: همواره گفته میشود که مسئولان باید پاسخگو باشند در حالیکه باید مدیران کارآمد معرفی شوند و نقاط قوت برجسته شود.
وی بیان کرد: در شرایطی که بین والدین و فرزندان شاهد طلاق عاطفی هستیم این مهم منجر به آمدن جوان به کف خیابان میشود، لذا تربیت معنوی مقدم بر تربیت علمی بوده و باید خانوادهها به جوانان بیشتر توجه کنند.
وی با تاکید بر اینکه اعتکاف سیاسی در این شرایط حساس به شدت کار ناجوانمردانهای است، بیان کرد: اساتید دانشگاه و حوزه باید در این شرایط حساس ورود میدانی داشته باشند در حالیکه برخی اساتید گوشهگیری میکنند؛ اساتید خلاق باید پای کار تبیین بیایند چراکه خلاقیت منجی تبیین میتواند باشد.
بهره گیری از توان دانشگاهیان در حل مسائل کشوری
حجتالاسلام حسین واقعی، مدیر امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند نیز با اشاره به نقش بی بدیل دانشگاهها در انسان سازی و نسل سازی، گفت: تربیت فرزند و کشورداری دو کار مهم و سخت است.
وی افزود: در زمان حاضر باید دولت و حاکمیت دست نیاز به سمت و سوی عالمان، فرهیختگان، دانشگاهها و اساتید دراز کند زیرا در هر بخشی دانشگاه ورود کرد آن بخش به خوبی پیش رفته است اما چرا از این ظرفیت استفاده نمیشود.
واقعی با بیان اینکه بسیاری از مسایل و مشکلات را میتوان از طریق تعامل با دانشگاهها حل و فصل کرد، افزود: تا زمانیکه مشکلات اقتصادی و فرهنگی حل نشود مشکلی حل نخواهد شد.
حجت الاسلام واقعی با تاکید بر اینکه صف اغتشاشگران از معترضین باید جدا شود، بیان کرد: تنها راه حل فائق آمدن بر مشکلات را دست دراز کردن و دست نیاز دادن دولت به دانشگاهیان و اساتید میدانیم.
حال آموزش عالی مطلوب نیست
سید علیرضا ذوالفقاری، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز گفت: حال آموزش عالی کشور خوب نیست و تا حدودی استقلال از دانشگاهها گرفته شده و حتی حق انتخاب مدیرگروه داده نمیشود.
وی با بیان اینکه بخش عمدهای از مسایل حاکم بر کشور اقتصادی است و اهمیت این حوزه را با انتخاب شعارهای سال توسط مقام معظم رهبری میتوان فهمید، افزود: در حالی خط فقر در رسانهها ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان اعلام شده که این مهم مهاجرت بی رویه اعضای هیات علمی و نخبگان را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: از طرفی به دلیل اختصاص بودجهها کم در زمینههای پژوهشی هم نمیتوان اقدامی انجام داد؛ امسال سال تولید، دانش بنیان و اشتغالآفرین نامگذاری شده است در حالی که در اتفاقات اخیر با فیلتر کردن فضای مجازی بسیاری از دانشجویان کسب و کارهای اینترنتی خود را از دست دادند و باید در این زمینه چارهاندیشی شود.
سعید جلیلی به دقت تمام نکات دانشگاهیان را شنید، مکتوب کرد و به آنان پاسخ داد.
انتهای پیام