آشنایی با پرسشنامه مادسیج

ریشه و بنیاد هر کار پژوهشی پرسشنامه‌ای است که از آن استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پرسشنامه مادسیج، یک پرسشنامه غیراستاندارد و یا حداقل با سوالات ضعیف می‌تونه نتایج تمام تحقیقات پژوهشی شما را به خطر بیندازد؛ و در مقابل یک پرسشنامه استانداردی که بر اساس تحقیق و پژوهش و همچنین آگاهی محقق طراحی و ساخته شده است، می‌تواند به اعماق ذهن انسان‌ها نفوذ کند و شما را به همان دیتا و داده‌ی که نیاز دارید برساند.

پرسشنامه استاندارد پژوهشی را از کجا تهیه کنیم؟

سایت مادسیج یکی از منابع پرسشنامه‌های استاندارد در ایران است که همواره پیشنهاد اول اساتید و پژوهشگران کشور است؛ در واقع اساتید به خاطر حساسیت کار ابزار پژوهشی و پرسشنامه دانشجویان را به این سایت هدایت می‌کنند؛ تا دانشجویان به پرسشنامه‌های استاندارد و همچنین پرسشنامه‌های خودساخته دسترسی داشته باشند.

از چه پرسشنامه‌ی استفاده کنیم؟ خودساخته یا استاندارد؟

قطعا بهتره از پرسشنامه استاندارد استفاده کنید، چرا که این پرسشنامه‌ها اولا معمولا توسط محققان بزرگی طراحی شده‌اند که اشراف کاملی به این کار داشته‌اند، ثانیا براساس استفاده فراوانی که سایر پژوهشگران از آن کرده‌اند باگ‌ها و نقاط ضعف آن استخراج و احتمالا اصلاح شده‌اند.

اما یه نکته مهمی که هست اینه که گاهی واقعا پرسشنامه استاندارد مورد نظر درصد همخوانی کمی با موضوع پژوهش ما دارد و در این موقع باید قید پرسشنامه استاندارد را بزنید و به دنبال پرسشنامه خودساخته باشید. چرا که ممکنه اون پرسشنامه استاندارد باشه، اما هیچ سنخیتی با کار شما نداشته باشه و قطعا سنجش درستی هم نخواهد داشت.

چطور پرسشنامه طراحی کنیم؟

اگر دیدید که نیاز دارید پرسشنامه طراحی کنید می‌توانید ابتدا وارد سایت مادسیج بشید و تو قسمت سرچ اسم کلید واژه خودتون سرچ کنید و تموم پرسشنامه‌های که براتون بالا آورد دانلود کنید بعدا سوالات دسته‌بندی کنید و بر اساس موضوع و مولفه‌های پژوهش‌تون آروم آروم شروع به گزینش تغییر و نهایتا ساخت سوالات کنید.

 در واقع:

سوالاتی که صددرصد همخوانی داشت کپی کنید.

سوالاتی که همخوانی دارند اما  جمله‌بندی‌شان با جامعه شما تطبیق ندارد را تغییر دهید.

بر اساس بینشی که بدست می‌آورید چند سوال  جدید هم طراحی کنید.

با این رویه به آرامی یک پرسشنامه استاندارد بر پایه سایر پرسشنامه‌های استاندارد تهیه خواهید کرد.

نکاتی مهم برای تهیه و ساخت پرسشنامه

1. برای دست یافتن به یک پرسشنامه استاندارد حتما باید روایی و پایایی آن را تهیه کنید.

2. بیشتر پرسشنامه‌های استاندارد بر اساس طیف لیکرت طراحی شده‌اند، برای آشنایی با طیف لیکرت می‌تونید از سایت مادسیج مقاله مقیاس لیکرت چیست را بخوانید.

3. همیشه سعی کنید پرسشنامه‌ای انتخاب کنید تطبیق بالای با موضوع شما داشته باشد سعی کنید عمق سوالات را رصد کنید و ببینید که این سوالات چه دیتای از مخاطبان دریافت می‌کند.

4. استفاده از پرسشنامه‌های که دارای مولفه و مقوله هستند تحلیل و اندازه‌گیری را برای پژوهش شما راحتر و دقیق‌تر می‌کنند.

5. همواره سعی کنید موضوع پژوهش خود را به چند زیر مولفه بشکنید و سپس پرسشنامه را بر اساس آن‌ها طراحی کنید با این کار هم پژوهش خود را متمرکزتر و موشکافانه‌تر پیش می‌برید و هم اینکه سوالات پرسشنامه شما راحت‌تر طراحی و ساخته می‌شوند.

6. یک راه حل برای یافتن پرسشنامه معتبر، پیدا کردن نام اساتید و نویسندگان بزرگ آن نظریه و موضوع است، سپس با همین سرنخ دنبال پرسشنامه خود بگردید. به طور مثال اگر دنبال پرسشنامه تو حوزه خودشناسی هستید می‌توانید نام روانشناسانی چون یونگ رو سرچ کنید و پرسشنامه‌های مرتبط را پیدا کنید. پرسشنامه استاندارد MBTI بر پایه نظریات آقای یونگ ساخته شده است.

7. سعی کنید تعداد سوالات را خیلی زیاد انتخاب نکنید، چرا که ممکن است افراد سوالات آخر با بی‌حوصلگی و عدم دقت انتخاب کنند و همین باعث به خطر افتادن پژوهش شما می‌شود معمولا افراد تا  سی سوال را  با تمرکز بالا انجام می‌دهند در صورتی که سوالات شما از این تعداد بیشتر بود حتما به آنها تاکید کنید که:

 دقت و اهمیت شما می‌تونه در نتیجه این کار علمی بسیار موثر باشد، همین گوشزد کوچک میتونه باعث بشه درصد زیادی از افراد به سوالات دقیق‌تر و واقعی‌تر پاسخ بدهند.

8. همچنین بعضی از آزمون‌های استاندارد داری نسخه کوتاه و خلاصه شده هم هستند، اگر فکر می‌کنید که جامعه شما ممکن است سوالات طولانی را پاسخ ندهند از این پرسشنامه‌ها استفاده کنید.

9. برای تحلیل پرسشنامه با توجه به موضوع پژوهش و آزمون‌های که دارید می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کنید، مثلا برای آزمون توصیفی، میانگین، همبستگی و رگرسیون می‌تونید از spss استفاده کنید، برای تحلیل عاملی از لیزرل، برای تحلیل کیفی از nvivo و برای مسائل مالی و سری‌های زمانی از ایویوز استفاده کنید. همچنین برای کارهای فنی هم می‌توانید از متلب استفاده کنید.

در ادامه چند نکته به طور خلاصه در مورد بانک پرسشنامه استاندارد ایران یعنی مادسیج خدمتتون عرض می‌کنم.

  1. ما تو سایت مادسیج پرسشنامه‌های رشته های مدیریت، روانشناسی، علوم تربیتی، تربیت بدنی، مشاوره، و سایر رشته‌ها رو از منابع مستند و علمی جمع‌آوری کردیم.
  2. پرسشنامه‌های مادسیج ۹۵ درصد داری منابع معتبر علمی و مقاله بیس رایگان هستش، و اگر پرسشنامه‌ای هم منبع نداشته باشد در توضیحات آن ذکر شده است.
  3. پرسشنامه‌های ما از بانک محققین و پژوهشگرانی که با آن‌ها در ارتباط هستیم تهیه می‌شود.
  4. سیستم خرید کاملا فوری و دانلودی است و به محض پرداخت وارد صفحه دانلود می‌شوید.
  5. با ثبت‌نام در سایت به صورت دست جمعی و راحت می‌تونید خرید کنید و مبلغ شارژ شما برای همیشه محفوظ خواهد بود.
  6. تو سایت مادسیج پرسشنامه‌های استاندارد رایگان هم داریم که می‌توانید دانلود کنید.

  انتهای رپرتاژ آگهی

  • سه‌شنبه/ ۱۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401081712053
  • خبرنگار : 30188