به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، هفته گذشته فیلم جدیدی از یک ربات چهارپای دروازهبان منتشر شد که در یک آزمایشگاه تحقیقاتی، چند سیو چشمگیر توپ (واکنش سریع برای گرفتن توپ) را انجام داد. این دروازهبان رباتیک که به دلیل چهارپا بودن و راه رفتن مانند سگ، به عنوان سگ رباتیک شناخته میشود، توسط دانشمندان "دانشگاه کالیفرنیا، برکلی" (UC Berkeley) آموزش دیده است. این پیشرفت بخشی از یک حوزه علمی هیجانانگیز برای توسعه ماشینهایی است که میتوانند ورزش را به خوبی انسانهای حرفهای یا حتی بهتر از آنها انجام دهند.
این گزارش به رباتهایی پرداخته است که دنیای ورزش را طوفانی میکنند؛ از ربات اسکیباز ششپا گرفته تا ربات پینگپنگباز.
ربات دروازهبان
این دروازهبان رباتیک چهارپا که هفته گذشته در ویدئوی جدیدی به نمایش درآمد، توسط دانشمندان "آزمایشگاه رباتیک هیبریدی" (Hybrid Robotics Lab) در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی آموزش دیده است، اما خود ربات چهارپا که "مینی چیتا" (Mini Cheetah) نام دارد، در "آزمایشگاه رباتیک بیومیمتیک" (Biomimetic Robotics Laboratory) در دانشگاه "امآیتی" (MIT) ابداع شده است.
مینی چیتا دوربین ندارد؛ بنابراین موقعیت توپ توسط یک دوربین خارجی و یک الگوریتم یادگیری موسوم به "یولو" (YOLO) تعیین میشود که از شبکههای عصبی برای تشخیص دادن اشیا در لحظه استفاده میکند.
این سگ رباتیک با استفاده از یادگیری تقویتی آموزش داده شد. یادگیری تقویتی، زیرمجموعهای از یادگیری ماشینی است که به هوش مصنوعی امکان میدهد تا از طریق آزمون و خطا و با استفاده از بازخورد اقدامات خود یاد بگیرد.
در این ویدئو، سگ رباتیک با تعداد بسیاری از توپهای پرتابشده از سوی انسان و همچنین، یک ربات چهارپای دیگر که توسط شرکت چینی "Unitree Robotics" ساخته شده است، روبهرو میشود.
در این ویدئو میتوان سگ رباتیک را در حال چمباتمه زدن، پریدن، کنار رفتن و شیرجه زدن برای گرفتن توپ مشاهده کرد. همچنین، مشاهده میشود که سگ رباتیک پس از گرفتن توپ، به موقعیت اولیه خود برمیگردد.
به گفته کارشناسان، این سگ رباتیک میتواند ۸۷.۵ درصد از توپهای پرتابشده به سمت دروازه را بگیرد که میانگین آن برای دروازهبانهای انسان حدود ۶۹ درصد است.
ربات پینگپنگباز
گوگل نیز در هفتهای که گذشت، پیشرفت بازوی رباتیک پینگپنگباز خود را نشان داد که اخیرا یک مسابقه خوب را با یک انسان انجام داد. این مسابقه که در یک ویدئو ثبت شده بود، زمانی پایان یافت که ربات بیش از چهار دقیقه پس از آغاز بازی، ضربه ضعیفی را به داخل تور فرستاد.
این بازوی رباتیک برای به راه انداختن یک مسابقه خوب همکاری میکند، اما به گفته گوگل، مهارتهای آن میتوانند با سطح مهارت یک رقیب انسانی جدی سازگار شوند.
هدف پژوهشگران این بود که ربات را در یک فضای شبیهسازیشده آموزش دهند تا بتواند در دنیای واقعی با انسانها بازی کند اما مشکلاتی بر سر راه بود.
"لورا گرایسر" (Laura Graesser)، مهندس گوگل گفت: چگونه میتوان نمونههایی از تعامل انسان با یک ربات فیزیکی را جمعآوری کرد تا رفتار انسان را در فضای شبیهسازیشده مدلسازی کنیم؛ بدون این که از قبل رباتی داشته باشیم که بتواند با انسان تعامل داشته باشد؟
بنابراین، مهندسان بین آموزش شبیهسازی و استقرار آن در دنیای واقعی تغییراتی دادند تا زمانی که ربات به اندازه کافی خوب عمل کرد.
ربات بدمینتونباز
پژوهشگران چینی، رباتی به نام "روبومینتونر" (Robomintoner) ساختهاند که میتواند در برابر رقبای انسانی بدمینتون بازی کند. این ربات که توسط دانشمندانی در شهر چنگدو ساخته شده است، در سال ۲۰۱۶ در مسابقاتی در شهر شنژن در جنوب چین رونمایی شد.
مهندسان گفتند که این ربات دارای مزایایی شامل دقت بالا و سیستم ردیابی سریع است تا بتواند در زمین دور بزند و بازدهی مناسبی داشته باشد.
این دستگاه کمی شبیه به ماشین چمنزنی به نظر میرسد، اما راکت بدمینتون خود را مانند یک بازیکن انسان محکم میگیرد. همچنین، ربات با استفاده از یک حرکت سریع، نیروی کافی را به توپ میرساند و روی چهار چرخ در اطراف زمین میچرخد.
ربات اسکیباز
کارشناسان "دانشگاه جیائو تونگ شانگهای" (SJTU) چین، یک ربات اسکیباز ابداع کردهاند که میتواند فرود خود را روی یک شیب برفی کنترل کند.
این ربات با دو پای خود روی هر تخته اسکی میایستد و با پاهای میانی خود، میلههای اسکی را میگیرد تا بتواند برای کنترل جهت مانور دهد.
کارشناسان با قرار دادن ربات در هر دو شیب مبتدی و متوسط نشان دادند که ربات میتواند عمودی بماند، بچرخد و از برخورد با افراد جلوگیری کند. همچنین، در آزمایشها نشان داده شد که این ربات قادر به اسکی کردن با سرعت بیش از ۱۰ متر در ثانیه، در مسیر ۴۰۰ متری با شیب ۱۸ درجه است.
پژوهشگران گفتند که این ربات در آینده ممکن است بتواند در مسابقات اسکی رباتها شرکت داشته باشد و حتی به گشتزنی در کوهها و امداد و نجات در برف کمک کند.
ربات بسکتبالیست
شرکت ژاپنی "تویوتا" (Toyota)، یک ربات انساننمای بسکتبالیست ابداع کرده است که میتواند توپ را با دقت بالاتری نسبت به بیشتر انسانهای حرفهای پرتاب کند.
به گفته مهندسان این پروژه، ربات موسوم به "کو" (Cue) هنگام گرفتن توپ از فواصل کوتاه، دقتی نزدیک به ۱۰۰ درصد دارد.
این ربات با استفاده از هوش مصنوعی یاد گرفت که ۲۰۰ هزار پرتاب تمرینی داشته باشد تا تکنیکها و دقت خود را افزایش دهد.
با وجود این تواناییها، ربات به یک سکوی کوچک متصلشده توسط کابلهای برق وصل است و به همین دلیل نمیتواند مانند یک بازیکن انسان در زمین حرکت کند.
ربات بازیکن کرلینگ
ابداعکنندگان رباتی به نام "کرلی" (Curly) در سال ۲۰۲۰ اعلام کردند که این ربات به واسطه تطبیق سریع با تغییرات یخ، یکی از بهترین تیمهای کرلینگ جهان را شکست داده است. کرلینگ، ورزشی است که در آن بازیکنان سنگها را روی یک صفحه یخی، به سمت یک هدف دایرهای میلغزانند و هدف این است که سنگها تا حد امکان نزدیک به نقطه مورد نظر باقی بمانند.
ربات کرلی، سنگ را پرتاب میکند اما کار پاک کردن یخهای شل از جلوی سنگ را که به آن جارو کردن میگویند، هنگام حرکت کردن انجام نمیدهد.
این ربات در سال ۲۰۱۸، در سه بازی از چهار مسابقه رسمی مقابل تیم زنان برنده مدال نقره المپیک کره جنوبی پیروز شد.
کرلی توسط پژوهشگران "دانشگاه کره" (Korea University) ابداع شده است که باور دارند این ربات میتواند افزایش شکاف بین شبیهسازهای رایانهای و دنیای واقعی را کاهش دهد.
رباتهای فوتبالیست
ویدئویی که چند سال پیش منتشر شد، نشان میدهد که ارتشی از رباتهای فوتبالیست، مهارت کافی را برای شکست دادن یک تیم متشکل از انسانها دارند. این رباتهای کوچک که در "دانشگاه علوم و فناوری اطلاعات پکن" (BISTU) ابداع شدهاند، سرعت چشمگیری را نشان میدهند و راه را بر حریفان انسان خود میبندند.
ندادن زمان و فضا به حریف برای گرفتن توپ، تمرکز اصلی هافبکها و مدافعان است و رباتها برای انجام دادن این کار برنامهریزی شده بودند.
یک مکانیسم به ربات امکان میدهد تا توپ را نگه دارد و آن را به سمت دروازه یا همتیمی دیگر خود پرتاب کند.
این رباتها در مسابقه "روبوکاپ" (RoboCup) به نمایش گذاشته شدهاند. روبوکاپ، یک مسابقه بینالمللی برای رباتها است که در آن، رباتها در مسابقههایی مقابل یکدیگر شرکت میکنند.
ربات قهرمان فوتبال
یکی از بهیادماندنیترین برندگان روبوکاپ، رباتی به نام "ثور" (Thor) بود که در سال ۲۰۱۵ برنده رقابت برای آمریکا شد.
ثور، یک ربات انساننما است که توسط پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، لسآنجلس" (UCLA) و "دانشگاه پنسیلوانیا" (UPenn) ساخته شده است. این ربات با پیروزی ۵-۴، برنده رده رباتهای انساننمای بزرگ سال شد.
در پایان این رویداد، گروهها برای بررسی آخرین تحقیقات در حوزه رباتیک گرد هم آمدند.
"دنیس هونگ" (Dennis Hong)، استاد مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه کالیفرنیا، لسآنجلس گفت: ربوکاپ پر از خلاقیت است. هزاران نفر از سراسر جهان با رباتها و فناوریهای پیشرفته، همه در یک مکان هستند. اگرچه برنده شدن، عالی است اما این رویداد بیشتر درباره دوستی است تا رقابت.
انتهای پیام