رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان:

رسالت گردشگری با درک ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی انجام می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان گفت: رسالت گردشگری زمانی انجام می‌شود که گردشگر با دریافت و درک ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی مقصد خود، محل را ترک کند.

احمد دانایی نیا، شامگاه (جمعه، ۲۹ مهرماه) در آیین پایانی جشنواره بازنمایی هویت روستایی در روستای پنداس کاشان، اظهار کرد: گردشگری روستایی که مورد تأکید همگان است باید مبتنی بر حفظ اصالت‌ها باشد تا گردشگر بتواند تمام قابلیت‌ها از جمله روابط اجتماعی و فرهنگی و معماری تاریخی مردم را درک کند.

وی افزود: طبیعت، فرهنگ، اجتماع مردم، پیوند ارتباطات را در روستا می‌توان مشاهده کرد و بر این اساس نگاه روستاییان با جهان پیرامون خود عمیق‌تر از ساکنان شهرها است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، تأکید کرد: روستاداری توسط ساکنان محل و با حفاظت از داشته‌های خود انجام می‌شود. در فرهنگ اسلامی، ما امت واحد هستیم پس باید در روستا با صحبت و همفکری درباره موضوع‌های مختلف مانند ایجاد معبر، معماری، نحوه ساخت و ساز این نظام واحد را به معنای واقعی محقق کرد.

دانایی نیا تصریح کرد: سبک زندگی ایرانی، اسلامی را باید زنده کنیم، زیرا هر منطقه، ارزش‌های ناب و وجوه خاص خودش را دارد که با تعاملات محیط زیستی و روابط فرهنگی و اجتماعی احیا می‌شود.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان با تأکید بر فعال کردن صنایع دستی و حرفه‌های بومی در روستاهای این شهرستان، افزود: در حوزه میراثی برای گروه سنی کودک و نوجوان  برنامه‌های حداقلی داریم تا با سرمایه‌گذاری در این حوزه افرادی تربیت کنیم که برای نسل آینده ثمربخش باشند.

دانایی‌نیا با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری اداره‌های میراث فرهنگی و آموزش و پرورش کاشان گفت: دانش‌آموزان با انجام بازی‌های بومی و محلی در زنگ‌های ورزش و تفریح و آموزش صنایع دستی و حرفه‌های بومی روستاها در مدرسه می‌توانند فرهنگ و هویت روستا را بازنمایی، احیا و منتقل کنند.

اولین همایش بازنمایی هویت روستایی به مدت دو روز در روزهای ۲۸ و ۲۹ مهرماه در روستای پنداس کاشان برگزار شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401073016437
  • خبرنگار :