وسایل بازی را به ارابه‌ مرگ تبدیل نکنیم

سال‌ها می‌گذرد و هستند خانواده‌هایی که فرزندان خود را با ترس و واهمه به پارک برده و وقتی سوار بر تاب، سرسره و ... می‌شوند در کمال نگرانی، نظاره‌گر آن‌ها هستند، زیرا هیچ‌گاه حوادث ناگوار در پارک‌ها را فراموش نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های گذشته بارها شاهد آسیب کودکان در زمین‌های بازی و پارک‌ها بوده‌ایم و ظاهراً ضرب‌الاجل اداره استاندارد نیز در این زمینه چندان کارساز نبوده است، گاهی برخی حوادث در پارک‌ها که ناشی از رعایت نکردن ایمنی و غیراستاندارد بودن وسایل بازی است، شیرینی ساعت‌های خوش را به تلخی و نگرانی تبدیل می‌کند.

در حقیقت وجود فضاهای بی‌دفاع شهری، سلامت شهروندان به‌خصوص کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند، آگاه‌سازی شهروندان، استانداردسازی، ایمن‌سازی و نظارت مستمر می‌تواند حوادث را کاهش دهد تا خانواده‌ها بدون ترس و به راحتی فرزندان خود را به پارک ببرند و دقایقی را با لذت کنارشان سپری کنند.

برخلاف اینکه هر ساله اداره‌کل استاندارد نامه‌های متعددی را برای استانداردسازی وسایل بازی به شهرداری ارسال می‌کند اما بی‌توجهی‌ها نسبت به این موضوع همچنان وجود دارد.

چندی پیش مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری در نشست خبری باز هم از استاندارد نبودن پارک‌های شهرکرد خبر داد و گفت: متاسفانه تجهیزات پارک‌های موجود در سطح شهر استاندارد نیست، نامه‌هایی در این خصوص برای شهرداری ارسال شده اما تاکنون اقدامی در جهت تعویض و استانداردسازی تجهیزات پارک‌ها صورت نگرفته است.

موضوعی که به سادگی نباید از کنار آن گذشت، زیرا این مساله بازی با جان افرادی است که حقشان استفاده از وسایل موجود در پارک‌هاست، امید است در آینده‌ای نزدیک این آرزوی دیرینه خانواده‌ها به حقیقتی محض تبدیل شود و آن‌ها بدون نگرانی فرزندان خود را به پارک ببرند.

بودجه اندک شهرداری پاسخگوی استانداردسازی وسایل بازی نیست

سید رضا هاشمی_ رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص استانداردسازی محوطه‌های بازی شهرکرد، اظهار کرد: تجهیزات مورد نیاز برای پارک‌ها از شرکت‌های دارای استاندارد خریداری می‌شود و مجموعه‌های بازی بعد از نصب، استاندارد اولیه را دریافت می‌کنند، اما بر اثر گذشت زمان و استفاده بیش از حد مردم با فرسودگی قطعات مواجه می‌شویم.

وی افزود: هر ساله ضوابط اداره استاندارد به روز و یا آیین‌نامه‌های جدیدی به آن‌ها در خصوص استانداردسازی وسایل بازی موجود در پارک‌ها افزوده می‌شود که ما اگر بخواهیم طبق ضوابط پیش رویم باید هر ساله زمین بازی و تجهیزات موجود را تخریب و مجددا بازسازی کنیم، بنابراین لازم است تعاملی میان مجموعه مدیریت شهری و اداره‌کل استاندارد برقرار شود تا ضوابط و شرایط استاندارد پایدارتر شود.

هاشمی گفت: سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه صرف تعمیر و بازسازی محوطه‌های بازی شد، البته مشکلاتی از جمله بودجه اندک گریبانگیر مجموعه مدیریت شهری است که باید آن‌ را در نظر گرفت، البته براساس مکاتبات اداره‌کل استاندارد درخواست تامین اعتبار انجام شده، اما در حال حاضر ۳۶ مجموعه بازی در سطح شهر وجود دارد که برای استانداردسازی آن‌ها حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که با مکاتبات صورت گرفته با شهرداری و شورای شهر تامین این مبلغ امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی، هر ساله تعمیر و بازسازی وسایل و تجهیزات بازی را با بودجه اندک انجام می‌دهیم تا آسیب جدی به کودکان وارد نشود، اما تغییر سالانه ضوابط استاندارد نیازمند صرف وقت، هزینه و بودجه خاص خود است، البته براساس اولویت، استاندارد کردن وسایل بازی به منظور حفظ جان مردم وظیفه ماست.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد بیان کرد: طی دو سال گذشته پنج محوطه بازی به بخش خصوصی واگذار شده که موظف به اخذ گواهی استاندارد هستند، از طرفی راه‌اندازی و بهره‌برداری محوطه‌های بازی توسط بخش خصوصی موجب می‌شود امکان استفاده رایگان از وسایل بازی موجود در پارک‌ها نباشد، البته سیاست ما بر این است که استانداردسازی و بهره‌برداری مجموعه‌های بازی به بخش خصوصی واگذار شود، مشروط بر اینکه مردم بتوانند هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند.

اداره‌کل استاندارد، همچنان منتظر پاسخ از سوی شهرداری است

مهدی پژوهش_ مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: تغییر سالانه ضوابط اداره استاندارد از نظر شهرداری به معنای فرار رو به جلوست، زیرا ضوابط خاصی برای استاندارد کردن وسایل بازی پارک‌ها وجود دارد که رعایت نشده است.

وی افزود: هرساله نامه‌ای از سوی این اداره کل برای شهرداری شهرکرد مبنی بر رعایت نشدن استاندارد وسایل بازی ارسال شده، حتی جدیدترین پارک شهر براساس استاندارد روز احداث نشده است.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری گفت: براساس ضوابط موجود در پارک‌ها حضور پیدا می‌کنیم، طبق استانداردهای موجود وسایل بازی را بررسی و نامه آن ارسال می‌شود، چندین مورد نامه به شهرداری نوشته شده که متاسفانه پاسخی داده نشده است.

به گفته وی، حتی نامه‌ای در این خصوص به دادستان ارسال شده و دادستان و رئیس کل دادگستری به این موضوع ورود کرده‌اند که بررسی جدیدی روی این موضوع انجام شده اما تاکنون پاسخی از سوی شهرداری دریافت نشده است.

پژوهش خاطرنشان کرد: اگر شهرداری بودجه‌ای برای استانداردسازی وسایل بازی پارک‌ها ندارد آن‌ها را پلمب کند تا از وسایل بازی استفاده‌ نشود زیرا جان کودکان به خطر می‌افتد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۰ مهر ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401073016325
  • خبرنگار : 50123