یک فوق تخصص کودک تأکید کرد؛

تقویت سیستم ایمنی کودکان با دارو ممنوع!

یک فوق تخصص کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه ابتلای مکرر به سرماخوردگی ارتباطی به ضعف سیستم ایمنی بدن ندارد، گفت: تقویت سیستم ایمنی کودکان از طریق دارو باور درستی نیست.

دکتر احسان علائی در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بعد از دو سال همه‌گیری کرونا در سراسر دنیا، امسال نخستین سالی است که دانش آموزان برای آموزش حضوری به مدرسه رفتند و همانند سال‌های گذشته شیوع و همه‌گیری ویروس‌ها در محیط‌های دسته‌جمعی افزایش می‌یابد.

وی افزود: طی دو سال گذشته که کودکان و نوجوانان در منزل بودند ابتلا به ویروس‌های مختلف را تجربه نکردند لذا طبیعی است که ایمنی هم ایجاد نشده باشد.

این فوق تخصص کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته صرفاً ویروس کرونا را تجربه کردیم البته ویروس کرونا از قبل بوده و جزو ویروس‌های سرماخوردگی است اما بعدها فاز جدیدی ایجاد شد و مرگ‌ومیری بالایی را رقم زد؛ در واقع در شرایط فعلی ویروس کرونا نیز همانند سایر ویروس‌ها در جریان همه‌گیری‌ها فعال است و امکان بروز سرماخوردگی، تب و غیره را به دنبال دارد.

علائی با بیان اینکه در حال حاضر با حضور کودکان و نوجوانان در مهدکودک، پیش‌دبستانی و مدرسه آمار ابتلا به ویروس‌های مختلف افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در این شرایط معمولاً خانواده‌ها تصور می‌کنند سیستم ایمنی فرزندشان ضعیف شده و خواستار تجویز داروی تقویتی می‌شوند حال‌آنکه چنین کاری صرفاً هزینه است و باور درستی نیست.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی، واکسیناسیون و همچنین ابتلا به ویروس است، تأکید کرد: در حال حاضر مجوز واکسیناسیون کرونا در کودکان برای طیف‌های مختلف سنی صادر شده اما همیشه برای تزریق این واکسن در جامعه ترس وجود داشته به ویژه آنکه با کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا، جامعه دچار عادی انگاری شده است.

این فوق تخصص کودکان و نوجوانان شست و شوی مدام دست‌ها و استفاده از ماسک را راه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی دانست و گفت: استفاده از شربت تقویتی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان روش قابل قبولی نیست چراکه سیستم ایمنی اکثر کودکان ما مشکل ندارد و ممکن است درصد بسیار کمی دچار نقص ایمنی مادرزادی و اکتسابی شده باشند.

به گفته علائی، ابتلا به سرماخوردگی‌ها بیشتر به دلیل حضور در تجمعات و همچنین عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و ارتباطی به ضعف سیستم ایمنی ندارد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۸ مهر ۱۴۰۱ / ۰۰:۱۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401072715443
  • خبرنگار : 50491