حجتالاسلام محمدامین نجفیان - کارشناس مسائل دینی- در گفتوگو با ایسنا درباره زندگی امام صادق(ع) و توصیههای ایشان به مومنان گفت: حضرت امام صادق علیه السلام ششمین پیشوای شیعیان جهان در ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر علیه السلام و مادر گرامیاش ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است. اسم آن حضرت جعفر و کنیهاش ابو عبدالله و ابو اسماعیل و القاب شریفش صادق، صابر، فاضل و طاهر است.
وی ادامه داد: امامت آن حضرت که همزمان با شهادت پدر ارجمندش از سال ۱۱۴ شروع شد، با حکومت ۵ تن از خلفای اموی و عباسی به ترتیب هشام بن عبدالملک (نهمین خلیفه اموی)، ابراهیم بن ولید (دهمین خلیفه اموی) و مروان بن محمد آخرین خلیفه اموی (۱۲۶- ۱۳۲) و عبد الله سفاح (اولین خلیفه عباسی) و ابوجعفر منصور دوانیقی (دومین خلیفه عباسی) مصادف بود. آن بزرگوار در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری در سن ۶۵ سالگی توسط منصور دوانیقی مسموم و در مدینه منوره به شهادت رسید و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.
گسترش فرهنگ
این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام در مدت ۳۴ سال امامت پربرکت خویش نقش شایستهای در گسترش فرهنگ حیاتبخش اسلام انجام داد. آن حضرت با استفاده از فرصت بدست آمده در عصر خویش (درگیری و نزاع میان بنی امیه و بنیعباس) وسیعترین دانشگاه اسلامی را پیریزی کرد. در دانشگاه آن حضرت حدود 4000 نفر شاگرد پرورش یافتند که برخی از آنان از رهبران فکری تشیع به شمار میآیند. هشام بن حکم، عبد الله بن ابی جعفر، هشام بن سالم، محمد بن مسلم، مفضل بن عمر و جابر بن حیان از آن جملهاند.
ناقلین احادیث در مسجد کوفه
حجتالاسلام نجفیان تاکید کرد: کوفه یکی از مهمترین کانونهای تجمع پرورش یافتگان دانشگاه جعفری علیه السلام بود. حسن بن علی بن زیاد وشاء که از شاگردان امام رضا علیه السلام است نقل میکند که: در مسجد کوفه ۹۰۰ نفر استاد حدیث مشاهده کردم که همگی از جعفر بن محمد علیه السلام حدیث نقل میکردند. در مکتب آن حضرت نه تنها شیعیان بلکه غیر شیعیان نیز حضور مییافتند. پیشوایان چهارگانه اهل سنت با واسطه یا مستقیما از امام صادق علیه السلام بهره بردهاند.
تعلیم در رشتههای مختلف
وی افزود: آن حضرت شاگردان خویش را بر اساس ذوق و استعداد آنان تقسیم کرده و در همان رشته تشویق و تعلیم میکرد. این گونه بود که مکتب تشیع در اثر تلاشهای فرهنگی امام صادق علیه السلام به صورت چشم گیری گسترش یافت و به اکثر قلمروهای اسلامی رسید و بسیاری از مسلمانان در آن دوران طلایی به مکتب اهل بیت علیهم السلام رجوع کردند.
استقرار وکلا
این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: آن حضرت با استفاده از وضعیت موجود وکلای متعددی را در مناطق مختلف مستقر و توسط پرورشیافتگان مکتب خویش دستور العملهای فردی، اخلاقی و اجتماعی را به مسلمانان آموزش داد و مکتب اهلبیت علیهم السلام را با زیباترین و محکمترین دلائل به جهان اسلام معرفی کرد.
رهنمودهای امام
حجتالاسلام نجفیان بیان کرد: رهنمودهای راهگشای آن حضرت در زمینههای سلوک فردی و اجتماعی، معاشرت با دیگران، برخورد با نسل نو و جوانان، مسائل حقوقی، آداب ازدواج، موضعگیری در مقابل حکومتها و سیاستمداران زمان، آموزههای علمی، تربیتی، پزشکی و ده ها موضوع دیگر، زینت بخش صفحات زندگی آن حضرت و برگ زرینی در تاریخ شیعه می باشد.
برخی از ویژگیهای مورد انتظار از مؤمنان در کلام امام صادق(ع) :
۱. استقامت و پایداری
وی ابراز کرد: بدون تردید پشتکار و پایداری در راه هدف، از عوامل پیروزی و توفیق انسان به شمار می رود. کسانی در زندگی به خواستهها و آرزوهای خود نائل گشتهاند که در راه آن نهایت تلاش و استقامت را کردهاند. امام صادق علیه السلام یکی از مهمترین نشانههای شیعه را استقامت در راه حق میداند و رسیدن به سعادت حقیقی را در گرو این خصیصه پسندیده قلمداد میکند و میفرماید: «لو ان شیعتنا استقاموا لصافحتهم الملائکة ولاظلهم الغمام ولاشرقوا نهارا ولاکلوا من فوقهم ومن تحت ارجلهم، ولما سالوا الله شیئا الا اعطاهم (۳) ; اگر شیعیان ما در راه حق استقامت ورزند فرشتگان آسمان با آنان دست میدهند، ابرهای [ رحمت] بر سر آنان سایه میافکنند و سیمایشان همانند روز روشن میدرخشد و از زمین و آسمان روزی میخورند و هیچ خواستهای از خداوند نخواهند داشت مگر اینکه خدای متعال به آنان عطا میکند .»
۲. عظمت نفس و دوری از ذلت
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: شخصیت هرکس در گرو عزت نفس اوست. انسان به عزت نفس و تکریم شخصیت از همه چیز حتی از آب و غذا بیشتر نیازمند است، چرا که رنج گرسنگی و تشنگی برطرف میشود اما تحقیر شخصیت و آزردگی روح و روان به این سادگی رفع نمیشود و چه بسا که تا آخر عمر انسان را بیازارد. خداوند متعال انسان را عزیز آفریده و هیچگاه به او اجازه تحقیر دیگران و یا شخصیت خویش را نداده است.
حجتالاسلام نجفیان اظهار کرد: این سخن در مورد پیروان مکتب تشیع از اهمیت ویژهای برخوردار است. آنان طبق رهنمود امام صادق علیه السلام هیچگاه نباید خود را ذلیل کنند، بلکه باید از کارهای تحقیرآمیز و ذلت آور اجتناب کنند. آن حضرت شیعیان را از کسالت، تنبلی، دست درازی به سوی دیگران، طمع کاری، زیاده طلبی و سایر امور ذلت آور مبرا میداند و میفرماید «شیعتنا لا یهرون هریر الکلب ولا یطمعون طمع الغراب ... ولا یسالون لنا مبغضا ولو ماتوا جوعا (۴) ; شیعیان ما [از فرط ذلت] همانند سگ زوزه نمیکشند و مانند کلاغ طمع نمی کنند ... آنان هیچگاه به سوی دشمنان ما دست [ذلت] دراز نمیکنند گرچه از گرسنگی بمیرند .»
وی ادامه داد: خداوند متعال نیز تن دادن به کارهای ذلت آور را از صفات منافقین شمرده و عزت را منحصر به ذات خویش میداند
«بشر المنافقین بان لهم عذابا الیما الذین یتخذون الکافرین اولیاء من دون المؤمنین ایبتغون عندهم العزة فان العزة لله جمیعا» (۵) ;
«به منافقان بشارت ده که عذاب دردناکی در انتظار آنهاست. همانها که کافران را بجای مؤمنان دوست خود انتخاب میکنند. آیا عزت [و آبرو] را نزد آنان میجویند با اینکه همه عزتها از آن خداست؟»
۳. زهد و ساده زیستی
این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: از آنجا که دلبستگی به دنیا و تعلقات آن مانع رسیدن به کمال حقیقی است، نیک مردان الهی همیشه زهد و قناعت را در متن برنامه خود دارند و ساده زیستی، بی پیرایگی و پرهیز از جلوههای دنیوی و دل نبستن به مظاهر دنیا و زرق و برق آن از شاخصترین ویژگیهای آنان است. مطمئنا آنان این شیوه پسندیده را از زندگی پیامبران، اولیاء الهی و عالمان عارف آموختهاند.
حجتالاسلام نجفیان یادآور شد: پیروان حقیقی اهلبیت علیهم السلام خصلت زیبای زهد و ساده زیستی را از آن گرامیان آموخته و این سخن گهربار امام صادق علیه السلام را همیشه آویزه گوش خود دارند که فرمود «ان احببت ان تجاور الجلیل فی داره وتسکن الفردوس فی جواره فلتهن علیک الدنیا واجعل الموت نصب عینک ولا تدخر شیئا لغد واعلم ان لک ما قدمت وعلیک ما اخرت (۶) ; اگر دوست داری که دردرگاه الهی با خداوند متعال همنشین شوی و در بهشت در جوار حضرت باریتعالی مسکن گزینی، باید دنیا [و مظاهر آن] در نظر تو خوار باشد و مرگ را همیشه نصب العین خود قرار بده و برای خود چیزی ذخیره نکن و بدان آنچه قبلا [از اعمال صالح] تقدیم داشته ای به حال تو سودمند خواهد بود و از کارهای نیک که انجام آن را به تاخیر انداختهای ضرر خواهی کرد.»
۴. تلاش برای اصلاح دیگران
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله ویژگیهای مورد انتظار برای شیعیان راستین، هدایت و اصلاح افراد منحرف به طریق صحیح میباشد. آنان نه تنها خود راه حقیقت میپیمایند بلکه از اعماق جان خویش دوست دارند دیگران هم، چنین باشند. پیروان اهلبیت علیهم السلام تنها به دنبال نجات خویش نیستند بلکه شب و روز در اندیشه اصلاح و راهنمایی گمراهان و آلودگان به انواع انحرافات میباشند. آنان با الهام از رهنمودهای پیشوای ششم علیه السلام با بکارگیری شیوههای صحیح و پسندیده به اصلاح افراد میپردازند و با اخلاق نیک در جذب گنه کاران تلاش می کنند و این کلام زیبای رئیس مذهب جعفری را هیچگاه فراموش نمیکنند که فرمود «لا تقل فی المذنبین من اهل دعوتکم الا خیرا، واستکینوا الی الله فی توفیقهم وسلوا التوبة لهم (۷) ; در مورد هم کیشان بدکار خود جز خوبی [و نیکی] چیزی نگو و از خداوند توفیق هدایت و توبه آنان را بخواهید.»
انتهای پیام