اختصاص ۶۲ میلیارد اعتبار به حوزه های مرتبط موادمخدر همدان در سفر ریاست جمهوری

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان از اختصاص ۶۲ میلیارد تومان اعتبار به حوزه‌های مرتبط با مواد مخدر این استان در سفر اخیر ریاست جمهوری خبر داد.

حمزه عبدکوند دوشنبه ۱۸ مهرماه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان اسدآباد، با بیان اینکه رهاورد سفر ریاست جمهوری به استان همدان در نوع خود در طول دوران دولت‌های دیگر بی نظیر بوده است، اظهار کرد: حوزه زندان‌ها، دانشگاه، بهزیستی، کمیته امداد و حوزه پیشگیری آموزش و پرورش از جمله حوزه های مرتبط با مواد مخدر بوده که از اعتبار اختصاصی سفر ریاست جمهوری به حوزه مواد مخدر بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه اعتباری افزون بر دو میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری به ایجاد مرکز کمپ ترک‌اعتیاد بانوان شهرستان اسدآباد اختصاص داده شده، افزود: اسدآباد بانوی معتاد متجاهر ندارد و با توجه به اینکه این اعتبار تخصیص صددرصدی خواهد داشت بهزیستی شهرستان می‌تواند نسبت به ایجاد این کمپ اقدام کرده و کاربرد آن را به آقایان اختصاص دهد.

وی در ادامه با تاکید بر ساخت و احداث سرپناه شبانه توسط شهرداری اسدآباد تصریح کرد: شهر اسدآباد خوشبختانه بانوان بی سرپناه شبانه ندارد به همین علت شهرداری موظف است کمپ و سرپناه شبانه مختص به آقایان را ضمن تامین اعتبار و  آماده سازی و ساخت به صورت قراردادی به بخش خصوصی برای پذیرش افراد بی سرپناه مرد اختصاص دهد ضمن اینکه در حال حاضر سرپناه شبانه شهرداری همدان شبانه دارای ۱۵۰ نفر پذیرش افراد بی سرپناه است.

ظرفیت پذیرش ۱۴۰۰ معتاد متجاهر در مرکز ماده تبصره ۱۶ استان‌همدان

عبدکوند همچنین با اشاره به ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر یادآور شد: بهزیستی استان همدان برای ۱۴۰۰ نفر معتاد متجاهر ظرفیت پذیرش را در سطح استان فراهم کرده که شهرستان اسدآباد هم می‌تواند معتادان متجاهر خود از محل  ماده تبصره ۱۶ را به این مرکز انتقال دهد ضمن اینکه در حال حاضر چهار کمپ ترک‌اعتیاد فعال شهرستان ظرفیت پذیرش ۸۰ نفر معتاد را داراست.

وی در ادامه از تشکیل مجمع خیرین یاریگر زندگی در استان همدان در آینده نزدیک خبر داد و گفت:با تشکیل این مجمع خیرین در حوزه پیشگیری از اعتیاد استان، برای تشکیل مجمع خیرین یاریگر زندگی شهرستان‌ها نیز به عنوان یک ضرورت اقدام خواهد شد و از ظرفیت خیرین در این رابطه استفاده می‌شود.

پرداخت تسهیلات اشتغال به بهبودیافتگان از اعتیاد محدودیتی ندارد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان همچنین با تاکید بر پیگیری با جدیت طرح یاریگر زندگی در آموزش و پرورش اسدآباد خاطرنشان کرد: در بحث پرداخت تسهیلات اشتغال به بهبودیافتگان از اعتیاد خوشبختانه امسال هیچ محدودیتی وجود نداشته و هر بهبود یافته بسته به طرح خود می‌تواند از تسهیلات لازم تا سقف ۱۰۰میلیون تومان با نرخ ۴ درصد بهره‌مند شود.

اسدآباد کمترین کشفیات کشت گیاهان مخدر را در استان دارد

عبدکوند در ادامه با اشاره به ممنوعیت کشت گیاهان مخدر گفت: خوشبختانه شهرستان اسدآباد کمترین کشفیات کشت گیاهان مخدر را در سطح استان دارد که در همین رابطه تذکر به موقع جهاد کشاورزی، شوراها و دهیاران روستاها به اهالی در رابطه با این امر از نقش موثری برخوردار است.

وی در ادامه با بیان اینکه در کل کشور در حوزه پیشگیری از اعتیاد از اجرای کار فرهنگی غفلت شده است، اظهار کرد: درسرفصل سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری که به  حوزه اعتیاد اختصاص دارد، پیشگیری راهبرد اصلی و اولویت بوده و باید همه دستگاه های ذی ربط  کار فرهنگی و پیشگیری برای حوزه اعتیاد داشته باشند.

عبدکوند در این جلسه خطاب به دانشکده علوم پزشکی اسدآباد گفت:تعجب می‌کنم اگر دانشکده علوم پزشکی اسدآباد شهرستان  اسدآباد را  به عنوان شهر بدون دخانیات و عاری از دخانیات معرفی کرده است و اگر ادعا دارد موضوع پیشگیری از مواد مخدر را پیگیری می‌کند برای اینکه در این حوزه اتفاقی بیفتد چرا در مرکز ماده ۱۵ مشارکت ندارد و از مراکز کمپ های ترک‌اعتیاد شهرستان در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی سرکشی ندارد.

عبدکوند ادامه داد:خطاب به همه اعضا شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان می‌گویم اگر در این جلسه جمع شویم و تنها فرافکنی کنیم و مسئولیت را بر دوش سایر دستگاه ها بیندازیم کاری از پیش نخواهد رفت پس همکاری و مشارکت در این حوزه ضرورت بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه در ضوابط بودجه ۱۴۰۱ قانونگذار اشاره کرده است دستگاه ها می توانند از سرجمع اعتبارات خود  دو درصد برای برنامه‌های فرهنگی هزینه کنند گفت: شهرداری ها می‌توانند طبق این ضوابط به مراکز ماده ۱۵ کمک کنند و بخشی از هزینه ‌های افراد پذیرش شده معتاد را تامین کنند.

عبدکوند یادآور شد: انتظار است در بحث فرهنگ سازی و کار فرهنگی و پیشگیری تلاش بیشتری شود و شعار هر ایرانی  یک سفیر پیشگیری از اعتیاد باشد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان همدان هم با اشاره به بحث گرمخانه گفت: در رابطه با گرمخانه در زمینه ولگردها و حوزه معتادان‌متجاهر وظیفه آنها با بهزیستی بوده که در حال حاضر برای معتادان متجاهر سطح استان همدان ۱۴۰۰ نفر ظرفیت پذیرش فراهم شده که از این تعداد ظرفیت ۴۰۰ نفر در این مکان مقیم بوده و ۱۰۰۰ نفر از ظرفیت آزاد است.

مجتبی پهلوساری افزود: در حوزه افراد ولگرد و بی سرپناه که اعتیاد نداشته باشند بهزیستی هیچ گونه وظیفه‌ای نداشته و شهرداری هر شهر موظف به ایجاد گرمخانه، ارائه خدمات و تجهیزات برای این افراد است.

وی در ادامه با بیان اینکه تمامی مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد سطح استان دارای پزشک هستند و مسئول فنی کمپ ها همان پزشک هستند، گفت: هیچ خللی در وظایف بهزیستی در این رابطه وجود ندارد ضمن اینکه یک‌وظایفی را نیز دانشکده علوم پزشکی از جمله کنترل و کاهش هپاتیت باید ورود داشته باشد و ما اجازه ورود نداریم و وظیفه دانشگاه است.

پهلو ساری همچنین با اشاره به اینکه تیم غربال معتادان متجاهر یکی از مطالبات مهم شهرستان به شمار می‌رود، تصریح کرد: به خاطر اینکه مسئولان درگیر بحث معتادان‌متجاهر نشوند قانون پزشک را از دانشگاه و تامین نماینده قضایی را از دادگستری و روان شناسی و سایر خدمات را بهزیستی درخواست کرده که این وظایف ذاتی است.

وی یاد آور شد: ایجاد و راه اندازی باشگاه اچ آی وی مثبت  شهرستان اسدآباد در قالب خدمات مختلف چون درمان، اشتغال و کاهش دهنده ضرورت دارد.

فرماندار شهرستان اسدآباد هم از چهار کمپ ترک اعتیاد در این شهرستان خبر داد و گفت: این تعداد کمپ ظرفیت پذیرش ۸۰ معتاد را داراست.

حسین علی شرکائی افزود: همکاری دستگاه های ذی ربط در حوزه پیشگیری موادمخدر در شهرستان چشمگیر بوده که این مشارکت دستگاه ها قابل تقدیر است.

انتهای پیام

 


  • دوشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401071809298
  • خبرنگار : 50037