گفت‌وگو و حسن خُلق؛ مقدمه گرایش به دین

یک کارشناس علوم دینی گفت: خُلق عظیم و حُسن خلق در افزایش گرایش به دین در جامعه اهمیت دارد و در سخن و سیره دیگر اهل‌بیت(ع) نیز بر آن تأکیدشده است.

حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نریمانی در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه امام حسن عسکری(ع) در روز جمعه، هشتم ربیع‌الثانی سال ۲۳۲ هجری در شهر مدینه به دنیا آمدند و در هنگام نماز صبح روز جمعه، هشتم ربیع‌الاول ۲۶۰ هجری قمری در ۲۸ سالگی به دست معتمد عباسی به شهادت رسیدند، اظهار کرد: امام یازدهم شیعیان در پادگان نظامی شهر سامرا و در محاصره نظامیان زندگی می‌کردند، ضمن اینکه نام محله زندگی ایشان «عسکر» به معنی لشکر بود و به همین دلیل به ایشان «عسکری» نیز می‌گفتند.

وی افزود: در کتاب «مستدرک الوسائل» به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اشاره‌شده که در جامعه امروز ما نیز توجه به آن ضروری است، این امام بزرگوار می‌فرمایند که «با همه مردم، چه مؤمن و چه مخالف، با زبان خوش ‌سخن بگویید». حضرت در این حدیث مردم را به دو قسمت تقسیم کرده‌اند که برخی مؤمن هستند و برخی مخالف، یعنی ممکن است ایمانی کمتری داشته باشند، ولی راهکاری که امام حسن عسکری‌(ع) برای هر دو گروه ارائه می‌دهند، سخن گفتن است.

این کارشناس علوم دینی اضافه کرد: اگر به قرآن که کتاب آسمانی ما است مراجعه و حدیث زیبای امام حسن عسکری(ع) را به قرآن عرضه کنیم، دو آیه در مورد سخن‌گفتن با لحن خوب در قرآن می‌یابیم؛ در آیه چهارم سوره قلم که خداوند به پیامبر(ص) می‌فرمایند: «اِنّکَ لعلی خُلقِ عظیم» به این معنا که اگر می‌خواهید مردم به دین اسلام گرایش داشته باشند، اخلاق نیکو داشته باشید و با آن‌ها با خلق عظیم برخورد کنید. همچنین در آیه ۸۳ سوره بقره نیز خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرمایند: «وَ قوُلوا للناس حسناً» یعنی با مردم به زبان خوش‌سخن بگویید.

این کارشناس علوم دینی با طرح این پرسش که «خُلق عظیم و حُسن خلق چیست؟» ادامه داد: حسن خُلق شامل سه ویژگی است؛ انسانِ دارای حسن خلق باید خوش‌رو، خوش‌گو و خوش‌رفتار باشد، با روی خوش و رفتار خوب و مناسب، حرف خوب و کلام درست را به مردم بگوید.

او یادآور شد که امروز بحث روابط عمومی و علم رفتار با مردم به یک رشته علمی تبدیل‌شده است، حال آن‌که هزار و ۴۰۰ سال پیش امام حسن عسکری(ع) در حدیثی به این نکات اشاره ‌کرده‌اند.

نریمانی اضافه کرد: این مسئله چنان در افزایش گرایش به دین در جامعه اهمیت دارد که در سخن و سیره دیگر اهل‌بیت(ع) هم شاهدِ تأکید بر آن هستیم، چنانکه مردی از عرب شروع به فحاشی به امام حسن مجتبی(ع) کرد، اما ایشان بدون پاسخ بر فحاشی از وضعیت او پرسیدند،  او را مهمان‌ِ خانه‌ خود کردند و به او آب و غذا دادند و مرد با دیدن سلوک امام(ع) مسلمان شد. این موضوعی است که برای بهبود اوضاع جامعه امروز باید بیش‌ازپیش به آن توجه کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401071306263
  • خبرنگار : 50528