استاندار همدان مطرح کرد

پوسیدگی لوله‌ها علت تاخیر در آبرسانی/کشته شدن یک پیرمرد همدانی در اغتشاشات

استاندار همدان اعلام کرد: یکی از دلایل تاخیر در آبرسانی به همدان پوسیدگی بخش هایی از واشرها و لوله ها است که این موضوع به این علت پیش آمده که طی چند سال گذشته لوله ها استفاده نشده و در معرض آفتاب و یا زنگ زدگی قرار گرفته است‌.

علیرضا قاسمی‌فرزاد پنجشنبه ۷ مهرماه در شورای اداری استان همدان، اظهار کرد: دشمنان از فردای پیروزی انقلاب تا این لحظه بسیاری از توطئه ها را علیه این سرزمین و مردم به ناحق روا داشتند اما به لطف خدا و به برکت خون شهدا این کشور از هر گونه آسیب مصون مانده است و نتوانسته اند آسیبی وارد کنند و به طور قطع هم نمی توانند و فقط خاری و خفت برای معاندان و منافقان کوردل خواهد بود.

وی افزود: این ایام هم که درگیر موضوع فوت خانم امینی بودیم بهانه ای شد که معاندان و منافقان کوردل و از خدا بی خبر جوانانی را به ویژه تحریک کنند که شاید سال های انقلاب و بعدش دوران دفاع مقدس را به درستی درک نکرده و یا به درستی در فضای آن نبودند و یا شاید هم به درستی به آنها منتقل نشده و این موضوع تلنگری برای ما است تا موقعیت بسیار ممتازی که نصیب کشور و ملت ما شده و از ظلم و ستم ستمگران رهایی پیدا کردیم را به نسل جدید یادآور شوند که هوشیار و آگاه باشد و ببیند که اگر خدایی نکرده اشتباهی کند آن اشتباه جبران ناپذیر خواهد شد، همچنان که بسیاری از ملت ها همچون مردم سوریه، لیبی، عراق و افغانستان در این مسیر افتادند.

قاسمی‌فرزاد با تاکید بر اینکه قطعا دشمن خیر و صلاح ما را نمی خواهد، تصریح کرد: نسبت به هر گونه اغتشاش و خرابکاری گذشت نخواهیم کرد. در استان ما هم در شب اول و دوم اقدامات خرابکارانه ای صورت گرفت ‌و تعدادی از عزیزان ما را مجروح کردند، عزیزانی از انتظامی و بسیج و یک نفر از مردم عادی که پیرمردی بود نیز به واسطه شلیکی که شد، مورد اصابت قرار گرفت و به رحمت ایزدی پیوست همچنین خسارت های زیادی را به اموال عمومی زدند و از همه بالاتر روح و روان مردم را آزرده کردند که قطعا آموزش و خط دهی این افراد از خارج از کشور بود.

وی ادامه داد: در طول این ۱۰ روز می بینیم که همه شبکه های معاند در حال آموزش و تحریک و پخش فیلم ها و برنامه های تحریک آمیز و توطئه آمیز هستند اما خوشبختانه در سراسر کشور آرامش برقرار شده همچنان که از شب سوم در استانمان با اقدامات پرتوان و پرتلاش و حضور میدانی عزیزان انتظامی، بسیج، سپاه و نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و حراستی مراقبت های لازم صورت گرفت و تلاش شد در این مسیر کوچکترین آسیبی به افراد و اشخاص وارد نشود.

استاندار همدان تاکید کرد: قطعا با اغتشاشگران و تخریبگران اموال عمومی به شدت برخورد خواهد شد اما با جوانانی که فریب خورده یا نادانسته دچار احساسات شده بودند، صحبت کرده و ارشادشان کردند و خیلی از اینها منتج به تشکیل پرونده نشد که آینده و سوابقشان خراب نشود.

وی اضافه کرد: طی چند روز گذشته توسط تمام نیروها با تدبیر بسیار عالی در استان عمل شد و همه اعضای تامین در کنار ما بودند و فرمانداران تلاش کردند و در شهرستان‌ها مسئله حاد و خاصی نداشتیم و همه اقدامات معاندان در همان لحظه و در نطفه خفه می شد و خداراشاکریم در طول این مدت کمترین مسئله را هم نداشتیم و می شود گفت اغتشاشات از روز سوم به بعد تقریبا تمام شد. 

قاسمی‌فرزاد در ادامه با بیان اینکه در بحث انتصابات از بعضی آقایان وزرا گله مند هستیم که همراهی لازم را ندارند، مطرح کرد: در بعضی از دستگاه های ما هنوز تغییرات ایجاد نشده و این انتظار مردم است که باید انجام شود.

وی افزود: در سطح شهرستان ها از فرمانداران و مدیران کل درخواست دارم که به سرعت انتصابات را تکمیل و به ویژه مواردی که سرپرستی هست و دوران سرپرستی طولانی شده را تعیین تکلیف کنند همچنین از مدیران کل درخواست می کنم بازدیدهای شهرستانی را در کنار فرمانداران داشته باشند و حتما هنگام حضور در شهرستان ها از قبل هماهنگی لازم را با فرمانداران انجام دهند.

وی با بیان اینکه پیگیری جدی برای بحث اعتبارات عمرانی توسط مدیران دستگاه های اجرایی را درخواست دارم، خاطرنشان کرد: باید حتما پیگیری ها برای جذب و هزینه کرد آن در موقع مناسب انجام شود در ضمن موافقت نامه های استانی مبادله شده و اگر بخشی هم مانده باید سریعا مبادله شود.

استاندار همدان ضمن تقدیر از زحمات رئیس و معاونان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان که مجدانه پیگیر مباحث بودجه استان هستند، گفت: مشکلاتی در مباحث اعتباری داشتیم، همدان در وضعیت بحث تملک و هزینه های جاری به نسبت استان های دیگر از قدیم کاستی ها و نقصان هایی داشت که با پیگیری های لازم بهبودهای نسبی ایجاد شده اما تا رسیدن به حد مطلوب باید پیگیری شود.

وی به فرمانداران و مدیران کل توصیه کرد که با حفظ شان و شئونات جایگاه مدیریتی، از ظرفیت خوب مجمع نمایندگان که ارتباطات خوب و قوی در سطح ملی دارند، استفاده کنند و یک تعامل سازنده با نماینده ها در حوزه های انتخابیه مختلف داشته باشند چراکه امکان آوردن وزرا و جذب اعتبار از سوی آنها زیاد است.

قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: هماهنگی بین دستگاهی مورد انتظار است، دستگاه ها به مجرد اینکه کوچکترین اختلاف و مبحثی پیش بیاید، اجازه یا حق رجوع به دستگاه قضایی را ندارند حتی در این زمینه دستورالعمل هم داریم. به اندازه کافی پرونده در دستگاه قضایی به لحاظ اختلافات بین افراد و اشخاص حقیقی وجود دارد. احیانا اگر مسئله بین دستگاه ها رفع نشد استانداری و مجموعه بازرسی و دفتر حقوقی مرجع رسیدگی به این اختلافات است به طوریکه مواردی هم بوده که آمده و منتج به نتیجه مطلوب شده است.

استاندار همدان در ادامه خواستار توجه جدی به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سوی دست‌اندرکاران و مدیران شد و اذعان کرد: بعضا احساس می کنم مطلب به شکل واقعی مورد توجه قرار نگرفته است بنابراین انتظار داریم دستگاه های متولی یکی از کارشناسانشان را برای پیگیری این قانون به امور بانوان استانداری معرفی کنند. 

وی با اشاره به اینکه در مباحث بانکی موضوعات زیادی داریم، یادآور شد: سال گذشته از بند الف تبصره ۱۸ و بند ب تبصره ۱۶ جذب داشتیم اما در استان شاید آنطور که مطلوب باشد به شکل کامل و دقیق انجام نشد بنابراین انتظار داریم رئیس کمیسیون هماهنگی بانک ها یک انسجام بخشی در سطح بانک ها صورت دهد تا بانک ها اعتبارات و تکالیف قانونی را به موقع و بهنگام در اختیار گذاشته و آن سختی ها را کنار بگذارند و با نگاه مثبت همراهی کنند و بخش های تولیدی، کشاورزی، صنعت و معدن و به ویژه گردشگری را مورد توجه قرار دهند.

قاسمی‌فرزاد در بخش دیگری مطرح کرد: در شورای برنامه ریزی استان تاکید بر این شد که برای طرح ها و برنامه های سفر ریاست جمهوری که اعتبارات آن ۸۰۰ میلیارد تومان ابلاغ و این اعتبارات از سوی حوزه معاونت عمرانی تخصیص داده شد، به سرعت جذب صورت گیرد تا اعتبارات بعدی هم در اختیار ما قرار داده شود.

وی افزود: تخصیص این اعتبارات بر این مبنا انجام شد که به واحدها و مجموعه هایی که در حال فعالیت هستند و پروژه های نیمه تمامی که در حال حاضر فعال‌اند، اعتبار تخصیص می دهیم همچنین در بحث تسهیلات بانکی ۱۴۰۱ تقریبا ۸۰۰۰ میلیارد تومان برای ۱۶۹ طرح درنظر گرفته شده که این مبلغ به غیر از ۱۴ هزار میلیارد اعتباری است که برای تکمیل پروژه ها درنظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: ۲۰۰۰ میلیارد تومان از بند الف تبصره ۱۸، ۲۲۰۰ میلیارد تومان از بند ب تبصره ۱۶ و تامین مالی از طریق هلدینگ‌های بزرگ کشور مانند شستا و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و هلدینگ های زیرمجموعه وزارت دفاع مانند اتکا و دیگر مجموعه ها بوده و این انتظار است که از تمام ظرفیت ها هم مدیران اجرایی هم فرمانداران بتوانند بهره مناسب را برای رشد ‌و توسعه استان بردارند.

وی به مدیران دستگاه های اجرایی بر اجرای برنامه های اشتغال تاکید کرد و یادآور شد: امسال ما ۲۳ هزار و ۵۰۰ تعهد اشتغال داریم که تقریبا طبق گزارشی که تا هفته قبل گرفتیم، حدود ۱۰ هزار مورد محقق شده که باید در ماه های پیش رو به سرعت این موضوع را مورد دقت و توجه قرار دهیم تا از برنامه عقب نمانیم.

استاندار همدان در ادامه مباحث عمرانی اعلام کرد: تامین زمین برای طرح نهضت ملی در سطح استان مورد اهتمام ویژه قرار گرفته، همانطور که اعلام کردیم طبق تجربیات تلخی که در حوزه مسکن مهر وجود داشت؛ بحث جانمایی و ساخت آن توسط مجموعه های پیمانکاری انجام گرفت و مشکلاتی که ایجاد شد، هشت سال یا بیشتر طول کشید، بعضا در شهرها و شهرستان‌ها به شکل نیمه تمام رها شد و آن مطلوبیت و جذابیت لازم را نداشت، سیاستی که رییس جمهور در پیش گرفت تحویل زمین به متقاضیان است.

وی ادامه داد: در ۳۰ شهر استان زمین لازم و کافی پیش بینی شده و کارهای واگذاری آنها را آغاز کردیم و از طریق راه و شهرسازی و بنیاد مسکن زمین به متقاضیان واجد شرایط تحویل می شود و افراد با گرفتن نقشه و پروانه از شهرداری ها کار ساختش را انجام می دهند و برایشان خیلی مزیت دارد؛ مزیت اول آن است که طبق میلشان و با بررسی های لازم مصالح را انتخاب می کنند، مطلوبیت دیگر آن است که قیمت تمام شده حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر خواهد بود و با طیب خاطر کاری که لازم باشد برای سرعت دهی به ساخت و سازشان انجام می دهند.

استاندار همدان ادامه داد: ساخت مسکن قبلا در اختیار انبوه سازان قرار می گرفت و آنها پیمان را به دیگری واگذار می کردند و اینها باعث می شد آن نفر آخر برایش صرفه اقتصادی نداشته باشد که ساختمان را بسازد بنابراین آنقدر تعلل ایجاد می کرد که به پروژه تعدیل و افزایش قیمت بخورد تا برایش ارزش افزوده داشته باشد و در این مدت متقاضی سرگردان و بلاتکلیف بود بنابراین از این تجارب استفاده و این اقدام در نظر گرفته شد.

وی افزود: در شهر همدان هم که علاوه بر اقدامات قبلی، در گام نخست بر روی ۵۰۰ هکتار زمین توافق صورت گرفته و چون کلانشهر هستیم باید اراضی بیشتری تهیه کنیم تا مثل سایر شهرها برای تعدادی از افراد یک قطعه زمین اختصاص دهیم تا اینها با استفاده از تسهیلات و اعتبارات بتوانند خانه بسازند. در ضمن مشکلاتی چون بحث زمین و مسکن در شهرستان فامنین با پیگیری های صورت گرفته و خانه های مسکن مهر موجود برطرف می شود.

وی در بخش پایانی سخنانش درباره مشکل کم آبی همدان مطرح کرد: به جهت تامین آب شهر همدان حدود ۸۰ چاه کشاورزان توسط شرکت آب و فاضلاب استان و شرکت آب منطقه ای در اختیار قرار گرفت که توسط لوله هایی به شبکه اصلی متصل شد. آب سد تالوار هم تا چند روز آینده می رسد، یکی از دلایل تاخیر پوسیدگی بخش هایی از واشرها و لوله هاست که به مجرد اینکه آب تزریق می شود از یکجاهایی آب بیرون می زند بنابراین مجبور هستیم ترمیمش کنیم. این موضوع به این علت پیش آمده که طی چند سال گذشته لوله ها استفاده نشده و در معرض آفتاب و یا زنگ زدگی قرار گرفته و بخش هایی از شیرهای تخلیه نمی توانند خوب عمل کنند و این کار را عقب می اندازد اما طی روزهای آینده اینکار به ثمر خواهد نشست.

وی با بیان اینکه برای تامین اعتبار این پروژه که یا به علت عدم تامین اعتبار و یا عدم حضور پیمانکار یا مشکلات و موانعی که ایجاد شد، واقعا همه استان پای کار بودند، اعلام کرد: بحث‌ انتقال آب از سد آزاد از سوی حاجی بابایی، نماینده همدان در مجلس مجدانه در حال پیگیری است و باید دیگر نمایندگان هم حمایت کنند تا به آب پایدار و با ثبات و سالم دست یابیم، آب تالوار هم می آید اما این برای ما باز هم به مانند تامین نیازهای اولیه بوده و چاه های پدافندی به سرعت در حال حفر است که دیگر دچار این مسائل و مشکلات نشویم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401070703051
  • خبرنگار : 50035