نیاز آبی و جریان‌های زیست‌محیطی در تالاب‌ها

کارشناس مهندس آب‌یاری و آبادانی گفت: تالاب‌ها از مهم‌ترین اکوسیستم‌هایی هستند که دارای ارزش‌ قابل توجهی اعم از زیبایی‌شناختی و اقتصادی بوده است.

مسعود پورغلام در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نبود توازن در بهره‌برداری و نگه‌داری از این منابع، اظهار کرد: این بی‌توجهی باعث به خطر افتادن حیات تالاب‌ها شده است؛ در واقع تالاب‌ها مجموعه‌ای منسجم و به هم پیوسته از گیاهان آبزی و جانوری وابسته به آب هستند که دخالت عوامل طبیعی و غیرطبیعی می‌تواند این انسجام را برهم‌ بزند.

وی افزود: در بسیاری از مجامع علمی، استفاده مناسب از منابع طبیعی و مدیریت اراضی، حفظ اکوسیستم‌ها به منظور کاهش اثرات مخرب‌ محیط‌زیست این ذخایر تاکید می‌شود.

پورغلام ادامه داد: به‌ طور کلی هر اکوسیستم آبی تا حدی می‌تواند تنش‌های زیست‌محیطی و هیدرولوژیکی وارده بر پیکره خود را تحمل کند و باکمترین تغییرات به حیات خود ادامه دهد.

این‌ کارشناس آبیاری با اشاره به اینکه‌ محققان به محدوده‌ای که در آن یک اکوسیستم‌ آبی می‌تواند تنش‌های زیست‌محیطی و هیدرولوژیکی وارد بر پیکره خود را تحمل‌ کند، آستانه تحمل اکوسیستم آبی می‌گویند، خاطرنشان‌ کرد: برای حفظ شرایط استاندارد هیدولوژیکی و زیست‌محیطی خود، نیازمند مقدار معینی آب است که آن جریان زیست‌محیطی است، لذا اگر میزان این تنش‌ها بیش از حد مجاز شود، اکوسیستم آبی دستخوش تغییرات شدید شده و به طور کامل نابود می‌شود.

به گزارش ایسنا، زنجان از هشت سایت پرنده شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره‌تپه در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد و فیله‌خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در ماه‌نشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل‌اوزن جاری در شهرستان‌های ماه‌نشان و طارم و نیز آبگیرها و آب‌بندهای مختلف برخوردار است.

برخی پرندگان مهاجر پس از اقامت موقت به منظور زمستان گذرانی در زیستگاه‌های آبی زنجان، مجدد سفر خود به سمت جنوب کشور را از سر می‌گیرند اما برخی از آن‌ها در صورت وجود امنیت، آرامش و شرایط مناسب،  ماندگار می‌شوند. هر سال در آستانه فصل زمستان، زیستگاه‌های آبی استان زنجان پذیرای چندین گونه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی اعم از اردک سرسبز و نوک پهن، باکلان، قره‌غاز، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، کاکایی، لک‌لک، انواع حواصیل، گاوچرانک، خوتکا، بوتیمار، درنا و اگرت می‌شوند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401070401403
  • خبرنگار : 50534