معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان:

شبکه انتقال آب از موزه رختشویخانه زنجان ناکارآمد است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه اقدامات انجام شده در محل موزه رختشویخانه متناسب با حجم مشکل نبوده است، گفت: شبکه انتقال موقتی که آب‌های زیرزمینی از بنای رختشویخانه را به بیرون هدایت می‌کند، ناکارآمد بوده و باید به سرعت اصلاح شود.

محمد شعاعی شب گذشته (۲۸ شهریورماه) در جلسه رسیدگی به مشکلات رختشویخانه زنجان با تاکید بر اینکه راه‌حل‌های موقتی، دیگر پاسخگوی مناسبی برای رفع مشکلات مجموعه رختشویخانه نیست، اظهار کرد: رختشویخانه خانه همه مردم زنجان است. متأسفانه کانال‌هایی که در محدوده بنای رختشویخانه شهر زنجان وجود داشت با توسعه شهری دچار آسیب شده و باعث عدم دفع مناسب آب و نزولات آسمانی شده است.

وی تصریح کرد: اشباع شدن میزان آب موجود در کف که به صورت جذبی در برخی از کانال‌ها عمل می‌کند، باعث شده که آب به قسمتی از بنای رختشویخانه نفوذ کند. رفع کامل خطر نفوذ آب و رطوبت در بخش‌هایی از این بنای تاریخی نیازمند احیای قنات‌های ضلع شرقی بنا است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: در نخستین گام نقشه مسیر آب‌های زیرزمینی در محدوده رختشویخانه باید شناسایی و شبکه انتقال به فاضلاب شهری به سرعت اجرا شود.

علیرضا جزء قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز با اشاره به نشت آب‌های زیرسطحی به برخی اماکن در محدوده بافت تاریخی شهر زنجان، گفت: باید تلاش شود تا با اجرای پروژه فاضلاب شهری مشکل نشت آب به بنای رختشویخانه زنجان رفع شود.

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب در راستای وظایف اجتماعی خود، اجرای پروژه‌های جمع‌آوری فاضلاب در این منطقه را با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال در اولویت قرار داده و اجرا می‌کند که با اجرای این پروژه، انفصال شبکه در محور دلجویی مرتفع شده و این شبکه به مدار بهره‌برداری وارد شود.

غلامحسن احمدی با بیان اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته گفت: زهکش‌های مختلفی در منطقه ایجاد شده که در حال حاضر کارایی خود را از دست داده‌اند.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با بیان اینکه در سالیان گذشته قنات‌های مسیر احیا شده بودند، بیان کرد: این قنات‌ها نیز دیگر کارایی مناسبی در انتقال آبهای زیرسطحی ندارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان علل بروز مشکل گفت: یکی از راهکارهای حل این موضوع احیای قنات‌ها و یا ایجاد شبکه انتقال آبهای زیرزمینی است.

اسماعیل افشار در این جلسه گفت: متاسفانه مسیرهای سنتی عبور آبهای زیرزمینی در زنجان، کارکرد خود را از دست داده است.

شهردار منطقه سه زنجان به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این جلسه، اظهار کرد: از سال گذشته کانال‌های آب و فاضلاب شهری توسط شهرداری از جنوب شهر به سمت شمال شهر در حال لای‌روبی است.

احمد صفا با بیان راهکارهای فوری رفع این مشکل، خاطرنشان کرد: اجرای طرح ایجاد زهکشی و شبکه انتقال آب باید به سرعت انجام شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401062920964
  • خبرنگار : 50160