فردین منصوری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه بعضی از کلاساولیها در روز اول مدرسه اضطراب و استرس را تجربه میکنند، گفت: وجود این اضطراب در کودکان تا حدی طبیعی است، اما در این بین تعدادی از دانشآموزان دچار "اضطراب جدایی" هستند که باید با مراجعه به روانشناس تحت درمان قرار بگیرند.
منصوری اضافه کرد: حضور کودکان در مقطع پیشدبستانی تا حد زیادی از استرس کلاس اولیها برای ورود به مدرسه کم کرده، اما باز هم دانش آموزانی وجود دارند که به محض روبرو شدن با محیط مدرسه دچار نگرانی و استرس می شوند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه، دانش آموزان دارای اضطراب جدایی را به دو دسته تقسیم بندی کرد که دسته اول تنها دچار مشکلات سازشی ناشی از تجربه محیط جدید شده و عمدتا مشکل آنها ظرف چند روز اول مدرسه حل می شود.
منصوری اضافه کرد: برای حل و یا کم کردن مشکل این دسته از کلاساولی ها توصیه میشود والدین آنها چند روز اول مدرسه آنها را همراهی کرده و در محیط مدرسه بمانند، اما والدین توجه داشته باشند این همراهی باید نهایتا چند روز ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: والدین این دسته دانش آموزان می توانند با تعریف کردن خاطرات خوب، محیط مدرسه را نزد فرزندانشان جذاب جلوه دهند، اما باید دقت داشته باشند در این زمینه هم اغراق نکنند، چون در این صورت کودک پس از مواجهه با واقعیت موجود، نگرش منفی به مدرسه پیدا خواهد کرد.
منصوری در مورد گروه دیگر دانش آموزان کلاس اولی که دچار اضطراب و استرس ورود به مدرسه هستند، گفت: برخی از کلاس اولی ها استرس غیرطبیعی در جدایی از والدین خود دارند و این امر به دلیل ابتلای آنها به "اضطراب جدایی" است.
وی با تشریح خصوصیات این دسته از کلاس اولیها، گفت: کودکانی که وابستگی شدید به مادر دارند، به طوری که با جدایی لحظه ای از مادر دچار استرس و اضطراب شدید می شوند و یا کودکانی که بعد از جدایی از والدین دچار حالت تهوع و یا دل درد شده و یا مدام ترس دارند، مبتلا به اضطراب جدایی هستند.
وی افزود: این دسته از کودکان باید بعد از شناسایی حتما به روانشناس ارجاع داده شوند تا به کمک روش های رفتاری اضطراب آنها برطرف شود.
انتهای پیام