به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی، در ادامه سلسله نشستهای هماندیشی با مدیران رسانهها، معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی، میزبان شماری از نویسندگان و مدیران رسانههای حوزه علوم انسانی در محل «باغ زیبای» این وزارتخانه بودند.
نویسندگان و مدیران نشریات حوزه علوم انسانی در این جلسه ضمن طرح مسائل موجود، به بیان دغدغهها و پیشنهادات خود پرداختند.
لزوم بازگشت مرجعیت فکری و برنامهریزی برای استقلال اقتصادی و فکری نشریات حوزه علوم انسانی، توزیع عادلانه یارانههای حمایتی و تسهیلگریِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تامین کاغذ و دیگر ملزومات موردنیاز مجلات، فعالشدن رسانه ملی در اطلاعرسانی و تشویق مردم به مطالعه مجلات حوزه علوم انسانی، تمهیدات معاونت مطبوعاتی برای برگزاری کارگاههای آموزشی و بهکارگیری مشاوران برای آموزش مدلهای جدید بازاریابی، لزوم برنامهریزیهای بلندمدت و میانمدت برای ایجاد تحولات کیفی و کمی در حوزه رسانههای علوم انسانی، افزایش حمایتهای دولتی درجهت تقویت و بهینهسازی چرخه تولید تا توزیع نشریات، ضرورت توجه بیشتر به تولیدات شاخصِ رسانهای و لزوم استعدادیابی برای ارتقای جایگاه نشریات حوزه علوم انسانی از جمله نکات مطرحشده از سوی نویسندگان و مدیران نشریات حاضر در این نشست بود.
فرشاد مهدیپور، معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از شنیدن سخنان حاضرین از محتوا، ساختار و منابع انسانی به عنوان سه سطح عملیاتیِ معاونت مطبوعاتی در حوزه رسانهها نام برد و با اشاره به ماده (۲) قانون مطبوعات، گفت: یکی از سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه محتوا، تحقق عینی ماده ۲ قانون مطبوعات است که در آن بر رسالت رسانهها در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است.
***پس از دوران کرونا نشریاتی که محل تفکرند، احیا میشوند
مهدیپور در همین رابطه با اشاره به اینکه طی ماههای اخیر تلاش شده است حوزههای محتوایی رسانهها شناسایی و تقویت شوند نیز، توضیح داد: تشکیل جلسات مشورتی با مدیران نشریات در حوزههای گوناگون برای رسیدن به این مهم صورت گرفته است.
وی حفظ جایگاه نشریات در سبد فرهنگی جامعه را ضروری دانست و با اشاره به اینکه مطابق نظرسنجیها، مردم هنوز هم بخش قابلتوجهی از اطلاعات موردنیاز خود را از رسانههای رسمی دنبال میکنند، خاطرنشان کرد: برآورد من این است که پس از دوران کرونا، رجعتی به رسانههای مکتوب صورت میگیرد و نشریاتی که محل تفکر هستند حتما احیاء خواهند شد.
معاون مطبوعاتی، اصالت رسانه را در تولید محتوا دانست و با تاکید بر نقش موثری که رسانههای محتوامحور در جریانسازیها دارند، اظهار کرد: تکلیف ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تقویت حوزه محتوا است.
مهدیپور در پایان، بحران مخاطب و رسانه را بسیار ریشهدارتر از مسئله کاغذ و گسترش فضای مجازی دانست و افزود: رسانههای کشور در دهه ۷۰ هم دچار مسائل این چنینی بودهاند و از این جهت ما نباید در مسئلهیابی دچار انحراف شویم.
به گزارش ایسنا، محمد قوچانی (مدیر مسئول نشریه آگاهی نو)، متین محجوب (سردبیر نشریه اندیشه آینده)، رضا خجسته رحیمی (سردبیر ماهنامه اندیشه پویا)، مرتضی منتظری (سردبیر نشریه ترجمان)، مهدی مظفرینیا (سردبیر دوماهنامه سوره)، حامد زارع (سردبیر نشریه سیاستنامه)، روحالامین سعیدی (سردبیر نشریه عصر اندیشه)، بهزاد جامهبزرگ، (سردبیر ماهنامه فرهنگ امروز)، آذر ارکانی (سردبیر ماهنامه قلم یاران)، سیدعلی میرفتاح (مدیر مسئول هفته نامه کرگدن)، سید محمدمهدی طباطبائی (مدیرمسئول ماهنامه نسیم بیداری)، علی میرزایی (مدیرمسئول فصلنامه نگاه نو) و رضا منتظری (مدیرکل فرهنگی خبرگزاری مهر) از جمله میهمانان حاضر در این نشست دوساعته بودند.
انتهای پیام