محمود رضایی در گفتوگو با ایسنا درباره علت عدم اشتیاق دانشآموزان به تحصیل در رشته ریاضی اظهار کرد: امروز این موضوع یکی از دغدغههای آموزش و پرورش کشور است. جذب دانشآموزان در رشته ریاضی و فیزیک اولویت ماست.
وی ادامه داد: در خراسان رضوی حدود ۳۰۰ کد واحد دانشآموزی در متوسطه دوم نظری تعریف شده که این واحدهای آموزشی جمعیت دانشآموزی کمتر از ۷۵ نفر دارند. این دانشآموزان در مناطق روستایی، مدارس غیر دولتی یا به صورت تکرشته تحصیل میکنند. این تکرشته بودن باعث شده گرایش دانشآموزان به رشتههای ادبیات و علوم انسانی یا تجربی متمایل شود و رشته ریاضی و فیزیک با ظرفیتی که برای آن تعریف شده، به حد نصاب نرسد. در مدارس نمونه دولتی و شهرهای کمجمعیت استقبال دانشآموزان از رشته ریاضی بسیار کم است.
رضایی درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و پیام نور در کمرونق شدن رشته ریاضی و اشباع بازار کار آن تصریح کرد: در دهههای ۷۰ و ۸۰ واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و پیام نور واجد رشتههای مهندسی شدند که این موضوع سبب اشباع سریع بازار کار شد و به همین دلیل کسی به سمت رشته ریاضی فیزیک نرفت.
افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در رشته ریاضی به جذب دانشآموزان در این رشته کمک میکند
وی با اشاره به دیدگاه خانوادهها برای بازار کار فرزندان خود در آینده عنوان کرد: بسیاری از سازمانها و نهادهای دولتی مانند نیروی نظامی کسانی را که دارای مدارک دیپلم به ویژه از رشته علوم انسانی هستند را جذب میکنند. همچنین اکثر خانوادهها به دلیل اینکه فرزندشان زودتر وارد بازار کار شود، ترجیح میدهند آنها را به سمت رشتههای تجربی و انسانی یا کار و دانش سوق دهند. این موضوع سبب میشود گرایش به رشته ریاضی و فیزیک کمتر شود. دانشگاه فرهنگیان عمدتا به جذب تحصیلکردگان در رشته ادبیات و علوم انسانی و تجربی پرداخته است. ما اگر بتوانیم ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را در رشته ریاضی فیزیک بالا ببریم، این امر میتواند در جذب دانشآموزان موثر باشد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش استان چه راهکارهایی برای احیاء رشته ریاضی انجام داده، گفت: ضعف پایه ریاضی دانشآموزان یکی از دغدغههای ماست. امیدواریم بتوانیم در سالهای آتی با برنامهریزیهای مدون و کیفیتبخشی برای دانشآموزانی که در درس ریاضی و علوم تجربی افت تحصیلی دارند، این معضل را حل کنیم. اگر پایه ریاضی دانشآموزان تقویت شود، استقبال از رشتههای ریاضی و فیزیک بیشتر خواهد بود.
وی عنوان کرد: ما ظرفیتی را برای تعداد دانشآموزان در کلاسها تعیین میکنیم اما اگر تعداد دانشآموزان در رشته تعیین شده اگر از ۲۵ نفر کمتر باشد، کلاس تشکیل نمیشود. در حال حاضر در رشته ریاضی و فیزیک به دلیل احیای این رشته اگر ظرفیت کلاس بین ۱۵ تا ۱۸ نفر باشد کلاس تشکیل میشود.
دید خانوادهها در مناطق محروم نسبت به تحصیل دختران در رشته ریاضی و فیزیک مثبت نیست
رضایی در مورد دیدگاه خانوادهها در شهر و روستا نسبت به تحصیل دختران در رشته ریاضی بیان کرد: دید اجتماعی نسبت به تحصیل دختران در رشته ریاضی و فیزیک در مناطق محروم مثبت نیست. زمانی که به خانوادههای ساکن در این مناطق گفته میشود فرزند شما در این زمینه استعداد داشته و باید در این رشته ثبت نام شود، مخالفت نشان میدهند. استقبال از رشته ریاضی و فیزیک عمدتا در مناطقی صورت میگیرد که دید اجتماعی نسبت به گسترش این رشته وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از برنامههای وزارت آموزش و پرورش تنظیم برنامه تحصیلی برای آینده دانشآموزان در دوره متوسطه اول است، اظهار کرد: دانشآموزان باید از همان ابتدا برای آینده تحصیلی خود برنامه داشته باشند. در این زمینه خراسان رضوی کار بسیار ارزشمندی تحت عنوان شوق انتخاب انجام داده است. از اسفند سال گذشته در آموزش و پرورش این برنامه آغاز شده و هادیان نظری و فنی در مدارس مختلف تحت عنوان کمیتههای هدایت تحصیلی مشغول به فعالیت هستند تا دانشآموزان بتوانند انتخاب آگاهانهای برای رشته تحصیلی خود داشته باشند که تراکم در رشتههای نظری کمتر شود و دانشآموزان به صورت متوازن در رشتههای کار و دانش، فنی و حرفهای و نظری به ویژه رشتههای ریاضی فیزیک ثبت نام کنند. تعیین فرآیند تحصیلی یک برنامه بسیار راهبردی در آموزش متوسطه است که دانشآموزان ما به سمت رشتههای ریاضی و فیزیک جذب شوند. این موضوع در کمیتههای توسعه متوازن تبیین و توجیه شده که وظیفه مدیران و مشاوران در مدارس ایجاد رغبت برای دانشآموزان نسبت به رشته ریاضی است.
تحصیل ۱۵ درصد دانشآموزان خراسان رضوی در رشته ریاضی
رضایی در پاسخ به این سوال که چه تعداد دانشآموز در رشتههای نظری و معارف اسلامی در استان مشغول به تحصیل هستند؟ گفت: در خراسان رضوی حدود ۱۵.۱۴ درصد دانشآموزان مشغول تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک هستند که این آمار در مدارس دخترانه و پسرانه یکسان است. ۰.۹ درصد دانشآموزان در رشته علوم و معارف اسلامی تحصیل میکنند که این رشته جزو اولویتهای کشور ما کست اما متاسفانه درصد یاد شده اقناعکننده برای این رشته نیست.
وی ادامه داد: همچنین ۳۸.۵۶ دانشآموزان در رشته تجربی و ۴۵.۴۴ درصد در رشته انسانی مشغول به تحصیل هستند. بر اساس این آمارها رشته انسانی در ثبت نام پیشتاز است و اولویت دوم با رشته تجربی و بعد از آن با رشته ریاضی و فیزیک است. ما باید بتوانیم از ثبت نام دانشآموزان در رشتههای تجربی و انسانی کم کرده و آنان را به سمت رشته ریاضی سوق دهیم.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: ممکن است بعضی از دانشآموزان استعداد ریاضی نداشته باشند؛ در نتیجه رشتههای انسانی یا کار و دانش و فنی و حرفهای را انتخاب میکنند. ۴۵.۳۵ درصد دانشآموزان خراسان رضوی در رشتههای کار و دانش تحصیل میکنند. اولویت ما این است این درصد را به ۵۰ برسانیم؛ یعنی هدفمان این است که ۵۰ درصد دانشآموزان در رشتههای کار و دانش و فنی و حرفهای و بقیه نیز در رشتههای نظری محصل باشند.
رضایی با اشاره به اهمیت رشته ریاضی در کشور افزود: رشته ریاضی رشته بسیار مهمی است. صنعت و چرخ اقتصادی کشور با رشته مهندسی رونق پیدا میکند اما به دلیل اشباع بودن بازار کار در رشته ریاضی و فیزیک فرصت شغلی برای فارغالتحصیلان این رشته وجود ندارد. کار، کارآفرینی و بازاریابی در اقتصاد یک کشور مهم است. در کشور ما تحریمها روی بازار کار تاثیرگذار بوده و زمانی که کشوری تحت تاثیر تحریمها قرار بگیرد، تمام فاکتورها، شاخصهای اقتصادی و بازار کارش تحتالشعاع قرار میگیرد.
وی درباره انتخاب ناآگاهانه دانشآموزان در انتخاب رشته و نقش والدین در این انتخاب تصریح کرد: دانشآموزان در شرایطی ناآگاهانه و تحت تاثیر احساسات تصمیمگیری و دست به انتخاب میزنند؛ به عنوان مثال اکثر دانشآموزان در رشته علوم تجربی تصور میکنند در رشتههای برتر تجربی مانند پزشکی قبول میشوند؛ در صورتی که این رویکرد آگاهانه نیست. باید خانوادهها آگاهانه به این انتخاب برسند که کشور به کارآفرین هم احتیاج دارد تا یک فرد علاوه بر مدیریت خویش چندین نفر را هم تحت حمایت قرار دهد. ما در آموزش متوسطه برنامههایی را طراحی کردهایم و امیدواریم بتوانیم رشته ریاضی و فیزیک را احیا کنیم. رشته ریاضی و فیزیک حذف نمیشود زیرا در این رشته دانشآموزان مستعدی تحصیل میکنند.
معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش خراسان رضوی با اشاره کسب هفت رتبه تکرقمی در کنکور ۱۴۰۱ توسط دانشآموزان استان عنوان کرد: این هفت رتبه جزو افتخارات بزرگ خراسان رضوی است. تا کنون کسب چنین رتبههایی در آموزش و پرورش استان سابقه نداشته است. این موضوع نشان از یک درایت، هوش، استعداد و همراهی همهجانبه نظام تعلیم و تربیت دارد.
وی تاکید کرد: امسال علاوه بر کسب نتایج عالی در کنکور سراسری دانشآموزانمان سه مدال در المپیاد کسب کردند که این نتیجه نیز در کشور بیسابقه بوده و این موفقیتها حاوی پیام بسیار مهمی برای سایر دانشآموزان است که موفقیت نیاز به خودباوری دارد. در حال حاضر دانشآموزان ما به این باور رسیدهاند. موفقیت در کنار تلاش و کوشش میسر است. حال که دانشآموزان خراسان رضوی به این خودباوری و اعتماد به نفس رسیدهاند، باید روحیه رقابت را در دانشآموزانی که سال آینده کنکور دارند، ایجاد و بتوانیم این نتایج مطلوب را در استان حفظ کنیم.
رضایی با بیان اینکه خراسان رضوی در کنکور سراسری رتبه دوم کشور را بعد از تهران کسب کرده است، گفت: با توجه به هفت رتبه ت رقمی مسئولیت ما در نظام تربیت سنگین است و امیدواریم بتوانیم برای سال آینده این عدد را حفظ کرده و آن را ارتقا دهیم.
مدارس دولتی وضعیت مطلوبی دارند
در پاسخ به این پرسش که چرا اغلب رتبههای برتر کنکور از مدارس سمپاد و غیر دولتی است و مدارس دولتی در این زمینه ضعیف عمل میکنند؟ تصریح کرد: اگر بخواهیم این موفقیتها را واکاوی کنیم، به این نکته میرسیم که در مدارس عادی و دولتی نیز وضعیت مطلوب است. استان خراسان رضوی ۱۷۶ رتبه زیر ۱۰۰ دیگر هم دارد که همه این رتبهها از دانشآموزان مدارس عادی کسب شده است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: دیدگاه عموم جامعه درباره مدارس عادی این است که کیفیت آموزشی در آن پایین است و این مدارس عملکرد ضعیفی دارند. زمانی که ما نتایج شرکتکنندگان کنکور سراسری در استان را بررسی و تحلیل میکردیم، متوجه شدیم که خراسان رضوی در مدارس عادی نیز موفق بوده اما آن شاخصه اصلی، مدارس سمپاد است؛ یعنی اگر میگوییم دانشآموزی از مدرسه سمپاد رتبه برتر آورده، موضوعی طبیعی است زیرا اگر او رتبه برتر نمیآورد، برای ما علامت سوال میشد که چرا چنین دانشآموزی به موفقیت نرسیده است. دانشآموزان قبل از رفتن به مدارس سمپاد از طریق آزمون ورودی گزینش میشوند زیرا در مدارس استعداد درخشان به دنبال بهترین انتخابها هستیم. در حال حاضر ورود تمام افراد به مدارس سمپاد آزاد است. دانشآموزان در آزمون گزینش با یکدیگر رقابت میکنند و محدودیت خاصی برای آنان وجود ندارد. وزارت آموزش و پرورش در تهران ظرفیتهای این مدارس را تعیین میکند.
رضایی ادامه داد: گاهی این تفکر که بین دانشآموزان تفکیک ایجاد شده، باعث کاهش انگیزه میشود و بر دانشآموزان اثر منفی میگذارد. ارائه خدمات آموزشی در مدارس استعداد درخشان بر پایه کلاس کنکور برگزار میشود اما در مدارس نمونهدولتی و عادی تحت عنوان کلاسهای تقویتی و جبرانی است. آنجا هدف صرفا موفقیت محض برای کنکور است و والدین این دانشآموزان نیز از این موضوع حمایت و استقبال میکنند اما در مدارس عادی و نمونهدولتی بر پایه کلاسهای تقویتی و جبرانی برگزار میشود زیرا برخی خانوادهها توان و شرایط مالی ندارند و حمایتی نیز از آنان صورت نمیگیرد.
انتهای پیام