تعهد سهمیه ۶۰۰ هکتاری کشت کلزا در فامنین

مدیر جهاد کشاورزی فامنین از تعهد سهمیه ۶۰۰ هکتاری کشت کلزا در این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد.

منصور خزائی گفت: عقد قرارداد کشت کلزا در این شهرستان آغاز شده که در همین رابطه  سطح ابلاغی کشت کلزا در اراضی آبی شهرستان در سال زراعی جاری ۶۰۰ هکتار خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر بذر وکود مورد نیاز شهرستان در این رابطه تامین شده و شرکت تعاونی روستایی فامنین عامل توزیع نهاده های مورد نیاز کلزاکاران است ضمن اینکه خوشبختانه تنوع بالا در نوع بذر (اکاپی و هیبرید) امکان تهیه بذر مناسب را مقدور می سازد.

خزائی تصریح کرد:در سال زراعی گذشته ۱۵۵ تن محصول کلزا تحویل دو  مرکز خرید تعاونی هریان و کارخانه خزل نهاوند شد و وجه کلزای تحویلی با قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم ۲۳۰۰۰ تومان طی دو مرحله به حساب کلزاکاران واریز شد .

وی درادامه خاطرنشان کرد: رکورد عملکرد تولید این محصول در شهرستان فامنین در سال زراعی گذشته ۴.۵ تن بوده که  این امر نشان دهنده پتانسیل عملکرد بالای این محصول در صورت مدیریت صحیح مزرعه است.

خزائی با اشاره به ضرورت  خودکفایی در تولید روغن خوراکی،تاکید کرد:کشاورزان آبی کار با توجه به شرایط اقلیمی حاکم و اهمیت حفظ منابع آبی باید نسبت به برنامه ریزی کشت های آبی به نحوی عمل کنند که بیشتر سطح زیر کشت اراضی به غلات ،کلزا و سایر محصولات کم آب بر اختصاص یابد و بطور جد از سطح کشت های بهاره پرآب بر نظیر سیب زمینی ،چغندر قند، ذرت ، صیفی جات و....کاسته و  به کشت های پاییزه نظیر کلزا  بیافزایند تا شاهد تحقق صد درصدی برنامه ابلاغی کشت این محصول استراتژیک  در شهرستان باشیم‌.

وی همچنین با اشاره به به برخی از مزایای کشت کلزا نظیر تاثیر این محصول در پایداری ،تداوم تولید و باروری وحاصلخیزی خاک مزرعه در سالهای آتی  و کنترل بیماری پاخوره اضافه کرد:اجرای تناوب کلزا با گندم اهمیت بسزایی در پایداری تولید این محصول خواهد داشت و طبق نظر محققین و تجارب بسیاری از زارعین این تناوب باعث افزایش ۲۵ درصدی تولید گندم می شود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401061008274
  • خبرنگار : 50037