/گزارش تصویری/

زنبورستان های آستارا در گردنه حیران

در شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان سالانه نزدیک به ۸۰۰ تن عسل از حدود ۳۴ هزار کندو تولید می‌شود و ارتفاعات گردنه کوهستانی حیران، روستاهای خانه‌های آسیاب، سیج، آق مسجد و بخش لوندویل از جمله مناطق اصلی پرورش زنبور عسل توسط زنبورداران این شهرستان مرزنشین که در حاشیه دریای خزر قرار دارد، هستند.

مناطق کوهستانی و ییلاقی آستارا به ویژه دهستان حیران یکی از مناطق مستعد زنبورداری و تولید عسل است و یکی از قطب‌های پرورش زنبور عسل در استان گیلان محسوب می‌شود که به لحاظ شرایط مناسب آب‌ و هوایی تعدادی زنبوردار غیربومی نیز از شهرستان های همجوار و در زمان مشخصی به آستارا مهاجرت کرده و به تولید عسل مشغول می شوند.

آستارا از نظر تولید عسل پس از شهرستان تالش، مقام دوم را در استان گیلان دارا است و دلیل افزایش تولید عسل در این منطقه شرایط جوی مناسب و زمان گل دهی باغ ها و مزارع، مهاجرت به موقع زنبورداران به مناطق شهد خیز و توزیع مناسب نهاده های زنبورداری می‌باشد. ارزش غذایی عسل بسیار بالا است و یک غذای کامل بوده و خوشبختانه عسل شهرستان آستارا و گردنه کوهستانی حیران نیز  کیفیت بسیار بالایی دارد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401060604315
  • خبرنگار : 50532