/جشنواره تئاتر خراسان رضوی از نگاه هنرمندان/۶

هنرجویان در جشنواره تئاتر استانی دچار توهم می‌شوند

یک کارگردان تئاتر گفت: راه یافتن هنرجویان به جشنواره تئاتر استانی فرصت آموزش، یادگیری و تجربه کسب کردن‌های صحیح را از آن‌ها می‌گیرد. همچنین تایید اشتباه آن‌ها ممکن است که مسیرشان را عوض کند و دچار توهم‌ کاذب شوند.

امین رضایی اردانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارزیابی خود از جشنواره تئاتر خراسان رضوی، با اشاره به اینکه شرایط اساس‌نامه جشنواره بسیار خنده‌دار است، اظهار کرد: یکی از شرایط این جشنواره این است که نمایش‌هایی که نمایش‌نامه‌های آن‌ها بومی هستند و یا خود اهالی تئاتر استان آن‌ها را نوشته‌اند در اولویت قرار می‌گیرند. بر این اساس همه به دلیل اینکه نمایش‌شان قبول شود در حال نگارش نمایش‌نامه هستند. 

جشنواره تئاتر استانی پاسخگوی اجراهای بزرگ نیست 

وی با اشاره به اینکه تایید اشتباه برای ورود هنرجویان تئاتر به این جشنواره ممکن است آسیب‌هایی داشته باشد، افزود: دانشجویان و هنرجوها، نهال‌هایی هستند که باید به آن‌ها رسیدگی شود و تایید اشتباه آن‌ها ممکن است مسیرشان را تغییر دهد، آن‌ها را دچار توهم کند و انگیزه‌شان را از بین ببرد. 

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه جشنواره تئاتر خراسان رضوی از نظر اقتصادی بسیار بی‌کیفیت شده‌ و پاسخگوی اجراهای بزرگ نیست، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر بنده بخواهم نمایشی را به صحنه بیاورم، باید برای همان شب اجرا حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه کنم، اما سوال این است که آیا جشنواره می‌تواند این هزینه را تقبل کند؟ بر این اساس است که خیلی از نمایش‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. 

اگر دبیر جشنواره فقط مسئولیت هماهنگی داشته باشد جای صحبتی نمی‌ماند

رضایی خاطرنشان کرد: اگر محمد جهان‌پا به عنوان دبیر جشنواره امسال بتواند عملکرد صحیحی در حوزه‌ اساس‌نامه جشنواره انجام دهد بسیار خرسند خواهم شد، اما اگر قرار باشد همانند دبیران اسبق این جشنواره که فقط مسئولیت هماهنگی امور را به عهده داشتند و هیچ کاری در بهتر شدن فرایند این جشنواره انجام ندادند باشد، دیگر جای صحبتی نیست. 

وی با اشاره به اینکه حتی اگر گروه موفقی بخواهد در جشنواره شرکت کند، به دلیل بیمار بودن فضا، انگیزه خود را از دست می‌دهد، عنوان کرد: در حال حاضر شرایط نه تنها برای جشنواره تئاتر استانی بلکه برای جشنواره تئاتر فجر هم اصلا ایده‌آل نیست. من در سال گذشته که در جشنواره فجر حضور داشتم، بسیار برایم عجیب بود، چراکه انگار نه انگار جشنواره‌ای درحال برگزاری بود. سال‌های گذشته انواع بنرها و پوسترها در سطح شهر وجود داشتند اما حتی امسال صداوسیما آن را پوشش نداد. 

مدیران فکر می‌کنند ما برای خوش‌گذرانی تئاتر کار می‌کنیم 

این کارگردان تئاتر بیان کرد: جشنواره می‌تواند با قدرت کار خود را انجام بدهد، مدیریتش توانمند باشد و بتواند نیروی کار را به جامعه تزریق کند، نه اینکه صرفا تبدیل به فضایی شود که هنرمندان در آن خودی نشان دهند. ما می‌خواهیم زندگی کنیم، نه اینکه فقط تفریح کنیم اما برخی از مدیران گمان می‌کنند که بچه‌های تئاتر برای خوش‌گذرانی در این حرفه فعالیت می‌کنند. 

رضایی با بیان اینکه باید شفافیتی برای هزینه‌های جشنواره وجود داشته‌باشد، تصریح کرد: همچنین باید دلیل بومی بودن آثار مشخص شود. چرا باید توهم تولید کنیم که یک هنرجوی تازه کار نمایشنامه بنویسد و با افکارش بازی شود. موضوع ارائه امکانات به گروه‌های تئاتر شهرستان باید تغییر یابد؛ چراکه متاسفانه امکانات بسیار ضعیفی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060503472
  • خبرنگار : 50556