معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

عالی‌ترین سطحی که استاد می‌تواند نقش‌آفرینی کند، مسئولیت تمدنی است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: عالی‌ترین سطحی که استاد می‌تواند نقشی ایفا کند، مسئولیت تمدنی است که خیل دانشجویان را به این سمت می‌کشد.

عبدالحسین کلانتری امروز اول شهریورماه در افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با نگاهی به تحولات در جهان جدید می‌بینیم اجماعی ملموس در این مقوله وجود دارد و سرعت، عمق و شدت تحولات در جهان جدید نسبت به گذشته بیشتر شده است.

کلانتری ادامه داد: برخی نظریه‌پردازان عناوین جدیدی برای این دوره که ما در آن زیست می‌کنیم مانند تمدن چهارم، انقلاب صنعتی چهارم و... قائل هستند لذا اجماع کلی که وجود دارد اکنون در جهانی درگیر شدیم که شدت، سرعت و وسعت تحولات زیاد شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما در جهانی زیست می‌کنیم که همه حوزه‌ها اعم از اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع، محیط زیست، مهاجرت و همه موضوعات را به صورت بنیادی دگرگون کرده و دگرگون خواهد کرد و یکی از آن حوزه‌ها آموزش و به صورت خاص حوزه آموزش عالی است.

وی اضافه کرد: حوزه آموزش عالی هم خودش دگرگون شده و هم انتظار می‌رود به واسطه تقسیم کار نهادی جامعه و کشور، نقش موثری را در این پویایی و تحول بازی کند. فناوری‌های حوزه مجازی کاملا دانشگاه‌ها را دگرگون کرده و گسترش فضای مجازی در دوران کرونا به سرعت و عمق این دگرگونی افزوده است از طرفی زیست دانشجویی و مناسبت‌های استاد و دانشجو دگرگون شده که شواهد و قراین دلالت بر این تحولات عظیم دارد.

کلانتری ادامه داد: بر این اساس رسالت سنگینی وجود دارد اول اینکه این فضای جدید را فهم پذیر، صورت‌بندی نظری کرده و کنشگران خود را با این تحولات متناسب و سازگار کند و دوم اینکه در مقیاس بالاتر با مدیریت و جهت دهی این تحولات را در مقیاس جامعه و کشور همراه کند که به جرات می‌توان گفت در طول تاریخ چنین انتظار پیچیده‌ای از دانشگاه نمی‌رفت.

وی عنوان کرد: دانشگاه باید در چنین فضایی هم خود را با این تحولات همراه کند و با توجه به نقشی که دارد در مقیاس بزرگ‌تر جامعه را با این تحولات همراه کند، افق و جهت را نشان دهد که این رسالت پیچیده‌ای است و در صورت عدم ادراک صحیح این شرایط، روایت مرگ دانشگاه اتفاق خواهد افتاد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابراز کرد: اگر دانشگاه بتواند با این شرایط تحولی سازگار شود و این تحولات را به خوبی مدیریت کند آنگاه دانشگاه می‌تواند کماکان محل تحولات باشد و این را راهبری کند. در این راستا اساتید نقش بی بدیلی دارند که این نقش فراتر از انتقال دانش است؛ چراکه اساتید خواه یا ناخواه به مثابه یک الگو عمل کرده و عمل خواهند کرد.

وی افزود: ذیل این نقش تاریخی، نقش و رسالت استاد بسیار بزرگ و سنگین خواهد بود. نقش استاد نقش هدایت گری، الگوسازی، جهت دهی، زندگی سازی، انتقال تجارب، انتقال دانش و در یک کلام نقش شاگردپروری است. همچنین ذیل نقش شاگرد پروری است که اساتید و سیستم آموزش عالی می‌تواند افق تمدنی جدید یعنی تمدن نوین اسلامی را نشانه گیرد، تمدنی که در عین حال منبعث و متکی به مبانی تاریخی، تمدنی و اسلامی خود است با اقتضائات جهان جدید، فناوری‌های جدید، شرایط جدید و ... گام‌های بلندی بردارد.

کلانتری اضافه کرد: استاد و دانشگاه در چنین افقی کنشگری می‌کند. عالی‌ترین سطحی که استاد می‌تواند نقشی ایفا کند، مسئولیت تمدنی است که خیل دانشجویان را به این سمت می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه غرب جدید براساس امید و ایمان به آینده شکل گرفت، افزود: این را کسانی که کرسی دانشگاهی داشتند صورت بندی کردند.تمدن غرب براساس امید، نگاه و ایمان به آینده شکل گرفت و این نقشی است که استاد با مسئولیت تمدنی می‌تواند ایفا کند و دانشجویان و کل جامعه را با آن افق جدید آشنا کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: اوضاع غرب جدید به قدری فلاکت بار بود به طوری که خیل عظیمی از مردم خواهان بازگشت به گذشته بودند که این اوضاع نکبت بار نیز در آثار متفکران غربی و رمان‌هایی مانند ژول ورن و توصیف لندن آن زمان پیداست. آنچه غرب را به حرکت جلو وا می‌داشت امید به یک افق تمدنی جدید بود که این را فرهیختگان جامعه صورت‌بندی و در اختیار جامعه قرار می‌دادند.

وی ادامه داد: آنچه نیاز امروز جامعه ماست همین امید است که این در دست شما اساتید پرتوان است البته امیدی که متکی به واقعیت جامعه است و زخم‌ها را می‌بیند و در عین حال  فرصت‌ها را می‌شناسد و مشکلات و تهدیدها را می‌داند. ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را می‌داند و در این شرایط افق سازی می‌کند و دانشجویان را به گام‌های تاریخی بزرگ برداشتن هدایت می‌کند. در غیر این صورت همه ما در کنش‌های روزمره و در ۲ واحد درس و ۴ واحد پایان‌نامه غرق خواهیم شد.

کلانتری افزود: اتفاق بزرگ زمانی خواهد افتاد که اولا نگاه بلندنظرانه به افق‌ها داشته باشیم دوم اینکه دانشجویان و یاوران علمی و کارکنان را به افق‌ها و گام برداشتن در مسیر متوجه کنیم که این حرکت امید زاست و مسائل و مشکلات را قابل تحمل می‌کند. بنابراین این رسالتی است که به عهده ماست لذا امید است برگزاری چنین دوره‌هایی فرصتی برای به اشتراک گذاری تجارب اساتید در راستای شاگردپروری باشد.

فعالیت فرهنگی در دانشگاه امام رضا(ع) یک کار نمایشی و فرمایشی نیست

در ادامه مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، گفت: دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) هر چند یک دانشگاه غیر دولتی است اما فراتر از یک دانشگاه دولتی و به دنبال آرمان‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی بزرگی است که از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: در جهت تحقق ماموریت فرهنگی  اساتید خط مقدم ارتباط با دانشجو و دانشگاهیان هستند و نقش کلیدی را می‌توانند ایفا کنند. شاید فراتر از اجرای هر برنامه و برگزاری هر مراسم، خود کلاس درس به عنوان کلاس کار فرهنگی است.

رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) ادامه داد: کار فرهنگی در دانشگاه امام رضا(ع) یک کار نمایشی و فرمایشی نیست بلکه رسالت، ماموریت و هدف جدی ماست و با تمام وجود تلاش داریم این کار را به سرانجام برسانیم و به عنوان یک دانشگاه جامع غیر دولتی منتصب به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که به دنبال ترویج آموزه‌های حضرت رضا(ع) است با هدف کادر سازی تربیتی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی اهداف خود را پیش ببریم. همچنین طرح ضیافت اندیشه که ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است نیز در همین راستا تعریف شده و مباحثی که در این دوره مطرح خواهد شد با محوریت این موضوعات است.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060100725
  • خبرنگار : 50549