به گزارش ایسنا، برخی پروژهها مانند خط ریلی رشت- آستارا که ایران را به روسیه، آذربایجان و اروپا متصل میکند از اهمیت و اولویت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا سبب میشود ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی ایران به اروپا متصل شود و این مسئله اهمیت بسیار زیادی برای ایران از نظر مالی و درآمدی خواهد داشت. همچنین به اعتقاد استاندار گیلان، این استان میتواند با وجود تکمیل راهآهن رشت - آستارا دروازه پیشرفت کشور باشد و اقتصاد استان و ایران را در مسیر توسعه بهویژه در حوزه آسیای میانه و قفقاز قرار دهد.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب و راهآهن رشت-آستارا گفته بود که راهآهن ۱۶۰ کیلومتری رشت-آستارا باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در عین حال، در سفر رئیس جمهوری به مسکو، احداث راهآهن رشت - آستارا جزو مصوبات سفر و توافقات بین دو رئیس جمهور ایران و روسیه قرار گرفت و رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با پوتین رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت احداث این راهآهن مهم و تکمیل کریدور شمال-جنوب تاکید کردند.
با وجود این، به نظر میرسد علت اصلی تکمیل نشدن خط ریلی رشت-آستارا، نبود حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است. در حالی که در سالهای گذشته تلاشهای بسیاری برای تامین مالی این پروژه با نگاه به منابع خارجی از جمله فایننس از چین یا منابع کشورهای همسایه و روسیه انجام شده، این خط ریلی هنوز ساخته نشده است. در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده و آماده عملیات ریلگذاری است. زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز آغاز شده است. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینههای تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد میشود.
در این راستا هیات کارشناسی-فنی راهآهن کشور روسیه صبح امروز با خیراله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور- دیدار کرد و در این نشست شرایط و روشهای مشارکت دو کشور در احداث راهآهن رشت- آستارا با حضور مدیران و کارشناسان، نمایندگان پیمانکار و مهندسین مشاور پروژه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
خادمی در این نشست با تاکید بر اهمیت کریدور شمال-جنوب بهعنوان شاهراه حیاتی حملونقل از سنت پترزبورگ به بنادر ایران و هند گفت: کریدور شمال-جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیجفارس، حوزه اقیانوس هند و جنوبشرقی آسیا برقرار میسازد و تکمیل شدن آن کمهزینهترین و سریعترین مسیر ترانزیت را در دسترس این کشورها قرار میدهد.
وی با اشاره به دیدار رییس جمهور ایران و نخست وزیر روسیه و تاکید سران دو کشور بر مشارکت در احداث راهآهن رشت-آستارا اظهار کرد: این نشست با توجه به اهمیت بهرهبرداری از این مسیر ریلی برای دو کشور برگزار شده است تا شرایط همکاری در حوزه طراحی و اجرا و مشخصات فنی طرح بررسی شود.
مدیرعامل شرکت ساخت توسعه شبکه ریلی ایران را از مهمترین برنامههای دولت اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی در ایران موجود است و برنامهریزی شده است تا طول شبکه ریلی به ۲۵ هزار کیلومتر ارتقاء یابد و در این حوزه راهآهن رشت- آستارا در حال حاضر یکی از اولویتدارترین مسیر ریلی در حال اجرای ایران محسوب میشود.
خادمی با اشاره به تاکید و ابلاغ رییسجمهوری ایران برای تسریع در اجرای این مسیر ریلی ادامه داد: در حال حاضر برنامه اجرایی منظمی تهیه شده است و بهترین واریانت با بررسی تمامی مسیرهای ممکن به تصویب رسیده است، ارزیابی ۵۰ کیلومتر از مسیر پروژه نیز در مراحل پایانی قرار دارد که در صورت توافق برای این همکاری عملیات اجرایی به سرعت آغاز خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بر توان فنی و مهندسی ایران در راهسازی تاکید کرد و افزود: از لحاظ فنی و مطالعاتی هیچ مانعی بر سر راه اجرای پروژه وجود ندارد و با توجه به تجربه مشابه احداث راهآهن قزوین-رشت از سوی ایران، در صورت تامین منابع مورد نیاز از سوی کشور روسیه این محور استراتژیک ریلی ظرف سه تا چهار سال به اتمام میرسد.
خادمی همچنین ساخت راهآهن رشت-کاسپین بهعنوان یک محور ترانزیتی ریلی- دریایی از سوی ایران را گامی در تکمیل کریدور- شمال جنوب دانست و گفت: در حال حاضر این مسیر ریلی با انشعاب از راهآهن قزوین-رشت و با هدف اتصال بندرعباس در جنوب به بندر انزلی در شمال کشور با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال اجرا است و تمام تلاش ما این است که تا پایان سالجاری آماده بهرهبرداری شود.
هیات روسی در این سفر از راهآهن قزوین-رشت و مسیر راهآهن رشت- آستارا بازدید میکنند و در نشستهای تخصصی با حضور صاحبنظران و کارشناسان این حوزه و مسئولان بخش حمل و نقل ریلی کشور زوایای مختلف این همکاری از سوی دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرد.
انتهای پیام