آغاز فعالیت سوگواره نمایشی خورشید نینوا با ۶ گروه تعزیه در مشهد

مسئول انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی از آغاز فعالیت نخستین سوگواره نمایشی خورشید نینوا با حضور گروهای تئاتر خیابانی و صحنه‌ای در مشهد خبر داد.

کریم جشنی در گفت‌وگو با ایسنا درباره برگزاری نخستین سوگواره نمایشی خورشید نینوا به مناسبت ایام محرم در مشهد اظهار کرد: نخستین سوگواره نمایشی مشهد با عنوان خورشید نینوا از امروز تا عاشورا، هر شب ساعت ۱۹ با شرکت ۶ گروه نمایش خیابانی که به صورت تعزیه‌خوانی فعالیت می‌کنند، در اماکن سطح شهر مانند بوستان‌های اردیبهشت، کوهسنگی، جهان‌شهر، گود کشتی شهید بابانظر و رودپارک برگزار می‌شود.  

وی افزود: نمایش‌های صحنه‌ای این سوگواره شامل نمایش‌های دلبسته، مهمان نیمه‌شب، رویای صادقه و خورشید کاروان می‌شود که از ۱۸ مرداد تا پایان ماه صفر هر شب در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد و ۲ فرهنگسرای غدیر و ترافیک برگزار خواهد شد.  

مسئول انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در خصوص تفاوت این سوگواره نمایشی با نمایش‌هایی که سال‌های گذشته در ایام محرم توسط گروه‌های مستقل به اجرا می‌رفت، بیان کرد: این تفاوت شامل برنامه‌ریزی، ساماندهی و بودجه حمایتی که سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در اختیار گروه‌ها قرار می‌دهد، می‌شود.  

جشنی با بیان اینکه سالیان سال است که گروه‌های مختلف آئینی در سطح مشهد و استان فعالیت نمایشی انجام می‌دهند، تصریح کرد: نمایش‌ تعزیه‌ای تنها نمایش ایرانی است. هماهنگی میان اهالی تئاتر و گروه‌های تعزیه می‌تواند گام خوب و موثری در ارائه بهتر این نمایش‌ها باشد و باعث رونق و رشد کمی و کیفی تعزیه شود.  

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۱:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401050906452
  • خبرنگار : 50556