جعفر رودری شامگاه اول مردادماه در گفت و گوی با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان عملا اقتصادی است که بر پایه دانش شکل گرفته باشد و در شکل گیری اقتصاد گفته می شود منابع محوری مبنای اقتصاد است و هر چه شکل گیری فرآیند توسعه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته جلو می رویم نقش و اهمیت دانش بیشتر می شود.
وی افزود: عملکرد کشورهای توسعه یافته نشان می دهد اگر می خواهیم فقر کاهش یافته، درآمد سرانه افزایش و مردم در رفاه بیشتری زندگی کنند، هیچ راهی نداریم مگر اینکه به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم.
رودری با اشاره به مرحله تولید دانش یا اکتساب دانش تصریح کرد: مراکز علمی و دانشگاهی نقش تولید علم را به عهده دارند و از سوی دیگر اکتساب دانش به حوزه کسب تکنولوژی و دانش برمی گردد و بعد از کسب دانش باید، تبدیل به فناوری، فناوری تبدیل به محصول دانش بنیان و این محصول با تولید کالای اولیه شکل می گیرد و بعد محصول اولیه تجاری سازی و وارد بازار می شود و می تواند تولید ثروت برای آن جامعه داشته باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: در این فرآیند، نهادها و دستگاه های مختلف دخیل هستند و بعد از آن نظام ملی نوآوری مطرح است که زمینه استعداد، ایده ها و دیدگاه ها را پردازش و حقوق مالکیت معنوی خلاقیت و ثبت اختراع و ... را دنبال کند.
وی افزود: اگر این فرآیند را به شکل کلی بپذیریم، در استان کرمان همین عوامل دخیل هستند و مسئله مهم این است چگونه ارتباط منطقی بین این نهادها برقرار بکنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان این مطلب که به لحاظ علمی فاصله زیادی با اقتصاد دانش بنیان به مفهوم واقعی داریم اظهار کرد: زمانی می شود که باید از اتکاء به طبیعت جدا شده و صنعتی و بعد از آن وارد مرحله فراصنعتی و دانش بشویم.
رودری به سهم استان کرمان در استفاده از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: با توجه به ساختار اقتصادی استان کرمان، وابستگی زیادی به طبیعت داریم و کشاورزی ۱۸ درصد سهم کشاورزی را در تولید استان دارد و به شکل جدی به طبیعت وابسته است و در بخش معدن نیز به صورت جدی به طبیعت وابسته هستیم و ساختار اقتصاد ما با دانش بنیان فاصله خیلی زیادی دارد و مهم این است در ادامه فرآیند تولید بتوانیم از این اقتصاد متکی به منابع جدا شده و به سمت توسعه صنعتی و نهایتا توسعه فراصنعتی برویم.
وی در ادامه افزود: ایران به طور کلی براساس آخرین آمار در بانک های جهانی، در تولید علم رتبه پانزدهم را در دنیا دارد و این هم از نظر کمی و هم کیفی مطرح است و ظرفیت تولید علم ما خیلی خوب است.
رودری بیان کرد: در استان کرمان تقریبا ۱۰۰ واحد آموزش عالی، ۱۱۶ هزار دانشجو و ۲۷۳۱ عضو هیئت علمی داریم و با ۵۹ شرکت دانش بنیان و مراکز تحقیقات، ظرفیت تولید دانش بنیان به خوبی وجود دارد اما مسئله مهم، کاربرد دانش است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: مسئله این است تولید علم در راستای تقاضای علم در سطح جهانی بوده و کمتر به مشکلات داخل استان پرداخته و یکی از خلاءهای مهم این است چه کنیم تا بتوانیم جایگاه نسبی خوب علم را تبدیل به کاربرد علم در استان بکنیم.
وی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان اظهار کرد: شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان در استان کرمان به دبیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل شده و ذیل شورای برنامه ریزی قرار دارد و برای این شورا سه کمیته فرابخشی و چهار کمیته بخشی تعریف شده است.
رودری با اشاره به اینکه قانون جهش تولید ظرفیت بی نظیری را در استان فراهم کرده است، گفت: شرکت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی در استان با تاثیرگذاری در سطح ملی داریم که اگر در حوزه اقتصاد دانش بنیان و توسعه R &D خود کار کنند شامل معافیت های بیمه ای و مالیاتی خواهند شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: نگاه تعریف شده روتین به موضوع مقاله نویسی باید تغییر پیدا کند و ارزیابی اساتید دانشگاه ها باید تغییر یابد و رویکرد به حل مسائل استان و احصاء نیازها باشد ضمن اینکه به لحاظ تامین منابع مالی دغدغه ای نیست.
وی با اشاره به صادرات بیش از دو میلیارد دلاری استان کرمان در سال گذشته، افزود: پیش بینی این است صادرات استان را ۳۰ درصد رشد بدهیم و بخشی از این به محصولات دانش بنیان برمی گردد.
رودری با اشاره به برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان گفت: اقدامات صورت گرفته در این راستا است تا با توجه به ظرفیت های بزرگ استان فرصت را به درستی احصاء و نیازهای فناورانه شناسایی شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تصریح کرد: نقش اصلی در حوزه دانش را انسان به عهده دارد لذا یکسری آموزش ها نیاز است و برخی مهارت ها باید ایجا شود که در کمیته آموزشِ تعامل صنعت و دانشگاه این موارد لحاظ شده است.
انتهای پیام