به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک گزارش رسانهای حاکی از آن است که چین قصد دارد به توسعه یک نوع موشک بزرگ "لانگ مارچ ۹"(Long March 9) بپردازد که به طور کامل قابل استفاده مجدد است.
لانگ مارچ ۹ از همان سوختی استفاده میکند که موشک "استارشیپ"(Starship) شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX)، آن را برای ماموریتهای اعماق فضا و فرودهای انسانی ناسا روی ماه به کار میبرد. این دو طرح دارای قابلیتهای حمل سنگین و سوخت مشترک هستند اما ساختار آنها بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، استارشیپ هنگام فرود میتواند چرخشهای هوایی را انجام دهد.
طرح جدید لانگ مارچ ۹، در یک سخنرانی عمومی به زبان چینی توسط "لانگ لیهائو"(Long Lehao)، طراح ارشد مجموعه موشکهای لانگ مارچ آشکار شد. این موشک ممکن است تا سال ۲۰۳۵ پرواز کند.
دولت چین روی موشک لانگ مارچ ۹ برای استفاده عملیاتی از آن در سال ۲۰۳۰ کار کرده که تا حد زیادی برای ساخت ایستگاه تحقیقاتی بینالمللی قمری چین و روسیه است. مفهوم ارائهشده توسط این کشور، به قدری متفاوت است که نوع جدید لانگ مارچ ۹ که کاملا قابل استفاده مجدد است، به صورت چشمگیری با نسخه دیگری که سال گذشته ارائه شد و فقط شامل مرحله اول قابل استفاده مجدد بود، تفاوت دارد.
تغییر مکرر مفاهیم نشان میدهد که برنامههای چین تا حدودی در حال تغییر کردن هستند.
موشک دو مرحلهای قابل استفاده مجدد لانگ مارچ ۹، در مرحله اول از ۲۶ موتور متالوکس استفاده میکند و ظرفیت حمل ۱۵۰ تن بار به مدار پایین زمین، ۶۵ تن به مدار انتقالی زمینایستا و ۵۰ تن به ماه را خواهد داشت.
چین تا به امروز بیش از ۴۰۰ ماموریت را انجام داده است که بخش عمدهای از ماموریتهایی به شمار میرود که با خانواده موشکهای لانگ مارچ انجام میشوند.
معروفترین نوع کنونی این موشکها، مجموعه "Long March 5/5B" است که به دلیل پرتاب ماموریتهایی مانند نخستین ماموریت بین سیارهای چین و ماژول "تیانه۱" (Tianhe 1) شناخته میشود.
خانواده "لانگ مارچ ۸" که دو ماموریت را در پیش دارند و همچنین به دنبال قابلیت استفاده مجدد مانند لانگ مارچ ۹ هستند، ممکن است در نهایت بتوانند مانند "فالکون ۹" (Falcon 9) اسپیس ایکس فرود بیایند اما از سوخت نفت سفید استفاده میکنند.
طرح متالوکس پیشنهادی برای لانگ مارچ ۹، امکانپذیر خواهد بود زیرا "شرکت علوم فضایی و فناوری چین"(CASC) برای مدتی روی موتورهای متان کار کرده است.
این اقدام، چین را با شرکتهای آمریکایی مانند اسپیس ایکس، "بلو اوریجین" (Blue Origin) و "ائتلاف پرتاب و راهاندازی" (United Launch Alliance) همسو میکند که همگی ترکیب متالوکس را برای افزایش عملکرد و مشکلات زیستمحیطی کمتر دنبال میکنند.
شرکتهای پرتاب تجاری چینی "لنداسپیس"(Landspace) و "آیاسپیس"(iSpace) نیز در حال توسعه پرتابگرهای متالوکس هستند و با دولت چین کار میکنند. این امر، مسیر بالقوه دیگری را برای استفاده از متالوکس در ماموریتهای چینی ایجاد میکند.
دولت چین در ماه فوریه، یک موشک دو مرحلهای را به نمایش گذاشت که با متان-اکسیژن مایع کار میکند و به نظر میرسد که با طراحی استارشیپ مطابقت دارد.
انتهای پیام