خرید تضمینی گندم استان همدان به مرز ۲۰۰ هزار تن نزدیک شد

مدیرکل غله‌و خدمات بازرگانی استان همدان گفت: از اول تا ۲۹ تیرماه افزون بر ۱۹۹ هزار و ۷۵۷ تن گندم مازاد توسط مراکز خرید از گندمکاران و دهقانان سطح استان‌ همدان خریداری شده است.

مسعود بکایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سال گذشته مراکز خرید تضمینی سطح استان همدان ۱۹۹هزار و ۳۵۱ تُن گندم مازاد از کشاورزان گندم‌کار استان خریداری کردند، اظهار کرد : مقدار خرید تضمینی گندم سطح استان در ۲۹ تیر ماه سال گذشته ۱۲۷هزار و ۹۶۰ تُن بوده که در حال حاضر میزان خرید گندم تضمینی استان از آغاز فعالیت مراکز در یکم تیرماه تا ۲۹ تیرماه به نسبت مشابه سال قبل با مقدار ۶۹ هزار و ۸۳۴ تن اختلاف معادل ۵۵ درصد در مقایسه به سال گذشته از افزایش خرید برخوردار است. 

وی افزود: از اول تا ۲۹ تیرماه، ۱۹۹  هزار و ۷۴۷ تُن گندم مازاد از گندم‌کاران و دهقانان سطح استان همدان توسط مراکز خرید تضمینی به ارزش ۲۳ هزار میلیارد و ۱۴۶ میلیون ریال خریداری شده که از این میزان گندم خریداری شده تاکنون یک هزار میلیارد و ۱۰۴ میلیون ریال از مطالبات گندم‌کاران معادل پنج درصد پرداخت و مبلغی افزون‌بر ۲۱ هزار میلیارد و ۴۳ میلیون ریال از مطالبات کشاورزان در صف پرداخت قرار دارد.

بکایی میزان خرید تضمینی گندم سطح استان در ۲۹ تیرماه را ۱۲ هزار و ۵۶۶ تُن برشمرد و تصریح کرد: از ۱۹۹ هزار و ۷۵۷ تُن گندم مازاد خرید تضمینی سطح استان، مقدار خرید گندم به تفکیک توسط مراکز دولتی ۱۱هزار و ۹۲۰ تُن، خرید گندم توسط سیلوهای بخش خصوصی ۹۹هزار و ۶۳۶  تن، توسط مباشر(تعاونی‌های روستایی) ۷۳ هزار ۹۲۶ تُن و توسط کارخانجات آرد ۱۴ هزار و ۲۷۴ تُن بوده است.

وی با بیان اینکه شهرستان رزن  با تحویل ۵۴هزار ۵۴۲  تن گندم بیشترین و شهرستان فامنین با ۲۸۹۷ تن گندم کمترین و پایین‌ترین گندم تحویلی به مراکز خرید تضمینی گندم را تا ۲۹ تیرماه داشته است، تصریح کرد: یکم تا ۲۹  تیرماه علاوه بر شهرستان‌های رزن و فامنین، شهرستان‌های همدان ۸۵۰۵ تُن، ملایر ۶۸۲۵ تُن، نهاوند ۴۴ هزار و ۷۳۷ تُن، تویسرکان ۷۰۹۴ تُن، کبودراهنگ ۳۱ هزار ۶۷۰  تُن، بهار ۶۱۵۰ تُن و اسدآباد ۳۷ هزار و ۳۳۷ تن به تفکیک دارای تحویل گندم مازاد توسط کشاورزان به مراکز خرید تضمینی گندم بوده‌اند.

بکایی اضافه کرد: ۵۱مرکز خرید تضمینی گندم در سطح استان همدان فعالیت دارند که از این تعداد مراکز دو مرکز خرید به‌صورت دولتی و مابقی مراکز مربوط به بخش خصوصی و مباشرین تعاونی روستایی و کارخانجات آرد هستند.

به گزارش ایسنا، سطح زیرکشت امسال گندم استان همدان ۴۳۶ هزار هکتار بوده که از این میزان، ۳۶۵ هزار هکتار به گندم دیم و ۷۱ هزار هکتار به گندم آبی اختصاص دارد.

در حال حاضر از ۴۳۶ هزار هکتار سطح زیرکشت گندم امسال همدان ۳۲۹ هزار هکتار شامل ۲۵۸ هزار از سطح زیرکشت گندم دیم و ۷۱هزار هکتار از سطح زیرکشت گندم آبی استان قابل برداشت است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳۱ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401043120989
  • خبرنگار : 50037