چاووش‌اوغلو: گروه تروریستی فتو برای همه بشریت تهدید است

وزیر امور خارجه ترکیه در مراسم ششمین سالگرد کودتای نافرجام علیه این کشور که به سازمان فتح‌الله گولن (فتو) نسبت داده می‌شود، گفت هدف اصلی این "گروه تروریستی ایجاد یک رژیم بنیادگرا و رادیکال وفادار" به رهبری این گروه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: توطئه‌گران ۲۵۱ انسان بی‌گناه را کشتند و هزاران تن را زخمی کردند. در آن شب، ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶، مردم ترکیه با خون خود از دموکراسی دفاع کردند.

وی ادامه داد: مقاومت مردم ترکیه در دفاع از دموکراسی در آن شب چیزی بود که باعث شد تا توطئه‌گران، شکست بخورند. واحدهای نظامی متاثر از فتو برای تصرف محل‌های کلیدی چون پل بوسفور در استانبول پادگان‌های خود را ترک کرده و جنگنده‌ها و هلیکوپترها هم اهداف استراتژیک شامل پارلمان، کاخ ریاست جمهوری و مقرهای پلیس و ارتش را بمباران کردند.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با تاکید بر جامعه بین‌الملل برای همبستگی با ترکیه در مقابله با "تروریسم" تاکید کرد که "تروریسم هیچ قومیت، ملیت یا مذهبی ندارد" و افزود: این تهدیدی علیه تمامی بشریت است. واکنش به این تهدید وحدت و عزم می‌طلبد. فتو مسئول از دست رفتن جان صدها تن است و مرتکب جنایت علیه مردم ترکیه شده است. هیچ کشوری بین تروریست‌ها فرق نمی‌گذارد و هیچ گروه تروریستی را هم نمی‌توان "مفید" طبقه‌بندی کرد.

چاووش اوغلو با اشاره به این مساله که دولت آنکارا خواستار استرداد فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا و رهبر فتو از سوی واشنگتن شده، همچنین گفت: متاسفانه این درخواست‌ها هنوز محقق نشده است. تعداد رو به رشدی از دولت‌ها خطری را که این سازمان تروریستی متوجه آنها می‌کند، درک می‌کنند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. تمامی اقدامات در مقابله با گروه تروریستی فتو بر اساس قوانین بوده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401042516915
  • خبرنگار : 71129