دیدگاه مشاور وزیر خارجه آمریکا درباره "تغییرات سرنوشت‌ساز" در روابط ناتو - آسیا

یک دیپلمات ارشد آمریکایی به رویترز گفت که اتفاق اخیر مربوط به حضور چهار رهبر حوزه آسیا-اقیانوسیه در نشست سران ناتو منعکس‌کننده یک "تغییر سرنوشت‌ساز" در شراکت‌های امنیتی ترانس آتلانتیک آمریکاست؛ شراکت‌هایی که واشنگتن به دنبال گسترششان با هدف مقابله با چین است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، درک شولت، مشاور حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا که به عنوان مشاور ارشد سیاسی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا خدمت می‌کند، در مصاحبه‌ای از سئول گفت که از نظر او "پتانسیل بسیار خوبی" برای همکاری بین کره جنوبی و ناتو وجود داشته و این پتانسیل در اثر تعاملات قبلی از جمله از بابت تلاش‌های جهانی برای کمک به اوکراین و کشورهای اروپایی برای پیوستن به رزمایش نظامی "ریمپاک"‌ در آسیا تقویت شده‌اند.

شولت اظهار کرد: فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین تغییرات سرنوشت‌سازی که در این دهه دیده‌ایم، روابط رو به رشد بین شرکای ترانس آتلانتیک ما و شرکای ما در حوزه هند-اقیانوسیه است.

ماه گذشته میلادی، یون سوک یول، تبدیل به اولین رئیس جمهوری کره جنوبی شد که در نشست  سران ناتو شرکت کرد؛ او به دنبال ایفای نقش جهانی بزرگتری از سوی کشورش و انعقاد شراکت‌های اروپایی در مواجهه با تهدیدات هسته‌ای در حال تحول کره شمالی است.

مشارکت یون به همراه رهبران ژاپن، استرالیا و نیوزیلند در اجلاس سران ناتو در مادرید و همچنین مفهوم استراتژیک جدید ارائه شده از سوی ناتو که برای اولین بار از چین به عنوان یک نگرانی یاد کرد، به گفته شولت، "واقعا تاریخی" و "آغاز چیزی بود که می‌تواند یک شراکت بسیار نزدیک باشد."

او گفت: به وضوح یک دهه پیش را به یاد می‌آورم که در آن سعی می‌کردم با متحدان اروپایی درباره اهمیت حوزه هند-اقیانوسیه صحبت کنم و برای جلب توجه آنها به سختی تلاش کردم. این وضعیت به طور اساسی تغییر کرده است.

شولت افزود:‌ اساس یا اصل رویکرد ما در قبال چین همسویی با شرکا و متحدان است.

این مشاور سیاسی ارشد بلینکن همچنین در قبال تقویت همکاری امنیتی سه جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن با وجود تیرگی روابط بین سئول و توکیو به دلیل اختلافات تاریخی مربوط به زمان جنگ جهانی، ابراز امیدواری کرد.

او بیان کرد که مرگ شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن یک "تراژدی وحشتناک" و یک "قتل وحشتناک" بود، اما میراث و دیدگاه او در قبال حوزه هند-اقیانوسیه می‌تواند فرصتی برای تقویت بیشتر تلاش‌های سه جانبه فراهم کند.

شولت گفت: کارهای زیادی را می‌توانیم با هم انجام دهیم، چه از جنبه رزمایش‌های نظامی و چه در زمینه همکاری در موضوعاتی مانند سلامت جهانی.

وی افزود: قویا معتقدیم که این به نفع ما و ژاپن و کره است که این کشورها روابطی قوی داشته باشند.

او وعده داد، آمریکا در صورت نیاز به این دو طرف کمک کند تا اختلافاتشان را حل کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401042114372
  • خبرنگار : 71415