محمدعلی مصلحیفر، شنبه ۱۸ تیر در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در سنوات اخیر بر مباحث اقتصادی، اهمیت اقتصاد دانشبنیان در دیدگاههای معظم له را یادآور و متذکر شد: اقتصاد دانشبنیان؛ اقتصادیست که کلید اصلی آن کاربرد دانش و اطلاعات است، اما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که در اقتصاد دانشبنیان صرفاً منظور استفاده از فناوری های سطح بالا نیست بلکه در آن، تمامی کسب و کارها و صنایع نسبت به میزان نیاز خود، از توزیع و کاربرد دانش در پیشبرد اهدافشان بهره میبرند، لذا هر آنچه در این حوزه بیشتر پیش برویم نتیجه آن افزایش توان رقابتی کشور بین رقبا به ویژه در شاخه طلایی تجارت بینالملل که به جد باعث افزایش قدرت نرم کشور میشود است؛ قدرت نرمی که نقش بسزایی در سیاست خارجی کشور جمهوری اسلامی ایران ایفا میکند.
مصلحیفر بیان کرد: در حقیقت وجود تعداد بالای افراد تحصیلکرده و دانشجویان در رشتههای مختلف نشان میدهد که ایران گامهای بسیار بلندی در مسیر پیشرفتهای علمی و تکنولوژیکی برداشته و به این هدف منتهی شده که اکنون به دنبال تبدیل شدن به برترین قدرت تکنولوژیکی منطقه خاورمیانه است، اما در این بین باید به مهمترین سئوال یعنی دستیابی به تولید دانشبنیان از طریق روابط بینالملل چگونه امکانپذیر است؟ پاسخ داد.
وی با بیان اینکه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در آیین تجلیل از مخترعان و طراحان صنعتی جوان خبر از ثبت ۶ هزار و ۶۵۲ شرکت دانش بنیان داده و اعلام کرده که حمایت از نخبگان، مخترعان و شرکتهای دانشبنیان اولویت اصلی این سازمان است، این حرکت را ارزشمند دانست و بر لزوم ایجاد و توسعه چنین اقداماتی در همه نهادها و سازمانها تاکید و اضافه کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات شرکتهای دانشبنیان، شکلگیری یک فرهنگ مناسب در حوزه روابط بینالملل بسیار ضروری و البته در این مسیر حمایتهای مختلفی نیز نیاز است.
مسئول گروه آموزش مدیریت کسب و کار جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه این حمایتها را میتوان به ۵ بخش متفاوت تقسیم کرد، افزود: نخست حمایت همه جانبه از حضور شرکتهای دانشبنیان در حوزههای بینالملل به ویژه در برگزاری رویدادها است. به این موضوع باید توجه ویژه داشت که تولید و صادرات محصولات دانشبنیان با تکیه بر ظرفیت بالای نیروی انسانی و تحصیلکرده باید به سمت بازاریابی و بازارسازی در سطح بینالمللی برود تا درآمدزایی از تولید دانشبنیان بر محور افزایش صادرات قرار گیرد و این مستلزم حضور مؤثر شرکتهای دانشبنیان در رویدادهای بینالمللی است.
مصلحیفر ادامه داد: به عنوان مثال در کشور عمان، امارات و یا ترکیه نمایشگاه محصولات فناورنه قرار است برگزار شود و شرکتهای دانشبنیان ایرانی باید این قدرت را داشته باشند که بلافاصله برای شرکت در این رویداد برنامهریزی کرده و با حمایت نهادها و ارگانهای مرتبط کلیه ارتباطات، روادید، مباحث مالی و اقامتی حل شود تا شرکتهای ایرانی با خیالی آسوده و فکری آرام تنها تمرکز بر بازاریابی و بازار سازی محصولات خود در سطح بینالملل بگذارند.
او با بیان اینکه حمایتهای خارج کشور، با راهاندازی خانه صادرات محصولات ایران ساخت در کشورهای مختلف با هدف تسهیلگری و حمایت از دانشبنیانها، امکانپذیر است، گفت: به حمد الهی در این مسیر کشور ایران قدمهای مؤثری برداشته و چند سالی است که با همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خانه های صادرات فناوری ایران ساخت در برخی کشورها مانند روسیه، ترکیه، چین، سوریه و کنیا با هدف توسعه بازار جهانی محصولات دانشبنیان راهاندازی شده تا بتوانند نقش بسزایی در عرضه نوآوریها و توانمندیهای فناورانه ایرانی به بازار بین المللی ایفا کنند. البته طبق اعلام مسئولان، راهاندازی خانه صادرات در کشورهای ارمنستان و عراق نیز در دست اقدام است و امید آن است تا این حرکت در همه کشورهای بازار هدف صادراتی محصولات دانشبنیان انجام شود.
مسئول گروه آموزش مدیریت کسب و کار جهاددانشگاهی فارس، یکی دیگر از موضوعات حمایتی مؤثر در حوزه بینالمللی را عقد تفاهمنامههای همکاری با کشورهای مختلف در مسیر دانشبنیان برشمرد و گفت: تفاهمنامههای حمایتی فراوانی در راستای حمایت از شرکتهای دانشبنیان در کشور امضا شده است، اما زمانی که در مورد حوزه روابط بینالمللی صحبت میکنیم باید تفاهمنامههای بینالمللی را مورد بررسی قرار دهیم چرا که نقش این تفاهمنامهها مسیر تسهیلگری صادرات محصولات دانشبنیان را هموار میسازد اما باید تفاهمنامهها عملی باشند تا بتوان از مصوبات آنها نهایت استفاده را کرد.
او افزود: جدای از نهادها و ارگانهای دولتی و داخلی که حمایتهای همه جانبه خود را از شرکتهای دانشبنیان انجام میدهند، نباید از نقش بخش خصوصی و حمایتهای مردمی نیز گذشت. پس عنوان چهارم حمایت شرکتهای غیر دولتی و ایرانیان مقیم خارج از کشور برای خرید سهامهای شرکتهای دانشبنیان است. خرید سهامهای شرکتهای دانشبنیان افزایش فاکتور اقتصادی این شرکتها را به دنبال خواهد داشت و باعث می شود مؤسسان شرکتهای دانشبنیان با فکری متمرکز بر تولید و صادرات، نه نگرانی مالی، به کار خود ادامه دهند.
مصلحیفر ادامه داد: در نهایت نقش وزارت امور خارجه و سفارتخانهها و همچنین کنسولگریهای ایران در کشورهای مختلف در شناخت بازار هدف جهت توسعه صادرات محصولات دانشبنیان، گام پنجم است. وزارت امور خارجه و سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی با حضور رایزنان و مشاورین اقتصادی نقش بسزایی را در شناخت بازار هدف و از همه مهمتر استعلام افرادی که در کشورهای هدف قرار است محصولات ایران ساخت را خریداری کنند، ایفا میکنند.
مسئول گروه آموزش مدیریت کسب و کار جهاددانشگاهی فارس اظهار کرد: وقتی یک شرکت کار بازاریابی بینالمللی انجام میدهد و مشتری خود را پیدا میکند، این موضوع مهم به میان میآید که چگونه به مشتری خارجی اعتماد کنیم؟ اینجاست که نقش سفارتخانهها و کنسولگریهای جمهوری اسلامی در کشور هدف بسیار تأثیرگذار است و میتوانند استعلام خریدار خارجی را به شرکتهای صادرکننده اعلام دارند تا افراد با خیالی مطمئن محصولات خود را صادر کنند.
وی گفت: حال که به این سؤال پاسخ دادیم باید توجه نیز داشته باشیم که در این مسیر هدفمند قوانین بین المللی نیز وجود دارند که برخی از آنها قوانین دست و پاگیری هستند. دقت داشته باشیم که فضای فناوری و نوآوری فضایی پرشتاب است و هر لحظه تغییرات و پیشرفتهایی در آن اتفاق میافتد. پس باید به این نکته توجه داشت که حذف قوانین غیر ضروری و تسهیل در راهاندازی و توسعه کسب و کار نقش بسیار مهمی را در حمایت از شرکتها ایفا می کند و این تنها با کمک بخش خصوصی از جمله اتاقهای بازرگانی، انجمنها و اتحادیهها، اتاقهای مشترک و ... میسر خواهد بود.
مصلحیفر در ادامه سخنان خود به فرصتها، ظرفیتهای استان فارس در این عرصه اشاره و راهکارهایی را برای ارتقای رتبه کسب و کار بیان کرد و افزود: نخستین راهکار ارزیابی شرکتها در راستای دانشبنیان شدن است که باید بر مبنای معیارهای دقیق و فنی صورت پذیرد. با توجه به شعار سال و تأکید مقام معظم رهبری بر حمایت شرکتهای دانشبنیان تمامی نهادها و ارگانهای مرتبط عزم خود را در این راه جزم کردهاند. اما موضوعی مطرح میشود که آیا هر شرکتی توانایی دانشبنیان شدن را دارد؟ اینجاست که ارزیابی شرکتهای دانشبنیان و چک لیست موضوعی ارزیابی به میان میآید که باید دقیق و با معیارهای فنی لازم صورت گیرد.
وی در خصوص دومین راهکار نیز گفت: در راستای تحقق شعار سال همه ارگانها و نهادها دست بهکار شدهاند. در این میان ممکن است ناهماهنگی و موازیسازیهایی صورت گیرد که حتما باید از ناهماهنگیهای بین نهادها و ارگانهای مختلف جلوگیری شود و تقسیم کار و هماهنگی انجام گیرد.
مصلحیفر با بیان اینکه نقش شتاب دهندهها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در راستای ایجاد زیرساختهایی از جمله فضای کار اشتراکی، تأمین منابع مالی و ... بسیار حائز اهمیت است، زیرا برخی شرکتهای نوپا در ابتدای مسیر هنوز توانایی مالی کافی جهت پیشبرد اهداف خود را ندارند، گفت: همچنین برخی شرکتها تنها تولید کننده هستند و نیازمند مشاورانی هستند که بتوانند آنها را در مسیر شناخت بازار و رسیدن به مرحله بازاریابی و بازارسازی محصول کمک کنند.
مسئول گروه آموزش مدیریت کسب و کار جهاددانشگاهی فارس، نقش وزارتخانهها را در تسهیل مراحل کار و اخذ تأییدیهها و مجوزها بسیار پررنگ توصیف و ضمن بیان اینکه این موضوع بسیاری از دغدغههای شرکتهای دانشبنیان به ویژه زمانی که صحبت از بازارهای بینالمللی شود را حل میکند، ایجاد نهادهای مطالبهگر و پیگیر گزارشها برای رسیدن به اهداف شعار سال را از اقداماتی دانست که در این مسیر اثرگذار و ارزشمند است.
انتهای پیام